Wąskotorówka w Koszalinie. Zagrali i kupili lokomotywę od WOŚP

Marzena Sutryk marzena.sutryk@gk24.p
Tu jeszcze przygotowanie lokomotywy do udziału w WOŚP. A już niedługo lokomotywa ma przyjechać do Koszalina. Przypominamy, że TMKW prowadzi zbiórkę pieniędzy na przywiezienie lokomotywy do Koszalina. To organizacja, na którą można przekazać 1% z podatku.
Tu jeszcze przygotowanie lokomotywy do udziału w WOŚP. A już niedługo lokomotywa ma przyjechać do Koszalina. Przypominamy, że TMKW prowadzi zbiórkę pieniędzy na przywiezienie lokomotywy do Koszalina. To organizacja, na którą można przekazać 1% z podatku. NTO
Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki kupiło na licytacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy lokomotywę. Teraz jeszcze są potrzebne pieniądze na jej przywiezienie z Opola.

- W nocy z poniedziałku na wtorek udało nam się wylicytować lokomotywę na aukcji prowadzonej na portalu allegro w ramach zbiórki pieniędzy dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy - mówi Adam Ziętek z TMKW. - Cena licytacji w dniu rozpoczęcia wynosiła 1.000 złotych. Natomiast cena finalna wyniosła 30.600 złotych. Lokomotywa Lyd2 została przekazana do licytacji przez władze zakładu cementownia "Odra'' w Opolu.

Pojazd szynowy, produkcji rumuńskiej, służył tam do ciągnięcia wagonów, w celu transportu materiału produkowanego w zakładzie. - Opolski sztab WOŚP po raz pierwszy ma okazję brać udział w licytacji takiego pojazdu, uważam, że jest to jeden z najciekawszych przedmiotów - mówił jeszcze przed licytacją redakcji NTO Marcin Oparski z opolskiego sztabu WOŚP.

Jak się dowiedzieliśmy, lokomotywa jeszcze niedawno ciągnęła wagoniki z wapieniem. Zastąpił ją jednak taśmociąg. - I to wówczas wspólnie z pracownikami postanowiliśmy, że jedną z lokomotyw kolejki przekażemy na aukcję Jurka Owsiaka. Myślę, że chętni się na nią znajdą, bo już wcześniej mieliśmy zapytania od pasjonatów tego typu kolejek - stwierdził przed licytacją Andrzej Rybarczyk, prezes Cementowni Odra. I miał rację! Lokomotywa trafiła bowiem do Koszalina. A dokładniej - trafi, i to wkrótce. Wcześniej jednak TMKW musi zebrać pieniądze na jej transport.

- Szacujemy, że potrzeba od 6 do 10 tysięcy - mówi Adam Ziętek. - Musimy bowiem opłacić m. in. dźwigi do załadunku, a także samo przewiezienie. Z Opola to jednak kawał drogi. A skąd stowarzyszenie miało pieniądze na zakup lokomotywy? - Mieliśmy odłożone na czarną godzinę, bo planowaliśmy zakup lokomotywy i tak się złożyło, że cementownia wystawiła pojazd na licytację. A wspierają nas sponsorzy, zdobywamy też dotacje i mamy wpływy z przewozów - mówi Adam Ziętek.

Lokomotywa jest w pełni sprawna, ma wszelkie niezbędne dokumenty. - Po przywiezieniu jej na miejsce, wystarczy zatankować i można kursować - dodaje Adam Ziętek. Pojazd ma służyć do przewozów latem na trasie Koszalin - Manowo. - Chcemy, by wyruszyła w trasę na majówkę - usłyszeliśmy.

A co z kursami do Rosnowa, które zapowiadało TMKW? - Niewykluczone, że uda się je uruchomić jeszcze w tym sezonie - odpowiada Adam Ziętek.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

S
Szymon
czy zdajemy sobie sprawe ze 20% z 30 tysiecy pojdzie na organizacje Przystanku Woodstock i inne potrzeby Jerzego Owsiaka i jego organizacji?

Zapraszam najpierw do zapoznania się z rozliczeniem finansowym WOŚP a później rozpisywanie głupot anonimowo w internecie.

Pozdrawiam
Opolski Sztab Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy
K
Koszalinianka

Brawa dla miłośników wąskotorówki. To, co robicie zasługuje na słowa uznania! DOBRA ROBOTA! ))

N
Namaczany
jedno krotkie pytanie na ktore mam nadzieje odpowie mi ktos obiektywnie. ile tak na prawde warta jest ta lokomotywa. czy biedne, ciagle zbierajace zlotowke do zlotowki towarzystwo nie przeplacilo np.z 10-20 tysiecy? czy pieniadze ktore ludzie daja na waskotorowke nie poszly na orkiestre Owsiaka? czy waskotorowka nasza nie ma lokomotyw? 30 tysiecy.. ile za to zrobiono by tych torow do Rosnowa? czy nie aby cale? czy zdajemy sobie sprawe ze 20% z 30 tysiecy pojdzie na organizacje Przystanku Woodstock i inne potrzeby Jerzego Owsiaka i jego organizacji? ja - szczerze mowiac czuje sie zawiedziony ze zamiast wybudowac nowe torowisko, pieniadze ludzi przekazane w dobrej wierze sa przeznaczane na WOŚP i juz na starcie potrzeba bidakom 8 kola na dostarczenie lokomotyw. nikt na to nie wpadl wczesniej? mam rozumiec ze wydaliscie swoje cale oszczednosci w tym 6 tysiecy zlotych na Woodstock? masakra jakas.

Zapomniałeś napisać ...AMEN
G
Gryfice

Myślę, że jak na tą lokomotywę LyD2 to cena jest stosunkowo niska , Te lokomotywy dawno nie były sprzedawane natomiast na wolnym rynku kosztować ona może około 50 tysięcy. gratulacje !!!!!!!

T
Tyk
jedno krotkie pytanie na ktore mam nadzieje odpowie mi ktos obiektywnie. ile tak na prawde warta jest ta lokomotywa. czy biedne, ciagle zbierajace zlotowke do zlotowki towarzystwo nie przeplacilo np.z 10-20 tysiecy?
Na pewno nie przepłaciło. Lokomotywa waży 24 tony, a po obecnych cenach złomu było by to 17 tysięcy ZA SAM METAL z którego jest zbudowana. 13 tysięcy jako cena działającej mechaniki, instalacji, dokumentacji, upoważnień itd... to uczciwa cena!
Z
Zadowolony

Brawa! Dla Towarzystwa za udany zakup! Widać, że wiedzą co robią. W pełni sprawna lokomotywa będzie w Koszalinie. Jest to na pewno dobry krok do zapewnienia w 100% rezerwy taboru. Dziś jest jedna lokomotywa i jeden wagon motorowy, od teraz w pogotowiu będzie druga lokomotywa. Jedyne co dziwi, że pojawiają się tu jakieś głosy negujące ten zakup. Np. że pieniądze poszły na Jurka Owsiaka itp, ale czy płacą takie lub większe pieniądze jakiemuś kontrahentowi niepowiązanemu z czymkolwiek charytatywnym było by lepiej. Nawet nie było by wiadomo co się dzieje z tymi pieniędzmi dalej. Przecież torowisko do Rosnowa jest w trakcie budowy, każdy może przyjść na szlak i zobaczyć jaką ciężką prace wykonują członkowie towarzystwa, pochłonęło to, co już zostało zrobione na pewno nie mało pieniędzy (przypominam, że jeszcze w 2001 roku tamtędy jeździły pociągi a potem torowisko zostało skradzione, jakoś to Was nie burzy, że policja nie złapała sprawców i nie dostali oni kar???). Ludzie poświęcają swój czas i jeszcze źle. Jeśli ktoś jest studentem to jak ma pracować skoro ma uczelnię? A że poza szkołą udziela się społecznie to jest czymś złym..? W 2007 roku jak TMKW zaczynało swoją inicjatywę to nikt nie przypuszczał, że kiedykolwiek wrócą pociągi wąskotorowe na trasę do Manowa i dalej. Wszyscy najchętniej rozkradli by do reszty to co pozostało Dziś już by nic nie było i czasem może ktoś by wspomniał, że gdzieś tu były tory wąskotorówki. Dzisiaj jak się bardziej towarzystwu udaje pozyskać pieniądze, sponsorów i jest słychać o większych kwotach to zaraz zaczyna się czepianie. Proszę, porównajcie kwoty jakie dostaje towarzystwo i co za nie robi, z cenami remontów, napraw na normalnotorowej kolei, tam jest wszystko liczone w milionach i setkach milionów. Tutaj udaje się to zrobić przy mniejszych kwotach, bo ci ludzie robią to ZA DARMO czyli SPOŁECZNIE. Pozostaje jednak koszt materiałów paliwa czego nie da się uniknąć. Pisanie "czy takiej lokomotywy nie można było kupić taniej?" jest niedorzeczne. Ile jest takich lokomotyw na sprzedaż w Polsce? To nie giełda samochodowa gdzie możemy sobie wybrać kolor, wyposażenie i inne detale samochodu. Taboru wąskotorowego jest coraz mniej, przecież się go w Polsce chyba w ogóle nie produkuje. Więc nie ma jakiegoś porównania, to jest szczęście, że była taka lokomotywa na sprzedaż i w dodatku o odpowiednim rozstawie na tor 1000 mm (bo również mogła być o innym wąskotorowym prześwicie szyn 750 mm lub 600 mm). Dodatkowo jest to silna lokomotywa, która może pociągnąć pożądany pociąg. A kto z Was choć raz pomógł TMKW przy uprzątaniu torowiska, terenu lokomotywowni? Poświęcił godzinę, 2, 3 na coś dla innych, tak bez wynagrodzenia? I jeszcze usłyszeć - "kupili sobie lokomotywę". No własnie, kupili sobie, odrestaurowali kolejkę sobie,czy osobom które mogą teraz wsiąść do pociągu z dziećmi i się przejechać, aby spędzić miło i ciekawie czas?...

A
Aurum

Chwała im za to! 30 000 za sprawną lokomotywę to śmieszne pieniądze. Na Rosnowo przyjdzie czas, bo materiały na odbudowę też trzeba czymś wozić. Do tej pory robili tylko jedną i to mocno zdezelowaną lokomotywą. Mając kolejną prace z pewnością ruszą z kopyta! Tak trzymać! Poza tym cieszę się, że towarzystwo ma pieniądze na takie cele. Bez nich już dawno było by po kolejce.

K
Kowalski

Oczywiście wielkie brawa dla stowarzyszenia. Można by powiedzieć, że upiekli dwie pieczenie na jednym ogniu. Nie dość, że kupili elegancką lokomotywę za naprawdę niewielkie pieniądze to jeszcze cała suma pójdzie na szczytny cel. Moim zdaniem koszalińska wąskotorówka jest jednym z najlepiej działających stowarzyszeń w naszym mieście, warto docenić pracę tych ludzi bo ta kolej to nie tylko ich pasja ale także korzyść dla mieszkańców i jedna z mniejszych wizytówek naszego miasta. Jeszcze raz gratulacje, powodzenia w przyszłości i oby więcej taki organizacji w naszym mieście.

A
Art
Powyższe

Moim zdaniem, pytania, które zadają przedmówcy mają wielki sens. W Koszalinie większość stowarzyszeń występuje o dotacje. Bez tego nie mogli by działać, bo naprawdę cieżko jest pozyskać sponsorów, a nie prowadzą dzialalności gospodarczej. Koszalin jest mały. O TMKW co chwila czytamy w mediach, że dostali dotację stąd, a tutaj stamtąd, a robią to, a robią tamto. A teraz się okazuje, że grupka bezrobotnych studentów, bo tacy działają w TMKW miała schowane w skarpecie 30.000 zł, które lekką ręka wydała na starą i zardzewiałą lokomotywę i w dodatku teraz nie mają jej za co przywieźć. To może oni nie potrzebuję tych dotacji, albo oszukują starając się o nie.

Akurat o stowarzyszeniach w Koszalinie wiem sporo, sam jestem vice prezesem jednego, zajmującego się dziećmi niepełnosprawnymi i dobrze wiem jak "hojne" są dotacje z UM. Natomiast co do sponsorów - cóż kolejce jest dużo łatwiej pozyskać firmy do pomocy, jest bardziej medialna. Co do torowiska, to z tego co wiem to materiały już mają na całą trasę do Rosnowa, teraz to tylko pogoda i czas na wykonanie prac, bo je wykonują własnymi środkami. Co do transportu, to jak znam ekipę obecnie kierującą Towarzystwem to dość szybko znajdą środki lub sponsora z własnym transportem. natomiast co do ceny za lokomotywę - to dobra inwestycja. Szybko się zwróci, zwłaszcza jak trasa będzie już do Rosnowa.
G
Grzegorz

Wsniała inicjatywa ze strony "Wąskotorowki" wiecej takich organizacji w Koszalinie!

S
Społecznik
Cóż, cena nowej lokomotywy spalinowej to kilka milionów, używanej najmniej kilkaset tysięcy, więc tak naprawdę zakup jej za 30 tys. to zakup po cenie złomu. WIELKIE GRATULACJE.
Natomiast co do dalszej części wywodu - wolę to przemilczeć, widać że osoba to pisząca nigdy nie działała w żadnym stowarzyszeniu i nie zna realiów takiej działalności w warunkach Koszalina. Co zaś się tyczy rozliczeń WOŚP - polecam wejść na stronę fundacji i dokładnie poczytać rozliczenia z lat poprzednich - fundacja więcej wydaje na programy lecznicze i sprzęt medyczny niż zbiera w kweście WOSP. Wszelkie koszty działalności i reklamy pokrywa z dotacji od sponsorów, oprocentowania środków na kontach, jak i z własnych dochodów. W bilansach szczegółowo wszystko jest opisane, wystarczy dokładnie i ze zrozumieniem terminologi to przeczytać.

Powyższe
Cóż, cena nowej lokomotywy spalinowej to kilka milionów, używanej najmniej kilkaset tysięcy, więc tak naprawdę zakup jej za 30 tys. to zakup po cenie złomu. WIELKIE GRATULACJE.
Natomiast co do dalszej części wywodu - wolę to przemilczeć, widać że osoba to pisząca nigdy nie działała w żadnym stowarzyszeniu i nie zna realiów takiej działalności w warunkach Koszalina. Co zaś się tyczy rozliczeń WOŚP - polecam wejść na stronę fundacji i dokładnie poczytać rozliczenia z lat poprzednich - fundacja więcej wydaje na programy lecznicze i sprzęt medyczny niż zbiera w kweście WOSP. Wszelkie koszty działalności i reklamy pokrywa z dotacji od sponsorów, oprocentowania środków na kontach, jak i z własnych dochodów. W bilansach szczegółowo wszystko jest opisane, wystarczy dokładnie i ze zrozumieniem terminologi to przeczytać.

Cóż, cena nowej lokomotywy spalinowej to kilka milionów, używanej najmniej kilkaset tysięcy, więc tak naprawdę zakup jej za 30 tys. to zakup po cenie złomu. WIELKIE GRATULACJE.
Natomiast co do dalszej części wywodu - wolę to przemilczeć, widać że osoba to pisząca nigdy nie działała w żadnym stowarzyszeniu i nie zna realiów takiej działalności w warunkach Koszalina. Co zaś się tyczy rozliczeń WOŚP - polecam wejść na stronę fundacji i dokładnie poczytać rozliczenia z lat poprzednich - fundacja więcej wydaje na programy lecznicze i sprzęt medyczny niż zbiera w kweście WOSP. Wszelkie koszty działalności i reklamy pokrywa z dotacji od sponsorów, oprocentowania środków na kontach, jak i z własnych dochodów. W bilansach szczegółowo wszystko jest opisane, wystarczy dokładnie i ze zrozumieniem terminologi to przeczytać.

Moim zdaniem, pytania, które zadają przedmówcy mają wielki sens. W Koszalinie większość stowarzyszeń występuje o dotacje. Bez tego nie mogli by działać, bo naprawdę cieżko jest pozyskać sponsorów, a nie prowadzą dzialalności gospodarczej. Koszalin jest mały. O TMKW co chwila czytamy w mediach, że dostali dotację stąd, a tutaj stamtąd, a robią to, a robią tamto. A teraz się okazuje, że grupka bezrobotnych studentów, bo tacy działają w TMKW miała schowane w skarpecie 30.000 zł, które lekką ręka wydała na starą i zardzewiałą lokomotywę i w dodatku teraz nie mają jej za co przywieźć. To może oni nie potrzebuję tych dotacji, albo oszukują starając się o nie.
g
goldi

Ale marudzicie ludzie a moze jeszcze mają odlożone pieniądze na boku na te torowisko a nic nie chca narazie mowic...

A
Art
jedno krotkie pytanie na ktore mam nadzieje odpowie mi ktos obiektywnie. ile tak na prawde warta jest ta lokomotywa. czy biedne, ciagle zbierajace zlotowke do zlotowki towarzystwo nie przeplacilo np.z 10-20 tysiecy? czy pieniadze ktore ludzie daja na waskotorowke nie poszly na orkiestre Owsiaka? czy waskotorowka nasza nie ma lokomotyw? 30 tysiecy.. ile za to zrobiono by tych torow do Rosnowa? czy nie aby cale? czy zdajemy sobie sprawe ze 20% z 30 tysiecy pojdzie na organizacje Przystanku Woodstock i inne potrzeby Jerzego Owsiaka i jego organizacji? ja - szczerze mowiac czuje sie zawiedziony ze zamiast wybudowac nowe torowisko, pieniadze ludzi przekazane w dobrej wierze sa przeznaczane na WOŚP i juz na starcie potrzeba bidakom 8 kola na dostarczenie lokomotyw. nikt na to nie wpadl wczesniej? mam rozumiec ze wydaliscie swoje cale oszczednosci w tym 6 tysiecy zlotych na Woodstock? masakra jakas.

Cóż, cena nowej lokomotywy spalinowej to kilka milionów, używanej najmniej kilkaset tysięcy, więc tak naprawdę zakup jej za 30 tys. to zakup po cenie złomu. WIELKIE GRATULACJE.
Natomiast co do dalszej części wywodu - wolę to przemilczeć, widać że osoba to pisząca nigdy nie działała w żadnym stowarzyszeniu i nie zna realiów takiej działalności w warunkach Koszalina. Co zaś się tyczy rozliczeń WOŚP - polecam wejść na stronę fundacji i dokładnie poczytać rozliczenia z lat poprzednich - fundacja więcej wydaje na programy lecznicze i sprzęt medyczny niż zbiera w kweście WOSP. Wszelkie koszty działalności i reklamy pokrywa z dotacji od sponsorów, oprocentowania środków na kontach, jak i z własnych dochodów. W bilansach szczegółowo wszystko jest opisane, wystarczy dokładnie i ze zrozumieniem terminologi to przeczytać.
K
Kolej

tory do rosnowa bedą wybudowane w tym roku natomiast po tych torach musi coś jeździć ..... I tak źle i tak nie dobrze chlopaki coś robią a wy krytykujcie

s
sputnik

Zgodzę się z tym, że ta kasa powinna przede wszystkim zostać przeznaczona na odbudowę torów do Rosnowa (na który to cel sam dawałem pieniądze zeszłego lata). Ciekawe ile na ten rok miłośnicy wąskotorówki mają w budżecie na odbudowę torów.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3