Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wodorowa lokomotywa ze zbiornikami ze Słupska. Worthington w projekcie PESY i Orlenu

Alek Radomski
Lokomotywa PESY zgodnie z deklaracjami ma zostać odda do użytku w 2023 roku.
Lokomotywa PESY zgodnie z deklaracjami ma zostać odda do użytku w 2023 roku. materiały prasowe PKN Orlen
Worthington Industries wyprodukował zbiorniki kompozytowe do prototypowej lokomotywy bydgoskiej PESY zasilanej wodorem. Pierwszy pojazd na szlak ma wyjechać w 2023 roku.

Projekt, budowa, ogrom prac inżynierskich i zaangażowanie całego zespołu. Słupska fabryka Worthington Industries wykonała kompozytowe zbiorniki do niskoemisyjnej lokomotywy manewrowej bydgoskiej PESY. Pojazd zasilany wodorem według zapewnień już w przyszłym roku ma wyjechać na tory.

- Praca przy tym projekcie była niezwykle ekscytująca - informuje Marcin Tutka, dyrektor zarządzający w Worthington Industries Poland. - Od początku mieliśmy świadomość, że bierzemy udział w pionierskim przedsięwzięciu, które jak głęboko wierzymy, jest początkiem rewolucji w transporcie, w którym widzimy swoją przyszłość jako dostawca systemów paliwowych. Wodór w niedalekiej już przyszłości zmieni porządek obecnego świata w wykorzystywaniu paliw kopalnych na rzecz czystego zero emisyjnego paliwa. Wszelkie działania, jakie obecnie podejmujemy, pozycjonują nas jako głównego dostawcę rozwiązań do magazynowania, transportu oraz wykorzystywania wodoru do zasilania różnego rodzaju pojazdów.

Worthington zapewnia, że system wodorowy został zaprojektowany i wykonany zgodnie z przepisami dotyczącymi homologacji pojazdów napędzanych wodorem, zapewniając najwyższy poziom bezpieczeństwa. Zbiorniki magazynujące wodór zbudowane są z materiałów kompozytowych oraz aluminium, których szczelność i wytrzymałość potwierdzona jest szeregiem badań. Każdy z 32 zbiorników zainstalowanych w systemie wyposażony został w trzy zawory bezpieczeństwa, które w przypadku niekontrolowanego wzrostu ciśnienia otworzą się, wypuszczając wodór za pomocą instalacji odprowadzającej gaz do atmosfery z dala od kabiny operatora. System został również wyposażony w czujniki wodoru, które w momencie jego wykrycia uruchomią odpowiednie procedury awaryjne.

W projekt lokomotywy zaangażowany jest też PKN Orlen, który we wrześniu tego roku podpisał porozumienie o strategicznej współpracy z PESA Bydgoszcz. Mowa o tworzeniu kompleksowej oferty dla publicznego transportu kolejowego. W ramach umowy Orlen zapewni paliwo wodorowe oraz infrastrukturę tankowania dla produkowanych przez PESA lokomotyw manewrowych, oraz pociągów pasażerskich. Współpraca obydwu firm ma pozwolić na stworzenie zeroemisyjnej, komercyjnej oferty dla organizatorów transportu publicznego oraz operatorów centrów logistycznych, terminali przeładunkowych i portów.

Lokomotywa SM42 6Dn, bo tak nazywa się innowacyjny, pojazd jest lokomotywą manewrową, 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180 kW. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175 kg. Co ciekawe, jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy, która została również wyposażona w system jazdy autonomicznej. Umożliwia on maszyniście sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód.

PESA już w 2019 roku powołała specjalny zespół badawczo-rozwojowy, którego celem jest budowa prototypu nie tylko lokomotywy manewrowej, ale pasażerskiego zespołu trakcyjnego z napędami wykorzystującymi ogniwa paliwowe zasilane H2. Podstawą ma być platforma pojazdów pasażerskich Pesa Regio160, która ma mieć możliwość zasilania z sieci trakcyjnej lub prądem z baterii bądź ogniw wodorowych. Wdrożenie tej ostatniej opcji zaplanowani na lata 2025 i 2026.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wodorowa lokomotywa ze zbiornikami ze Słupska. Worthington w projekcie PESY i Orlenu - Głos Pomorza