Prace, które paraliżowały we wtorek ruch na dwóch głównych wjazdach do Koszalina - na ul. Gnieźnieńskiej i na ul. Szczecińskiej - są związane z uruchomieniem Inteligentnego Systemu Transportu.
Rano na ul. Gnieźnieńskiej został wyłączony jeden z pasów, stąd zwężenie, natomiast na ul. Szczecińskiej konieczne było wprowadzenie ruchu wahadłowego. Niestety, utrudnienia potrwają w tych rejonach miasta aż do piątku. - Nie da się inaczej tego zorganizować - twierdzi Robert Grabowski, rzecznik koszalińskiego ratusza. - Montaż wag, które pozwolą kontrolować obciążenie samochodów ciężarowych na tych wjazdach, wymagał dodatkowych prac, a mianowicie wykonania podbudowy. System tzw. preselekcji pojazdów przeciążonych składać się będzie m.in. z czujnika oraz pętli indukcyjnej, która będzie zatopiona w asfalcie. Przy ul. Gnieźnieńskiej oraz Szczecińskiej, aby zainstalować taki przewód w drodze, trzeba sfrezować odcinek jezdni, a następnie odbudować z zachowaniem określonych parametrów.
Podobne wagi będą też montowane na innych wjazdach do Koszalina. Tam jednak nie przewiduje się większych utrudnień na drodze w związku z prowadzonymi pracami. - Takich prac, jak na Gnieźnieńskiej i Szczecińskiej, nie trzeba będzie prowadzić na ul. Gdańskiej i Morskiej - bo to tam pojawią się też wspomniane wagi - dodaje Robert Grabowski.
- W tamtych miejscach zostanie tylko wycięty w asfalcie rowek, w którym schowany zostanie odpowiedni przewód. Nie trzeba będzie frezować asfaltu, ani go zrywać.
Prace na wjazdach na ul. Gnieźnieńskiej i Szczecińskiej wykonuje firma Colas na zlecenie PKP Informatyka, która z kolei wdraża ITS na zlecenie ratusza. Cały system ma działać z końcem maja. Koszt całości to prawie 13 mln złotych, z czego 85 procent pochodzi z funduszy unijnych.
Celem ITS jest budowa nowoczesnego, poprawiającego bezpieczeństwo systemu sterującego przepływem ruchu na terenie Koszalina. Ma być to możliwe m.in. poprzez zainstalowanie na większości skrzyżowań i rond monitoringu, na wjazdach pojawią się też elektroniczne tablice informacyjne. A co ma wynikać z kontroli obciążenia samochodów ciężarowych i co w przypadku, gdy urządzenie zarejestruje przekroczenie dopuszczalnych norm?
- Informacja o przeciążonym pojeździe trafi wówczas bezpośrednio z naszego Centrum Zarządzania Ruchem - właśnie trwa w ZDM konkurs na zatrudnienie w nim czterech osób - do Inspekcji Transportu Drogowego. Ta z kolei "łapie" wówczas delikwenta jeszcze na terenie miasta i podejmuje odpowiednie środki prawne - odpowiada rzecznik ratusza.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?