Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota Eco Challenge. Nowym Priusem jeździliśmy na kropelce

Piotr Jasina
Przejechaliśmy ponad 420-kilometrową trasę ekorajdu hybrydą osiągając średnią spalania 3,7 l. To był 4 wynik wśród 10 dziennikarskich załóg z całego kraju.

Pierwszy etap rajdu wiódł trasą z Sochaczewa do Wzgórz Dylewskich i miał prawie 204 km długości, drugi - 220 km z metą przy ul. Konstruktorskiej w Warszawie. Na tej trasie, w normalnym ruchu, mieliśmy sprawdzić, co potrafi nowy Prius.

To auto ma silnik benzynowy o pojemności 1,8 l i mocy 98 KM, jest on wspomagany dwoma jednostkami elektrycznymi, które dają razem moc 80 KM. Nie możemy jednak stosować tu prostego dodawania. Hybryda w sumie zachowuje się tak, jakby była napędzana 136-konnym silnikiem.

Zacznijmy jednak od wnętrza, bo w nim spore zmiany w porównaniu z poprzednim Priusem. Przestronność jest plusem tego samochodu. To efekt m.in. wykorzystania płyty podłogowej Avensisa. Osoby, które pamiętają poprzedniego Priusa zauważą, że kabina została dużo lepiej wyciszona, dając w efekcie większy komfort jazdy.

Toyota Eco Challenge. Nowym Priusem jeździliśmy na kropelce
Fot. Piotr Jasina

(fot. Fot. Piotr Jasina)

Jadąc do Sochaczewa mogliśmy sprawdzić dynamikę i przyspieszenie hybrydy. 100 km/h uzyskaliśmy w 10,5 sekundy. To czas w normie, ale porownywalnej wielkości auta ze 136-konnymi motorami są tu troszkę lepsze.

Nie jest to jednak samochód do ścigania. Naszym zadaniem była jazda ekologiczna i maksymalnie ekonomiczna, więc w czasie rajdu korzystaliśmy z trybu ECO (specjalnie oszczędza paliwo, tak dobierając przełożenia, by auto jechało na kropelce. System ECO ogranicza klimatyzację i wpływa na dynamikę jazdy. Na wyświetlaczu ekologicznej jazdy obserwowaliśmy na bieżąco spalanie, stan baterii i zużycie paliwa.

Do tego jest jeszcze tryb EV, pozwalający przejechać około 2 km z prędkością maksymalną 45 km/h tylko na silniku elektrycznym. Jest także system Power, gwarantujący największą dynamikę jazdy, ale ten pomijaliśmy.

Korzystaliśmy też z funkcji HUD - wyświetla na przedniej szybie najważniejsze informacje: prędkość, pokazuje nawigowaną trasę itd. Nie trzeba odrywać oczu od drogi.

Przydatny, zwłaszcza przy walce o optymalne spalanie okazał się tempomat. Poza terenem zabudowanym ustawialiśmy prędkość 95-97 km/h. Irytował nas jednak sprzężony system czujników (ACC) monitorujący drogę przed nami. Wyhamowywał samochód, kiedy tylko zbliżaliśmy się do auta przed nami. Ma on jednak swoje zalety, jeśli chodzi o bezpieczeństwo.

(fot. Fot. Piotr Jasina)

Wyświetlacz pomocniczy Touch Tracer na desce rozdzielczej też warto wymienić. Korzystaliśmy z niego. Działa jak panel dotykowy w laptopie. Wystarczy dotknąć właściwy przycisk na kierownicy, by zmienić ustawienie klimatyzacji, stację radiową, głośność.

Wygląd Priusa dla wielu jest wciąż kontrowersyjny. Ale trzeba przyznać, że projektanci Toyoty trochę popracowali nad bryłą. Z tyłu pojawił się spoiler. Wysoka linia dachu daje więcej miejsca wewnątrz. Niepotrzebnie jednak dzielona jest tylna szyba, co znacznie ogranicza obserwację drogi poprzez wsteczne lusterko.

Pozostaje problem ceny. Za to ekologiczne auto trzeba zapłacić ponad 100 tys. zł, co dla wielu jest już kwotą zaporową. Tym bardziej, że za takie pieniądze można kupić naprawdę dobrą furę.

Rozwiązaniem może być jednak pomysł lansowany przez rząd holenderski, który działań dotyczących ochrony środowiska nie sprowadza tylko do haseł. Wszystkim, którzy decydują się na hybrydy dopłaca kilka tysięcy euro w ramach działań proekologicznych. Dlatego w tym kraju 60 proc. sprzedanych Toyot, to są Priusy.

Dane techniczne i wyposażenie
Dł./szer./wys./rozst. osi: 4460/1745/1490/2700 mm
Silnik spalinowy: 1.8 l, HSD - benzynowy 16V DOHC VVT-i
Moc maks.: 98 KM
Maks. moment obr.: 142 Nm przy 4000 obr./min
Silnik elektryczny:
Moc maks. 80 KM
Maks. moment obr.: 207 Nm przy 2768 obr./min
Skrzynia biegów: automat
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,4 s
Średnie zużycie paliwa na 100 km (miasto/trasa/średnio): 3,9/3,7/3,9
Wyposażenie standardowe: felgi aluminiowe 15', 7 poduszek pow., ABS+EBD+Ba, VSC, E-TRC, HAC, el.wspomagany układ hamulcowy i hamulec postojowy, przednie reflektory halogenowe i światła przeciwmgielne, el. ogrzewane i regulowane lusterka, el. sterowana skrzynia biegów, komputer pokładowy, wyświetlacz projekcyjny HUD oraz Touch Tracer, el. klimatyzacja , el. sterowane szyby, inteligentny kluczyk, centralny zamek i immobilizer, sterowanie systemem audio, komputerem pokładowym, temperaturą oraz obiegiem wewnętrznym z kierownicy, radio CD/MP3/WMA+6 głośników i wyjście AUX, tempomat,
Cena: 107 900 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!