W Koszalinie zapłacimy więcej za odbiór odpadów. Uchwała przegłosowana

Marzena Sutryk
Marzena Sutryk
Od stycznia 2020 w Koszalinie wzrosną opłaty za odbiór śmieci z gospodarstw domowych.

Na temat projektu uchwały na czwartkowej sesji odbyła się burzliwa dyskusja. Prezydent miasta tłumaczył, że w związku z rosnącymi kosztami, zmiana stawek jest nieunikniona, zwłaszcza, że wydatki na gospodarkę odpadami, które mocno wzrastają, muszą się bilansować - muszą za to w całości zapłacić mieszkańcy, nie można do tego dokładać z budżetu miasta. Opozycja (radni PiS) głosowała przeciwko, krytykując wprowadzane podwyżki.

W Koszalinie płaci się za śmieci od m kw. mieszkania / domu. Tak jak dotychczas ma zostać dziewięć tzw. progów (zależnych od powierzchni). Znikną natomiast stawki za odpady niesegregowane. Teraz, jak już wyjaśnialiśmy, mają obowiązywać w całym kraju tylko opłaty za odpady segregowane. Jeżeli ktoś się wyłamie i nie będzie segregował, będzie płacił kary. W Koszalinie będą one sięgać 2-krotności stawki w danym przedziale cenowym, a nie 4-krotności, jak wcześniej proponował w projekcie prezydent miasta. Przychylił się bowiem do wniosku radnych KO, by zmniejszyć karę.

-Ważna jest kampania informacyjna dla mieszkańców, by ci mieli świadomość, że będzie panowała solidarność zbiorowa - to ważne dla wspólnot mieszkaniowych - mówiła radna KO Barbara Grygorcewicz.

- Bo gdy na osiedlu mieszkańcy będą segregować odpady i zdarzy się jeden mieszkaniec, który nie będzie odpadów segregował, wówczas wszyscy solidarnie będą musieli zapłacić karę. Ja np. segreguję i przy moim metrażu zapłacę normalnie 44 złote, ale gdy ktoś będzie wrzucał do osłony śmietnikowej niesegregowane śmieci, wówczas zapłacę 88 złotych, a gdyby obowiązywała wyższa kara - 4-krotność stawki, to aż 176 złotych miesięcznie. Mieszkańcy muszą mieć świadomość, jak to będzie działać. Trzeba o tym mówić.

Nowe stawki od stycznia 2020 r. mają wynosić:

- dla gospodarstwa domowego zajmującego lokal mieszkalny o powierzchni nieprzekraczającej 25 m kw. - 18 zł miesięcznie (jest 13,50 zł);

- 25 - 30 m kw. - 25 zł (jest 18,50 zł);

- powyżej 30 - 40 m kw. - 33 zł (jest 23,50 zł);

- powyżej 40 - 50 m kw. - 39 zł (jest 28,50 zł);

- powyżej 50 - 70 m kw. - 44 zł (jest 33,50 zł);

- powyżej 70 - 90 m kw. - 48 zł (jest 39 zł);

- powyżej 90 - 120 m kw. - 51 zł (jest 44 zł);

- powyżej 120 - 150 m kw. - 56 zł (jest 50 zł);

- powyżej 150 m kw. - 60 zł (jest 55 zł).

Śmieci przybywa. Straż Miejska w Koszalinie nie odpuszcza [Z...

Problem ze śmieciami w Koszalinie. PGK: zarządcy nie podpisu...

Śmieciowy bałagan na osiedlach w Koszalinie. Problem powraca [ZDJĘCIA]

Zobacz także Dyżur prezydenta Piotra Jedlińskiego w redakcji Głosu Koszalińskiego

Wideo

Komentarze 74

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
28 listopada 2019, 13:44, Gość:

Prezydent Koszalina i radni PO uchwalając tą ustawę udowodnili że nie maja za grosz zwykłej ludzkiej przyzwoitości , a moralnośś to dla nich słowo obce. Bo jak inaczej nazwać okradanie osób samotnie zamieszkujących w gospodarstwie domowym. Takie osoby to zazwyczaj ludzie w podeszłym wieku, nie rzadko na głodowych rentach i emeryturach, a płacić maja tyle co kilkuosobowe rodziny. No cóż syty głodnego nie zrozumie . Tym hipokrytom pozostaje tylko życzyć aby w swoim życiu doznali upokorzeń takich samych jak ci samotni doznają od nich. A o głosowaniu na nich w jakichkolwiek wyborach niech zapomną , bo ci ludzie już udowodnili jak dbają o najbiedniejszych , schorowanych i ledwo wiążących koniec z końcem. Nadęte bufony.

biednym podwyzszyc o 40 % a sobie o 10 %

G
Gosia

Typowe mydlenie oczu!!! Przecież dają Nam wybór.... Zamiast poszukać pieniędzy w budżecie, to zabierają je nam wszystkim!!! Wyższe opłaty za żłobek, śmieci, prąd..... Szkoda mi osób które naprawdę ledwo łączą koniec z końcem. Ale naszych władz to nie interesuje. Przecież ich stać. Lepiej budować kolejne ścieżki rowerowe niż pomyśleć o ludziach.

G
Gość
28 listopada, 13:44, Gość:

Prezydent Koszalina i radni PO uchwalając tą ustawę udowodnili że nie maja za grosz zwykłej ludzkiej przyzwoitości , a moralnośś to dla nich słowo obce. Bo jak inaczej nazwać okradanie osób samotnie zamieszkujących w gospodarstwie domowym. Takie osoby to zazwyczaj ludzie w podeszłym wieku, nie rzadko na głodowych rentach i emeryturach, a płacić maja tyle co kilkuosobowe rodziny. No cóż syty głodnego nie zrozumie . Tym hipokrytom pozostaje tylko życzyć aby w swoim życiu doznali upokorzeń takich samych jak ci samotni doznają od nich. A o głosowaniu na nich w jakichkolwiek wyborach niech zapomną , bo ci ludzie już udowodnili jak dbają o najbiedniejszych , schorowanych i ledwo wiążących koniec z końcem. Nadęte bufony.

28 listopada, 17:25, Gość:

Nic dodać , nic ująć.

2 grudnia, 23:26, Gość:

Całkowita prawda,Jestem emerytką mam metraż 53,40 mieszkam sama,segreguje śmieci-co dziennie nie wyrzucam wiadomo,,worki trzeba dokupić,co mi do dało,że teraz więcej będe płacić,czy warto było segregować,???,w tym metrażu co ja mam mieszka 4-5 osób z dziećmi, to samo płacą.Dla mnie to jest SZOK,żeby od metrów płacić śmieci!!!

Czym większy metraż,,mają mniejszą podwyżkę za śmieci,powinno być odwrotnie,!!!,,,wiadomo ktoś pod siebie robił,,""".Rozbój w biały dzień""Brak słów

G
Gość
28 listopada, 13:44, Gość:

Prezydent Koszalina i radni PO uchwalając tą ustawę udowodnili że nie maja za grosz zwykłej ludzkiej przyzwoitości , a moralnośś to dla nich słowo obce. Bo jak inaczej nazwać okradanie osób samotnie zamieszkujących w gospodarstwie domowym. Takie osoby to zazwyczaj ludzie w podeszłym wieku, nie rzadko na głodowych rentach i emeryturach, a płacić maja tyle co kilkuosobowe rodziny. No cóż syty głodnego nie zrozumie . Tym hipokrytom pozostaje tylko życzyć aby w swoim życiu doznali upokorzeń takich samych jak ci samotni doznają od nich. A o głosowaniu na nich w jakichkolwiek wyborach niech zapomną , bo ci ludzie już udowodnili jak dbają o najbiedniejszych , schorowanych i ledwo wiążących koniec z końcem. Nadęte bufony.

28 listopada, 17:25, Gość:

Nic dodać , nic ująć.

Całkowita prawda,Jestem emerytką mam metraż 53,40 mieszkam sama,segreguje śmieci-co dziennie nie wyrzucam wiadomo,,worki trzeba dokupić,co mi do dało,że teraz więcej będe płacić,czy warto było segregować,???,w tym metrażu co ja mam mieszka 4-5 osób z dziećmi, to samo płacą.Dla mnie to jest SZOK,żeby od metrów płacić śmieci!!!

G
Gość
28 listopada, 17:42, Gość:

Samotny emeryt 1500 zł emerytury, produkuje mało śmieci bo i niewiele kupuje za głodową emeryturę, zapłaci 39 zł, a jeśli ma pecha mieszkać np. na Tetmajera nawet 78 zł. Jedliński co najmniej 12.500 zł pensji, życie na bogato, dużo zakupów, tony śmieci z wielkiego domu jednorodzinnego - opłata śmietnikowa 60 zł. Jedliński i całe PO odpowiedzialne za ten złodziejski system, okradają najbiedniejszych i chcą być bezkarni.

29 listopada, 17:52, Gość:

T y l k o 60 złotych . ?? . . , zapytam : powierzchnia każdego mieszkania jest znana Spółdzielni , więc jeżeli już.... przyjęto opcję " od metra " -- to należy mnożyć metraż przez stawkę . Czyż nie ? Dlaczego mam płacić za 2 metry więcej niż powierzchnia mojego mieszkania ?Po co ustalono tzw " widełki ? ]

Płać i płacz. Od stycznia będziesz jeszcze więcej za prąd płacił. Ciekawe jak to przypiszesz do ratusza.

G
Gość
28 listopada, 17:42, Gość:

Samotny emeryt 1500 zł emerytury, produkuje mało śmieci bo i niewiele kupuje za głodową emeryturę, zapłaci 39 zł, a jeśli ma pecha mieszkać np. na Tetmajera nawet 78 zł. Jedliński co najmniej 12.500 zł pensji, życie na bogato, dużo zakupów, tony śmieci z wielkiego domu jednorodzinnego - opłata śmietnikowa 60 zł. Jedliński i całe PO odpowiedzialne za ten złodziejski system, okradają najbiedniejszych i chcą być bezkarni.

T y l k o 60 złotych . ?? . . , zapytam : powierzchnia każdego mieszkania jest znana Spółdzielni , więc jeżeli już.... przyjęto opcję " od metra " -- to należy mnożyć metraż przez stawkę . Czyż nie ? Dlaczego mam płacić za 2 metry więcej niż powierzchnia mojego mieszkania ?Po co ustalono tzw " widełki ? ]

G
Gość

Proponuję poczytać o zadłużeniu Koszalina

https://bip.koszalin.pl/?a=25897

G
Gość
28 listopada, 23:38, Państwo Platformy PO:

Klika Jedlińskich POdlewa trawniki wokół swoich rezydencji więc na rozliczenie opłat za śmieci według zużycia wody nigdy nie przejdą, gdyż za dużo by płacili. Za ich śmieci mają płacić najbiedniejsi.

Płać i płacz. Chciałeś tanie państwo to masz.

P
Państwo Platformy PO

Klika Jedlińskich POdlewa trawniki wokół swoich rezydencji więc na rozliczenie opłat za śmieci według zużycia wody nigdy nie przejdą, gdyż za dużo by płacili. Za ich śmieci mają płacić najbiedniejsi.

G
Gość
28 listopada, 20:36, Potyky:

Mieszkam w wieżowcu. U nas jest osłona otwarta tz. grzebią w niej zbieracze. Nawet jeśli mieszkańcy będą segregowac odpady to przyjdzie taki dziad, pomiesza wszystko, porozwala i co wtedy ? Ja mam płacić karę?

Biegać do zarządcy budynku i wnioskować o zamknięte pojemniki podziemne. Są w Koszalinie spółdzielnie/wspólnoty, które sobie takie załatwiły. Trzeba tylko chcieć.

P
Potyky

Mieszkam w wieżowcu. U nas jest osłona otwarta tz. grzebią w niej zbieracze. Nawet jeśli mieszkańcy będą segregowac odpady to przyjdzie taki dziad, pomiesza wszystko, porozwala i co wtedy ? Ja mam płacić karę?

G
Gość
28 listopada, 18:45, Gość:

Chwileczkę... Tzn. że co? Mam pilnować, żeby sąsiad segregował, bo jak nie, to zapłacę więcej? A kto mi zapłaci za pilnowanie sąsiada?

Mam większy problem,muszę upilnować 100 sąsiadów,chyba założę śmietnikową agencję ochrony.

G
Gość

Chwileczkę... Tzn. że co? Mam pilnować, żeby sąsiad segregował, bo jak nie, to zapłacę więcej? A kto mi zapłaci za pilnowanie sąsiada?

M
Maximum Segregatus

Dlaczego mimo galopujących comiesięcznych opłat za śmieci – Polsce nadal zagrażają kary za brak osiągnięcia unijnych wymogów? Otóż w krajach Unii Europejskiej comiesięczne opłaty za śmieci zasilają lokalne administracje samorządowe które budują i utrzymują publiczne systemy gospodarki odpadami komunalnymi. Jest to tak zwany system naturalnego monopolu gminnego określany jako "in house". Osiągnięcia tego systemu, w którym tylko 10 procent odpadów trafia na składowanie - są podstawą unijnych wymogów dla całej Wspólnoty Europejskiej. U nas aferałowie uparli się aby comiesięczne opłaty polskich rodzin omijały samorządy i zasilały fundusz zysków firm kręcących lody na śmieciach. Wizytówką polskiej gospodarki odpadami są dzikie wysypiska lub płonące odpady na hałdach i w halach... Ekspert ze Szwecji a więc ze wzorcowego kraju wyznaczającego standardy dla całej Unii stwierdza: „fundamentalne znaczenie w sukcesie gospodarki municypalnej ma fakt - że w Szwecji, Danii, Niemczech, Austrii, Holandii i w pozostałych krajach „starej Unii” w których system zadań publicznych realizowany jest przez spółki komunalne, w ramach in-house jest zdecydowanie tańszy. DLATEGO, ŻE Z SAMEJ DEFINICJI SPÓŁKI GMINNE POWINNY BYĆ NON PROFIT, BEZZYSKOWE. W związku z tym, to samo z siebie powinno prowadzić do sytuacji, gdzie na takim rozwiązaniu mieszkaniec gminy tylko zyskuje”…

Mimo tej prostej i trafnej diagnozy ilustrującej to na czym polega „polski problem” w odpadach – nadal wielu polityków różnych opcji wbrew oczywistym faktom sądzi, że nie (podobnie jak w tych krajach które wyznaczają standardy dla całej UE) trzeba stworzyć system samorządowych zakładów użyteczności publicznej, czyli tzw. „in house” - ale wystarczy dobrze napisana specyfikacja przetargowa na wyłonienie konkurencyjnego operatora kręcenia lodów na comiesięcznych opłatach mieszkańców… Dopóki więc nie nastąpią zmiany ustrojowe w tej dziedzinie municypalnej i nie przyjmiemy rozwiązań w kierunku naturalnego unijnego monopolu gminnych przedsiębiorstw użyteczności publicznej, czyli mówiąc wprost do rekomunalizacji – nadal wszystko będzie zmierzało do katastrofy w której comiesięczne opłaty polskich rodzin nie będą służyć budowie naszego systemu finansowego – ale będą transferowane poza granice naszego kraju według scenariusza którego nie zatrzymała przez cztery lata „dobra zmiana” - pb.pl/czarna-wizja-smieciowa-691523 … Już teraz w wielu miejscach comiesięczne opłaty polskich rodzin są wyższe od opłat bogatszych rodzin na przykład niemieckich… niewygodne.info.pl/artykul9/04673-Za-smieci-placimy-czesto-wiecej-niz-Niemcy.htm …

G
Gość
28 listopada, 17:43, Gość:

Przy ul Staszica a Próchnika są kontenery na śmiecie, każdy oznaczony. Wiele ludzi z okolic podrzuca nam śmiecie mieszane. Dlaczego my mieszkańcy mamy za nich płacić?

28 listopada, 17:49, Gość:

Ja w domu segreguję śmiecie, wrzucam je do odpowiednich kontenerów , i to właśnie na Staszica i Próchnika. I co mam za innych płacić? kiedy wybudują nam śmietniki ziemne na klucze .To samo jest przy ul Kołłątaja 10.

To są pytania do zarządcy nieruchomości - wspolnoty/spółdzielni. Miasto nie ma z tym nic wspólnego.

Dodaj ogłoszenie