Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybko, pewnie, sportowo

ANDRZEJ MATYS [email protected]
Nowe "dziecko” ze stajni BMW.
Nowe "dziecko” ze stajni BMW. Andrzej Matys
Niedawno trafiła do sprzedaży odmłodzona wersja BMW X3. Optycznie auto pozostanie praktycznie niezmienione.

Więcej nowości pojawiło się pod karoserią. Głównie za sprawą poważnie zmodernizowanych silników.

Pod względem optycznym X3 przeszło jedynie lekką kosmetykę. Swój kształt zmieniły błotniki, nadkola i zderzaki, które teraz nie są już wykonane tylko z plastiku, a poza tym ich część utrzymana jest w kolorze nadwozia. Modernizacja dotknęła również wnętrza, w którym lekko zmieniono m.in. deskę rozdzielczą, konsolę środkową, boki drzwi oraz wzbogacono jego wyposażenie. Jednak najważniejsze zmiany zaszły pod maską auta. Głównie za sprawą mocniejszych silników.

Mocniejsze silniki

Nowością gamy napędów BMW X3 jest 6-cylindrowa jednostka wysokoprężna o pojemności 3.0 l i mocy 286 KM.
Szczytowa wersja tego auta - którego cena zaczyna się od ponad 232 tys. zł - została ponadto wyposażona w technologię Twin-Turbo (system dwóch sprężarek: główna turbosprężarka wspomagana jest przez mniejsze doładowanie, które działa przy niskich prędkościach obrotowych, by likwidować tzw. turbodziurę) oraz system wtrysku bezpośredniego w technice Common-Rail i filtr cząstek stałych.
Moc z silników X3 rozdysponowywana będzie za pomocą tzw. inteligentnego napędu xDrive na wszystkie cztery koła. Na szosie wcale nie wyczuwa się, że jest to auto terenowe. X3 prowadzi się bezpiecznie i tylko wyższa pozycja za kierownicą przypomina o tym, że przy jego pomocy, można pokonywać również przeszkody terenowe (niezbyt ciężkie). Dynamicznemu wizerunkowi marki odpowiada zachowanie w zakrętach, które są pokonywane lekko i pewnie aż do granicy przyczepności opon.

Pewniejsza elektronika

W porównaniu z poprzednią wersją X3, BMW wprowadziło zmiany w rozdziale mocy na przednią i tylną oś, dzięki czemu podział jest bardziej precyzyjny i efektywniejszy. Standardowo (czyli podczas normalnej jazdy) generalnie napęd przenoszony jest na tylną oś. W przypadku lekkich kłopotów 40 proc. siły napędowej przekazywane jest na przednią oś, zaś na tylną - 60 proc. Jednak w razie potrzeby (czyli w trudniejszych warunkach drogowych lub terenowych) proporcje te zmieniają się na 50:50 lub nawet 0:100 proc. (co oznacza, że cała moc trafia na tylne koła). Technika jest więc w stanie zniwelować nawet proste błędy kierowcy, np. takie, jak zbyt duża ilość gazu na śliskim podłożu.
Warto też dodać, że kilka drobnych modyfikacji przeszedł system stabilizacji toru jazdy DSC oraz elektronika odpowiedzialna za sterowanie pracą silników. Oczywiście X3 ma też kilka systemów ułatwiających jazdę w terenie, np. układ HDC wyhamowujący auto podczas zjazdu z góry (do ustawionej prędkości 6-25 km/h). O komfort każdej wersji X3 dbają zaś m.in. Car-And-Key-Memory, elektr. podnoszone szyby, klimatyzacja, skórzana kierownica, radio CD itd. Dopłaty wymaga panoramiczny dach i reflektory doświetlające zakręty i telefon w systemie Bluetooth.
BMW X3 jest pierwszym przedstawicielem klasy premium w segmencie SAV (Sports Activity Vehicle), który łączy cechy auta kompaktowego z właściwościami jezdnymi starszego i większego modelu X5. W wielu przypadkach X3 bazuje na tych samych lub podobnych rozwiązaniach, co większy model BMW.
Miejscem debiutu X3 był salon samochodowy we Frankfurcie w 2003 roku. Do sprzedaży auto trafiło pół roku później.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!