- To magia – mówią żartem inżynierowie.
Ale w rzeczywistości żadnych czarów tu nie ma, a każdy centymetr gigantycznej inwestycji, jaką jest tunel pod Świną, od początku do końca był i jest precyzyjnie zaplanowany. 7 kwietnia inżynierowie i studenci budownictwa z całej Polski spotkali się w Świnoujściu na sympozjum poświęconym budowie tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. To wyjątkowa okazja, aby posłuchać tych, którzy odpowiadają za budowę.
Podobne spotkania odbywają się zawsze przy okazji kluczowych inwestycji. Tak było w przypadku podwodnego tunelu dla linii metra w Warszawie, tunelu przesyłowego ścieków sanitarnych do oczyszczalni ścieków „Czajka” pod Wisłą w Warszawie, tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku.
– Każda z tych inwestycji to nowe doświadczenia i wyzwania, z którymi trzeba się zmierzyć – mówi Barbara Michalska, zastępca prezydenta Świnoujścia. – Sympozja, także to nasze w Świnoujściu, służą przybliżeniu szczegółów, całego procesu inwestycyjnego oraz dzieleniu się zdobytymi doświadczeniami ze specjalistami z zakresu budownictwa – dodaje.
– Jak wy zamierzacie wywiercić tunel w tym błocie? – pytali sceptycy, kiedy tunel był dopiero w planach, a dziś można opowiadać to jako anegdotę. – Dziś w tego typu gruntach się wierci, a my w Świnoujściu udowodniliśmy, że można – podkreśliła Barbara Michalska.
Specjaliści dyskutowali między innymi o planowaniu tego typu inwestycji, o budowaniu tuneli metodą TBM, o tym, jak były przygotowywane poszczególne elementy obudowy tunelu, co stanie się z urobkiem z drążenia tunelu, jak planowano i wykonywano drogi dojazdowe do tunelu, jak pracowała "Wyspiarka" i jakie były największe wyzwania całej inwestycji.
Oprócz szczegółowych technicznych prezentacji, można też było obejrzeć krótką migawkę filmową pokazującą, co teraz dzieje się na budowie.
Obecnie na budowie trwa między innymi jedna z najtrudniejszych części inwestycji – mrożenie gruntu i budowa wyjść ewakuacyjnych. Jak tłumaczyli specjaliści – aby wykonać wyjścia, należy zrobić dziurę w obudowie tunelu i aby nie dostały się do niego wody gruntowe, należy zamrozić grunt i dopiero pracować. Tunel ma być gotowy przed wakacjami 2023 roku.
Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?