Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielka inwestycja w szczecińskim porcie. To poprawa dostępu w rejonie Kanału Dębickiego. W planie ogromne zmiany! WIDEO i ZDJĘCIA

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
„Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”
„Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego” Andrzej Szkocki
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście pochwalił się flagowym projektem, jakim jest „Poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Kanału Dębickiego”.

- Minęło już ponad pół roku jak realizujemy jedną z kilku bardzo istotnych dla naszych portów Szczecin i Świnoujście inwestycji. To poprawa dostępu do kanału Dębickiego, związana integralnie z budową nowego toru podejściowe go do portu w Szczecinie ze Świnoujścia o zanurzeniu 12,5 m - mówi Krzysztof Urbaś, prezes ZMPSiŚ. - Jesteśmy w centrum nowej jakości, która się tworzy w porcie. Centrum nie tylko portu morskiego, co też nowego portu śródlądowego, który zamierzamy w Szczecinie posadowić w oparciu właśnie o nowe tereny, które zostaną udostępnione na Ostrowie Grabowskim. To 150 ha, które będzie w końcu udostępnione dla normalnej pracy portu. Takiej pracy portu, jaką dziś się wykonuje we wszystkich portach w Europie i na świecie.

Wraz z zakończeniem prac port Szczecin otworzy się na większe statki i niemal podwoi ilość obecnie obsługiwanych ładunków czym podniesie swoją konkurencyjność na rynku. Nade wszystko jednak w wyniku poszerzenia i pogłębienia Kanału Dębickiego w sposób znaczący poprawi się bezpieczeństwo związane z ruchem dużych statków w tym rejonie portu.

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Szczecin. Kolejny element wielkiej inwestycji. Przebudują ul...

W ramach inwestycji przebudowanych będzie blisko 1000 metrów nabrzeży Czeskiego i Słowackiego, wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na bezpośrednim zapleczu nabrzeży i przystosowanie ich do głębokości technicznej 12,5 m. Obecnie na nabrzeżach Czeskim i Słowackim wykonawca – sopocka grupa NDI osadza w gruncie gigantyczne rury stalowe, które wzmocnią te przebudowywane nabrzeża. Docelowo zostanie zamontowanych aż 9600 ton rur o przekroju fi 914 i 813. Każda z nich ma długość od 18 do 21 metrów.

Na wyspie Ostrów Grabowski wykonawca wybuduje także ponad 1080 metrów zupełnie nowych nabrzeży Norweskiego i Duńskiego. W ramach projektu Kanał Dębicki zostanie poszerzony do 200 m (obecnie 120 m) oraz pogłębiony do 12,5 m. Z kolei tzw. materac betonowy umocnieni dno Kanału w rejonie nabrzeża Spółdzielczego, Fińskiego i Czeskiego i zabezpieczy je przed ruchem śrub okrętowych statków. Na wyspie Ostrów Mieleński wykonane zostanie pole odkładu urobku. To tam oraz na przebudowywanych w ramach innego kontraktu polach odkładu na Ostrowie Grabowskim składowany będzie urobek wydobyty podczas robót czerpalnych. Do zagospodarowania będzie ok. 1,5 mln metrów sześciennych.

Koszt prac to 343,1 mln złotych. Inwestorem projektu jest Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA , wykonawcą sopocka firma NDI, a nadzór nad projektem pełni SWECO. Inwestycja ma być gotowa do 30 września 2023 roku.

ZOBACZ TEŻ:

Bądź na bieżąco i obserwuj:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera