Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tędy poprowadzi szlak rowerowy Pojezierzy Zachodnich wokół Szczecinka [zdjęcia]

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
W roku 2014 mieszkańcy gminy Borne złożyli władzom Szczecinka petycję w sprawie rowerostrady
W roku 2014 mieszkańcy gminy Borne złożyli władzom Szczecinka petycję w sprawie rowerostrady Rajmund Wełnic
Znamy już przebieg szlaku rowerowego Pojezierzy Zachodnich w gminach wokół Szczecinka.

Budowa sieci tras rowerowych Pomorza Zachodniego (w sumie czterech) to sztandarowy projekt Urzędu Marszałkowskiego. Nas najbardziej dotyczy Trasa Pojezierzy Zachodnich biegnąca od Pojezierza Myśliborskiego aż do Pojezierza Szczecineckiego. To aż 422 kilometrów wiodących najbardziej malowniczymi terenami. Kilka odcinków w zachodniej części regionu oddano do użytku już w zeszłym roku, teraz pora na szczecinecką część trasy.

Wytyczenie jej nie było łatwe, bo nie wszędzie ścieżkę rowerową można poprowadzić wzdłuż dróg, ale też nie chodzi o to aby cykliści jechali nimi i wdychali spaliny. – Tak było w naszej gminie, gdzie mieliśmy dwa warianty przebiegu trasy od Łubowa do Bornego Sulinowa: po nasypie dawnej linii kolejowej lub wzdłuż drogi powiatowej – mówi Tadeusz Wojewódzki z borneńskiego ratusza. Po lustracji zapadła decyzja o poprowadzeniu ścieżki szlakiem zwiniętych torów. To kosztowniejsze, ale trasa będzie ciekawsza turystycznie.

Przez Borne trasa przejedzie aleją Niepodległości istniejącą ścieżką rowerową i dalej obok drogi na Krągi, gdzie „odbije” w tereny leśne i poprowadzi nimi aż do Jelonka i dalej do Jelenia. Tu odcinek istniejącą ścieżka do Przyjezierza wzdłuż DK20 i skręt w prawo do Jelenina. Następnie szlak poprowadzi przez rejon Mosiny aż do lasów bukowych w szczecineckiej dzielnicy Świątki, gdzie połączy się z istniejącą siecią rowerową w mieście.
Dalej skieruje się na północ od Szczecinka przez Gałowo, Trzcinno, Spore, Stare Wierzchowo, Drężno do Białego Boru. Finisz szlaku to Sępólno Wielkie i Kołtki na granicy województw. W tej części – na wielu innych też – trasa przebiega już istniejącymi szlakami rowerowymi, które będą wymagały niewielkich poprawek i oznakowania.

Obecnie w projektowaniu są odcinki, które trzeba będzie wykonać od podstaw głównie w gminie Borne Sulinowo. W złożeniach mają mieć nawierzchnię asfaltową lub z polbruku, na fragmentach leśnych z utwardzonego szutru.
Część Szlaku Pojezierzy Zachodnich na naszym terenie może powstać już w tym roku, realnie jednak patrząc raczej stanie się to w roku 2020. Wtedy kończy się trwający obecnie okres budżetowania unijnego (inwestycje są dotowane przez UE), rozpoczęte zadania można kończyć jeszcze przez kolejny rok. Na rok 2019 Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich zaplanował rozpoczęcie budowy i oznakowania około 270 kilometrów (ale dotyczy to wszystkich czterech szlaków), a dla blisko 500 kilometrów powstać ma dokumentacja projektowa.

To spełnienie postulatów mieszkańców regionu, którzy m.in. zbierali podpisy pod petycją w sprawie budowy rowerostrady Borne Sulinowo – Szczecinek. Teraz – dzięki unijnym pieniądzom, jakie marszałek ma na ścieżki rowerowe - przyszedł czas na konkrety.
- Wielu z nas porusza się, czy to z konieczności czy dla sportu, na dwóch kółkach dojeżdżając do pracy lub na zakupy do Szczecinka – mówił nam kilka lat temu Tomasz Nowacki z Jelenina, gdzie przebiega odcinek drogi krajowej nr 20, bardzo ruchliwy i niebezpieczny, zwłaszcza, że jeżdżą nią wielkie tiry i transporty drewna.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na szczecinek.naszemiasto.pl Nasze Miasto