Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Świąteczne zakupy: Czy można oddać nieudany prezent?

Joanna Boroń [email protected]
www.sxc.hu
- Kupiłem żonie prezent od Mikołaja: szlafrok - powiada Ryszard z Koszalina. - W domu się zorientowałem, że wybrałem zły rozmiar. Wróciłem do sklepu by go wymienić.

Tak było kiedyś

Tak było kiedyś

W poprzednim ustroju prawnym możliwe było dokonywanie zwrotu niektórych towarów w ciągu 5 dni. Takie rozwiązanie zakorzenione zostało w świadomości niektórych konsumentów aż do dnia dzisiejszego, mimo iż przepis ten przestał obowiązywać trzynaście lat temu.

I tu zaczynają się problemy... - Okazało się, że mniejszego rozmiaru nie ma w tym, a ni w innych kolorach - relacjonuje Pan Ryszard. - Poprosiłem więc o zwrot pieniędzy. I odbiłem się o ścianę. Okazało się, że sklep zwrotów nie przyjmuje! Czy ma do tego prawo?
W powszechnym przekonaniu zwrot towaru to jedno z podstawowych uprawnień konsumenta. Tymczasem konsument takiego prawa wcale nie ma!

Sprzedawca nie ma obowiązku przyjęcia z powrotem towaru, który jest w pełni wartościowy. Nie musi również wymieniać zakupionej rzeczy na inną. Ma jedynie obowiązek przyjąć reklamację na towar niezgodny z umową towaru. Zwrot towaru, zgodnie z tym jak widzą go konsumenci, nie ma nic wspólnego z reklamacją.

Zwrot towaru (bez stwierdzenie niezgodności towaru z umową) to jedynie wzbogacenie oferty przez sprzedawców. Ci, których na to stać oferują swoim klientom taką możliwość. Dzięki temu klienci mogą, bez jakichkolwiek podstaw wynikających z prawa konsumenckiego, zwrócić towar. Niektóre sklepy w swoich regulaminach przewidują możliwość zwrotu niewadliwego towaru i wyznaczają w tym celu odpowiedni termin, np. 7 dni od momentu zakupu, a czasem nawet miesiąc. Wtedy należy przedstawić paragon, a towar musi posiadać metkę i nie może być używany.

Podstawa prawna:

Podstawa prawna:

ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.

W regulaminie mogą być przewidziane też inne konieczne do spełnienia warunki. W takiej sytuacji sprzedawca ma więc, w ustalonym terminie, obowiązek przyjęcia towaru, a klient nie musi tłumaczyć, dlaczego oddaje daną rzecz.

Jeśli kupujemy towar w sklepie, który nie przewiduje możliwości zwrotów w regulaminie sprzedaży, należy indywidualnie ustalić ze sprzedawcą, czy na taką ewentualność wyraża zgodę. Dobrze jest poprosić o pisemne potwierdzenie - np. informację na odwrocie rachunku do kiedy towar może zostać zwrócony, wraz z podpisem sprzedawcy i pieczątką sklepu.
Wyjątkowe prawa jeżeli chodzi o zwrot towaru mają ci, którzy zakupy robili poza siedzibą przedsiębiorstwa, na prezentacji, w domu, albo przez internet. Towar kupiony poza siedzibą przedsiębiorstwa oddać można bez podania przyczyny w ciągu 10 dni.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!