Wiadukt na al. Monte Cassino w Koszalinie trzeba było zamknąć - wyjaśniają fachowcy

Marzena Sutryk
Marzena Sutryk
ZDiT odpowiada bardzo szczegółowo na pytania Czytelnika Głosu - inżyniera budownictwa i tłumaczy m. in., że nie da się przyspieszyć procedury związanej z ustaleniem stanu wiaduktu
ZDiT odpowiada bardzo szczegółowo na pytania Czytelnika Głosu - inżyniera budownictwa i tłumaczy m. in., że nie da się przyspieszyć procedury związanej z ustaleniem stanu wiaduktu Radosław Brzostek
Napisał do nas pan Roman - Czytelnik z Koszalina, który przedstawił się jako inżynier budownictwa. Zapewnia, że przed laty był świadkiem budowy wiaduktu na al. Monte Cassino.

Czytelnik pyta, a specjaliści nie pozostawiają złudzeń - mówią wprost: nie można czekać, sytuacja grozi awarią lub wręcz katastrofą budowlaną.

Przypomnijmy, wiadukt jest od marca zamknięty ze względu na jego zły stan techniczny. Miasto zleciło ekspertyzę, która ma wykazać skalę koniecznej przebudowy. Wciąż trwa jej opracowanie. Jak słyszymy - w czerwcu ma być gotowa.

„(...) nie do końca rozumiem zamieszanie, jakie powstało w związku z wręcz nagłym zamknięciem mostu. Przecież most był sprawdzany i naprawiany. A nie było trzęsienia ziemi” - napisał pan Roman. - „Jaki element konstrukcyjny mostu stanowi zagrożenie - fundamenty, słupy, belki nośne (zastosowano pionierskie na owe czasy belki kablobetonowe), płyta jezdni? Trudno zrozumieć podjęcie tak radykalnych decyzji - nie dopuszczenie nawet ruchu samochodów osobowych na jednym pasie każdej jezdni. Innym elementem niezrozumiałym jest ewentualny koszt remontu - budowy. Przecież jest to odcinek drogi krajowej w obrębie miasta, więc koszty powinna ponieść GDDKiA. Zupełnie niezrozumiałym jest zalecany ruch samochodów tranzytowych na kierunku Gdańsk - Szczecin przez miasto. Przecież można pominąć centrum miasta poprzez skierowanie tego ruchu przez ul. Władysława IV, Morską (obecnie) na drogę ekspresową nr 6” - czytamy dalej. „Odrębnym zagadnieniem jest czas wykonywania ekspertyzy. Jeżeli w takim tempie wykonuje się ekspertyzę (nie projekt), to rozwiązanie problemu może nastąpić w przyszłym pokoleniu. Dodam, że zawalony niedawno duży wiadukt we Włoszech w całości zrealizowano w czasie niewiele ponad DWA lata!!!”

Wiadukt w Koszalinie zamknięty. Obowiązują objazdy! [ZDJĘCIA]

Zwróciliśmy się do Zarządu Dróg i Transportu w Koszalinie o odpowiedzi i wyjaśnienia do listu naszego Czytelnika. Oto odpowiedź drogowców:

„Opracowanie ekspertyzy stanu technicznego obiektów budowlanych - wiaduktów w ciągu ulicy Monte Cassino w Koszalinie zostało zlecone na podstawie niepokojącego stanu belek sprężonych w rejonie podparcia” - czytamy. „Podczas wykonywania naprawy uszkodzonej dylatacji na wiadukcie - część południowa w 2019 roku oraz w czasie naprawy łożyska skrajnego od strony pasa rozdziału w osi 9 jezdni południowej wiaduktu w styczniu 2020 roku, które było w stanie awaryjnym, zwrócono uwagę na niepokojący stan belek sprężonych w rejonie podparcia. Na niektórych przęsłach obiektów środniki (część metalowej belki - dop. red.) głównych belek nośnych w rejonie podparcia były zarysowane ukośnie, rysy występowały w znacznej liczbie i o dużej rozwartości.

Ekspertyza stanu technicznego obiektów budowlanych - wiaduktu część północna oraz wiaduktu część południowa w ciągu ulicy Monte Cassino w Koszalinie jest opracowywana w trzech etapach.

Po wykonaniu I etapu ekspertyzy tj. szczegółowej inwentaryzacji obiektów w terenie zaobserwowano następujące uszkodzenia na obiektach:

1. Na podporach stwierdzono niepokojące spękania końcówek belek oczepowych pod podporami skrajnych belek WSB, liczne zarysowania wsporników pod łożyskami.

2. W ustroju nośnym stwierdzono:

a/ uszkodzenia na przęsłach:

- zarysowania środników belek WSB od ścinania, występują one na odcinku belek od podpory do miejsca naprawczego wzmocnienia, najliczniej występują na belkach skrajnych;

- rysy - układ rys wskazuje, że są to typowe rysy od ścinania w belce sprężonej i świadczą o przekroczeniu nośności belek na ścinanie;

b/ wzdłużne spękania pasów dolnych belek WSB w rejonie zakotwienia kabli spowodowane brakiem odpowiedniego zabezpieczenia przed korozją i wnikaniem wody do wnętrza belki. W wyniku cykli zamarzania i rozmrażania dochodzi do wysadzenia mrozowego otulin splotów;

c/ uszkodzenia miejsca oparcia belek WSB na łożyskach, w miejscu oparcia tych belek na łożyskach zauważono liczne odłupania się betonu w strefach docisku i za nim.

3. Nieszczelne dylatacje i strefy przydylatacyjne, są jedną z bezpośrednich przyczyn złego stanu technicznego stref podparcia przęseł.

4. Zły stan techniczny łożysk, a w szczególności bardzo zły stan techniczny końcówek belek w miejscach oparcia na łożyskach, grozi awarią oparcia belek na podporach.

Wnioski po I etapie ekspertyzy są następujące:

1. Stan techniczny obiektów w ciągu ul. Monte Cassino jest zły.

2. Liczne spękania środników belek WSB, wzdłużne spękania stref zakotwienia strun oraz zniszczenia w strefach oparcia na łożyskach, świadczą o tym, że belki sprężone są niezgodne z wymaganiami technicznymi dla tego typu elementów.

3. Mnogość uszkodzeń na obiekcie świadczy o tym, że stan obydwu obiektów jest równomiernie zły i degradacja podobnych typów dotknęła całej przeprawy.

4. Przeprowadzona ocena wizualna konstrukcji przęseł świadczy o tym, że w niedługiej przyszłości obiekty w ciągu ul. Monte Cassino mogą grozić awarią lub katastrofą budowlaną” - twierdzą jednoznacznie fachowcy i opsiują dalej szczegółowo. „W związku z powyższym stwierdzono i zalecono:

1. Obiekty mostowe w ciągu ulicy Monte Cassino w Koszalinie - wiadukt - część północna nr ew. JNI 31000482 (kierunek - Szczecin) i część południowa nr ew. JNI 31000481 (kierunek - Gdańsk) wstępnie ocenione są jako nie nadające się do dalszej eksploatacji, z uwagi na liczne uszkodzenia belek sprężystych.

2. Należy niezwłocznie przeanalizować całkowite zamknięcie obiektów (co też zostało uczynione), bądź tymczasowe podpieranie najbardziej uszkodzonych przęseł.

W chwili obecnej trwa II etap opracowania ekspertyzy, wykonywane są m.in. badania betonu filarów, obliczenia statyczne stanu istniejącego, które wykażą jaki jest potencjał obiektów.

Etap III ekspertyzy obejmować będzie opracowanie koncepcji naprawy obiektów lub uzasadnienie wymiany obiektów.

Opracowanie ekspertyzy dla dwóch obiektów, która składa się ze szczegółowiej inwentaryzacji obiektów, badań, obliczeń opracowania koncepcji rzetelnych wniosków i dalszych zaleceń wymaga czasu i nie jest możliwe wykonanie jej w krótkim czasie” - podkreślają drogowcy. „Ponadto wyjaśniamy, że nie ma możliwości skierowania ruchu samochodów tranzytowych przez ul. Władysława IV ze względu na ograniczenia nośności wiaduktu w ciągu ulicy Władysław IV.”

Dodajmy, że miasto, gdy już pozna ostateczne ustalenia płynące z ekspertyzy i pozna szacunkowe koszty, chce wystąpić o wsparcie finansowe inwestycji z budżetu państwa.

Zobacz także: Konferencja ws. zamknięcia wiaduktu na al. Monte Cassino w Koszalinie

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
klszalinianin

inżynierowie prowadząc ruch tirów obwodnicą przez centrum miasta obawiali się skierować ruch Władysława IV z obawy na wiadukt, ale o mostek na Dzierżęcince przy Modrzejewskiej to już nie na obaw. Z mojej wiedzy; wiadukt budowali niemcy, a most na Dzierżęcince nasi inżynierowie (pewno ci sami co wiadukt na M-te Casino) - proponuje naszym kochanym inżynierom jeszcze raz rozważyć ruch tirów przez miasto - chyba, że inżynierowie uważają że tir spadający z mostka do Dzierżęcinki stwarza mniejsze zagrożenie niż tir spadający z wiaduktu na tory kolejowe, przy takich rozważaniach to popieram naszych kochanych inżynierów

E
Ekspert

Gdyby obiekt był oparty na konstrukcji stalowej, wtedy czas ekspertyzy mógłby być krótszy. W tym przypadku ocenie trzeba poddać stan elementów wykonanych ze zbrojonego betonu, a to skomplikowany proces. Najlepszym, ale i najdroższym rozwiązaniem jest wyburzenie obiektu i zbudowanie nowego, z użyciem współczesnych metod i technologii, ale miasto nie udźwignie tego finansowo. W świetle obowiązujących rozporządzeń, elementy dróg krajowych, przebiegających przez obszary miejskie zarządzane lokalnie, utrzymywane są przez lokalnego zarządcę i jedyne co można w kwestii finansowej zrobić, to wnioskować o dofinansowanie inwestycji, co naturalnie zostanie uczynione po poznaniu rzeczywistych kosztów.

G
Gość

Teraz zbudują Nowy z katalogu wiadukty Norwegii 👍

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3