Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel pod Świną: Podsumowujemy ponad 2 lata na budowie najdłuższej podwodnej przeprawy w Polsce! [FILM i ZDJĘCIA]

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Budowa tunelu pod Świną trwa już 2 lata! Zobacz aktualną fotorelację z prac przy tunelu
Budowa tunelu pod Świną trwa już 2 lata! Zobacz aktualną fotorelację z prac przy tunelu mat. prasowe
W styczniu minęły dwa lata od rozpoczęcia budowy komory startowej dla maszyny, która wydrążyła tunel pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Sprawdzamy, w jakim miejscu ta wielka inwestycja drogowa jest po dwóch latach?

Świnoujście to miasto położone na aż 44 wyspach, w tym trzech zamieszkanych. To z jednej strony bardzo atrakcyjne turystycznie, ale z racji konieczności korzystania z promów, również bardzo uciążliwe dla mieszkańców, przedsiębiorców i samych turystów. Tunel pomiędzy największymi zamieszkanymi wyspami Uznam i Wolin od dziesięcioleci był tylko niespełnionym marzeniem. Aż do 17 września 2018 roku, gdy prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz podpisał z wykonawcą umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu łączącego wyspy Uznam i Wolin.

W lipcu 2019 roku opracowano projekt budowlany, a w październiku wykonawca otrzymał zezwolenie na realizację tej inwestycji drogowej (ZRID). Prace na wszystkich frontach ruszyły pełną parą. Dziś ich rezultaty widać gołym okiem nie tylko pod ziemią, ale i na powierzchni.

W październiku 2020 do Świnoujścia przypłynęła maszyna drążąca TBM (Tunnel Boring Machine). Po jej złożeniu w komorze startowej, w marcu 2021 ruszyło drążenie tunelu. Już we wrześniu tego samego roku TBM dotarła do komory odbiorczej na wyspie Wolin i zakończyła drążenie.

Co dziś dzieje się na budowie tunelu pod Świną?

Samo wydrążenie tunelu oczywiście nie oznacza zakończenia inwestycji. W tej chwili trwają prace przy budowie wyjść awaryjnych i jezdni. Po obu stronach tunelu powstają drogi dojazdowe, skrzyżowania, plac manewrowy. Przebudowywane są też przylegające ulice. Budowane są ścieżki rowerowe i chodniki.

Obecnie na wyspie Uznam wykonano już prawie w całości warstwę wiążącą nawierzchni bitumicznej i roboty brukarskie. Położenie ostatniej, ścieralnej warstwy asfaltu planowane jest wkrótce. Z kolei na wyspie Wolin zaawansowanie rzeczowe robót drogowych wynosi 59 procent. Częściowo wykonano nowy układ jezdni z warstwą wiążącą i prawie połowę robót brukarskich. Przed nami jeszcze m.in. rozbiórka dotychczasowych dróg i połączenie ulic Fińskiej, Duńskiej oraz wjazdu do tunelu z nowym układem drogowym.

Zobacz aktualną fotorelację z prac przy tunelu

Tunel od Świną najdłuższy w Polsce

Gotowy tunel wraz z drogami dojazdowymi będzie miał prawie 3,2 km długości. A sam odcinek wydrążony przez TBM dokładnie 1483,8 metrów. Tunel pod Świną będzie więc najdłuższą przeprawą podwodną w Polsce, która mieszkańcom, przedsiębiorcom i turystom zapewni dogodną komunikację.

Głównym Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawca to konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Całkowity koszt tej inwestycji to ponad 900 milionów złotych, z czego prawie 775,7 milionów to dofinansowanie z Unii Europejskiej (85 procent). Pozostałe środki Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Tunel pod Świną: Podsumowujemy ponad 2 lata na budowie najdłuższej podwodnej przeprawy w Polsce! [FILM i ZDJĘCIA] - Głos Szczeciński