Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trasa Kaszubska otwarta. Brakujące odcinki S6 w realizacji

Aleksander Radomski
Aleksander Radomski
Wideo
od 16 lat
W środę, 21 grudnia, w południe udostępniono do ruchu trasę ekspresową S6 na odcinku od Bożepola Wielkiego do węzła Gdynia Wielki Kack. Mowa o 42. kilometrach dwujezdniowej Trasy Kaszubskiej w województwie pomorskim. Budowa całej „szóstki” łączącej Szczecin z Gdańskiem zakończy się w 2025 roku.

Pierwszy duży fragment ekspresowej drogi S6 w pomorskiem wreszcie udostępniony dla kierowców. Choć już na początku października przejezdny był niewielki odcinek od Bożepola Wielkiego do Strzebielina, to w środę 21 grudnia całość 42-kilometrowej Trasy Kaszubskiej oddano do użytku.

Nowa droga zdecydowanie skróci czas przejazdu od Bożepola Wielkiego do Gdyni. Kierowcy będą mogli uniknąć wielokilometrowych korków na trasie DK6 biegnącej przez Wejherowo, Redę i Rumię. Będzie szybciej i bezpieczniej.

- To bardzo dobra wiadomość dla Słupska i Lęborka - podkreślał podczas oficjalnego otwarcia Piotr Müller, rzecznik rządu i poseł ze Słupska. - Co najmniej o pół godziny szybciej dostaniemy się do Trójmiasta. Jest mi niezmiernie miło, że mogłem być częścią tej inicjatywy, która w sposób bezprecedensowy usprawni poruszanie się po całym Pomorzu.

- Ta droga, jak i inne drogi ekspresowe, nie zmienią jutro statusu i nie staną się autostradami, na których będą pobierane opłaty - rozwiał wątpliwości Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury. - Zapewniam państwa, że ta droga, która dzisiaj przekazujemy, jest jedną z wielu dróg ekspresowych bezpłatnych i bezpiecznych.

Budowę Trasy Kaszubskiej podzielono na trzy etapy: Bożepole Wielkie - Luzino, Luzino - Szemud i Szemud - Gdynia. Środkowy fragment gotowy był już w maju. Miesiąc później i zgodnie z harmonogramem przejezdny miał być też ostatni odcinek prowadzący do Gdyni. Prace przeciągnęły się jednak do grudnia.

Trasa Kaszubska otwarta. Brakujące odcinki S6 w realizacji

- Analizujemy przyczyny, kontraktowo nie jest to proces jeszcze zakończony - przyznaje Kinga Gierlach p.o. dyrektora GDDKiA w Gdańsku, pytana o powody poślizgu w terminach. - Jedną z przyczyn, choć były różne, są prace archeologiczne, które były prowadzone na wszystkich odcinkach.

Trasa Kaszubska ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnego postoju. Najbardziej obciążony ruchem fragment, czyli etap od między Chwaszczynem a Gdynią Wielkim Kackiem dodatkowy, trzeci pas. Podobnie jest na fragmencie obwodnicy Trójmiasta, którą poszerzono w ramach prac.

Po Nowym Roku udostępnione mają zostać dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w Kamieniu, po jednym dla każdego kierunku. Powstały na nich parkingi z toaletami oraz place zabaw dla dzieci. Docelowo, wyłoniony w przetargu dzierżawca wybuduje tam stacje paliw oraz punkty gastronomiczne. Stosowne umowy zostały już podpisane i trwa faza projektowa.

Trasa przebiega po zupełnie nowym „śladzie” odsłaniając Kaszuby z nowej perspektywy. “Szóstka” przecina lasy, doliny, wzniesienia, które nie są zasłonięte przed podróżnymi ekranami akustycznymi. Tak przynajmniej będzie do węzła w Chwaszczynie, gdzie ciężki sprzęt i drogowcy będą operować po oficjalnym oddaniu S6 kierowcom. To tu bowiem rozpoczyna się Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, która w niedalekiej przyszłości połączy Żukowo i węzeł Gdańsk Południe.

Co ciekawe, w ramach inwestycji zostało zbudowanych 66 obiektów inżynierskich. Jednym z największych jest przeszło 200-metrowa estakada w Milwinie, która przechodzi nad głęboką doliną leśną na wysokości blisko 30 m.

Budowa S6 nie byłaby możliwa bez zaangażowania naszych czytelników. Przypomnijmy, w 2014 roku w Warszawie podsumowaliśmy roczną akcję zbiórki podpisów na rzecz jej powstania. W Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju wiceminister Rynasiewicz, odpowiadający za drogi w rządzie PO, z rąk Krzysztofa Nałęcza, ówczesnego redaktora naczelnego „Głosu”, odebrał podpisy osób popierających budowę drogi ekspresowej przez Pomorze. Mimo wielu perturbacji, dzięki zaangażowaniu polityków z regionu między innymi Piotra Mullera udało się zapewnić finansowanie z budżetu centralnego na S6

Od 2019 roku można już korzystać z blisko 130 km nowej drogi ekspresowej w Zachodniopomorskiem. Od lipca ubiegłego roku prowadzone są roboty związane z dokończeniem obwodnicy Koszalina i Sianowa. Umowy na realizację pozostałych odcinków S6 na Pomorzu, łącznie z obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej, zostały podpisane w ubiegłym roku i są w realizacji.

Zakończenie planowane jest w 2025 roku. Również do 2025 roku wybudowany ma zostać odcinek S6 Koszalin - Sławno i Sławno - Słupsk.

W ramach S6 powstać ma Zachodnie Drogowe Obejście Szczecina. Aktualnie ta 50-kilometrowa obwodnica jest w fazie projektowej.

Koszt budowy Trasy Kaszubskiej to 2,1 mld zł.

Trasa Kaszubska otwarta. Brakujące odcinki S6 w realizacji
Trasa Kaszubska otwarta. Brakujące odcinki S6 w realizacji GDDKiA

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Trasa Kaszubska otwarta. Brakujące odcinki S6 w realizacji - Głos Pomorza