Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szczecinek: Ekspresowa "11" dla naszych wnuków?

r
Rajmund Wełnic
Szczecinecka duża obwodnica wkrótce zejdzie z desek projektantów, ale wciąż ważą się losy jej budowy. Zanosi się też, że gdy już powstanie, to na długie lata będzie wisieć w próżni, bo przymiarki do rządowego projektu budowy dróg ekspresowych - w tym krajowej "11" - nie są dla nas budujące.

Projekt obwodnicy Szczecinka na krajowej "11" - wraz z decyzją środowiskową i pozwoleniem na realizację inwestycji drogowej - powinien być gotowy do połowy przyszłego roku. Decyzja środowiskowa jest ważna 4 lata od chwili jej wydania, możliwe jest też w uzasadnionych przypadkach jej przedłużenie o kolejne dwa lata. Czas więc zaczynie więc już wkrótce biec dla tego zadania. W ratuszu - po serii rozmów w Ministerstwie Infrastruktury - mają nadzieję, że prace przy budowie obejścia Szczecinka powinny się rozpocząć w latach 2013-2014.

Wszystko zależy jednak od stanu finansów państwa. - Obwodnica jest przewidziana do realizacji w programie na lata 2011-15, choć nie jest w nim wyodrębniona jako osobne zadanie - mówi szczecinecki poseł Platformy Obywatelskiej Wiesław Suchowiejko. - Mam nadzieję, że w roku 2013 zaczną się roboty, chociażby z uwagi na stan zaawansowania prac projektowych.
Tymczasem "Gazeta Wyborcza" dotarła do rządowych planów budowy dróg ekspresowych opracowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. I choć to materiał czysto analityczny, to dla nas niewesoły. Wynika z niego, że w latach 2014-20 program mocno wyhamuje: powstać ma wówczas tylko 616 kilometrów dróg ekspresowych. Do roku 2027 mamy zbudować kolejne ponad 600 km ekspresówek. Dopiero na lata 2028-25 z większym rozmachem zaplanowano budowę 1,5 tys. km dróg tego rodzaju.

I dopiero wtedy GDDKiA zamierza się zabrać za "jedenastkę", co oznaczałoby, że szczecinecka obwodnica - gdy już powstanie - na włączenie w sieć krajowych dróg ekspresowych musiałaby czekać około 20 lat! Dodajmy, że trasa krajowa nr 11 miałaby być wówczas modernizowana do standardu ekspresówki jedynie na odcinku od morza do Poznania, dalej na południe w mapach GDDKiA jest biała plama. Reszta "jedenastki" załapie się może na kolejny okres 2035-41, gdy ma powstać kolejne 600 km ekspresówek, ale to tak odległy termin, że wszystko może się zdarzyć.

- To fakt prasowy - bagatelizuje prasowe doniesienia poseł W. Suchowiejko. - Dla nas najistotniejsze jest, aby obwodnica Szczecinka znalazła się w programie budowy dróg do 2015 roku, a co będzie potem zależy od ministra finansów i nowej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej. Parlamentarzysta dodaje, że w punktu widzenia całej Polski ważne jest, aby powstał spójny system drogowy. Ale dla mieszkańców Szczecinka najistotniejsze jest, aby obwodnica została zbudowana jak najszybciej. Nawet, jeżeli miałaby poczekać na dobudowanie "11" w standardzie ekspresówki. - Doprowadzenie do tego to chyba najważniejsze zadanie dla posła z naszego regionu w nowej kadencji - dodaje.

Zmodernizowane właśnie skrzyżowania na "11" w Szczecinku koło marketu Tesco. Budowa obwodnicy, która wyprowadzi ruch tranzytowy w granic miasta staje się coraz pilniejsze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!