Witaminy: Jakie są nam potrzebne? Jakie są oznaki niedoboru?

Joanna BorońZaktualizowano 
15.02.2008..warszawa tabletki tabletka rozpuszczanie lekarstwo witaminy leki lek fot. maciej jeziorek / polskapresse
15.02.2008..warszawa tabletki tabletka rozpuszczanie lekarstwo witaminy leki lek fot. maciej jeziorek / polskapresse Fot. Maciej Jeziorek / Polskapresse
Różnią się składem chemicznym i właściwościami. Jedno je łączy: są nam niezbędne do życia. To witaminy!

Potrzebujemy ich w niewielkich ilościach, ale mimo to pełnią one bardzo ważną rolę w przemianie materii zwanej metabolizmem. Witaminy nie są źródłami ani budulca, ani energii. Stanowią za to czynniki absolutnie niezbędne do tego, aby proces przemiany materii mógł przebiegać normalnie.

Organizm przypomina ogromną chemiczną fabrykę, w której odbywa się produkcja energii i materiału budulcowego (czyli białka). Rolę kontrolerów pełnią w niej enzymy, specjalne białka, które występują u wszystkich żywych organizmów i są niezbędne do przebiegu istotnych do życia reakcji chemicznych. Enzymy i ich pomocnicy, witaminy, pełnią bardzo ważną funkcję w milionach reakcji zachodzących w organizmie.

Witamina A to jedna z najważniejszych witamin. Do objawów jej niedoboru zaliczamy m.in. problemy ze wzrokiem (tzw. kurza ślepota) wypadanie włosów - w przypadku bardzo dużych niedoborów pojawia się łysienie plackowate - kruchość paznokci. Gdy brak nam witaminy A, skóra staje się bardziej narażona na infekcje, trądzik, łuszczy się i jest przesuszona. Małe dzieci, które nie otrzymują odpowiednich dawek tej witaminy w pożywieniu, wolniej rosną.

Niedobór witaminy B1 wywołuje chorobę beri -beri, objawiającą się uszkodzeniami nerwów i porażeniami mięśni. Sto lat temu z powodu tej choroby masowo umierali mieszkańcy Azji, których podstawą diety był biały, łuskany ryż.Jeśli nasza dieta jest prawidłowo zbilansowana, nie ma powodu do niepokoju. W jadłospisie nie powinno zabraknąć ciemnego pieczywa, fasoli, grochu, mięsa - są to bardzo dobre źródła witaminy B1

Problem pojawia się u osób nieracjonalnie odchudzających się. Jeśli podczas stosowania diety, odczuwamy zmęczenie, mamy problemy z koncentracją, łatwo zapominamy o najprostszych czynnościach - powodem może być niedobór witaminy B1. Na jej deficyt narażone są osoby spożywające dużo alkoholu.

Do przedawkowania witaminy B1 dochodzi bardzo rzadko. Objawia się zawrotami głowy, zaburzeniami rytmu serca, drżeniem mięśni.

W aptekach dostępne są zestawy z najważniejszymi witaminami z grupy B. Zaleca się łączyć je z suplementami magnezu.

Witamina B2 jest bardzo ważna dla oczu. Jeśli pojawia się jej niedobór, pogarsza się widzenie, odczuwamy światłowstręt i nasze oczy łzawią. Nie mniej istotna jest dla układu nerwowego, oddechowego i krwionośnego. Bardzo charakterystycznym objawem niedoboru witaminy B2 są zajady i owrzodzenia w kącikach ust, a także osłabienie i wypadanie włosów.

Jeśli chcemy dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę witaminy B2, warto w codziennej diecie uwzględnić kefir, maślankę, mleko, sery twarogowe i żółte. Jej źródłem jest także mięso, groch, fasola. Witaminę B2 trudno przedawkować. Jeżeli już do tego dojdzie, występują nudności i wymioty.

Witamina B3 reguluje poziom cholesterolu we krwi, chroni przed chorobami serca i układu krążenia. Rozszerza naczynia krwionośne i jest pomocna u osób z migrenami. Wpływa na poprawną pracę układu nerwowego, łagodzi objawy stresu. Korzystnie oddziałuje na skórę (poprawia jej ukrwienie) i włosy. Co ciekawe coraz częściej witamina B3 dodawana jest do kremów, balsamów, szamponów przeciwłupieżowych.

Nie trać witamin

Kupuj świeże produkty. Ale pamiętaj, że odpowiednio zamrożone warzywa i owoce są prawie tak dobre jak te odpowiednio zamrożone.

Nie gotuj zbyt długo potraw zawierających witaminy, bo przejdą one do roztworu. Staraj się przy tym zużywać jak najmniej wody. Jeżeli to możliwe, nie wylewaj roztworu, w którym gotowałeś warzywa, i staraj się go wykorzystać.

Poddawaj produkty minimalnej obróbce (takiej jak krajanie czy szatkowanie).

Przyrządzaj potrawy jak najkrócej przed podaniem.

Mrożone warzywa gotuj bez rozmrażania.

Przechowuj w lodówce żywność wymagającą chłodzenia, aby zapobiec jej zepsuciu lub zwiędnięciu (w stałej temperaturze poniżej 0 stopni). Mrożonki trzymaj w temperaturze poniżej 20 stopni Celsjusza. Żywność w puszkach i suszona powinna się znajdować w chłodnym i suchym miejscu.

Nie trzymaj długo mrożonek i żywności w puszkach i zawsze sprawdzaj ich datę wazności (przechowywane dłużej niż 3 miesiące tracą aż 75% witamin!).

Fasolę, groch, makaron, ryż, mąkę przechowuj w ciemnych pojemnikach, gdyż promienie nadfioletowe niszczą zawartą w nich witaminę B2.

polecane: Flesz - Co piąta transakcja będzie wymagać użycia PIN-u

Wideo

Materiał oryginalny: Witaminy: Jakie są nam potrzebne? Jakie są oznaki niedoboru? - Głos Szczeciński

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3