Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wojna w Ukrainie, inflacja, klimat, energia czyli nowe wyzwania dla gospodarki morskiej

Bogna Skarul
Bogna Skarul
IX Kongres Morski 2022
IX Kongres Morski 2022 Sebastian Wołosz
Jak w tej chwili wygląda gospodarka morska, co ją czeka i z jakimi całkiem nowymi wyzwaniami będzie musiała się zmierzyć - to tematy IX Kongresu Morskiego.

Choć IX Kongres Morski, który rozpoczął się w środę w Szczecinie, nie miał oficjalnej myśli przewodniej czy tematu, to już na wstępie okazało się, że tym razem paneliści rozmawiać będą przede wszystkim o gospodarce morskiej w dobie kryzysu. Kontekst, czyli wojna w Ukrainie także bardzo mocno odbiła się na całej branży.

- W ubiegłym roku na kongresie mówiliśmy o załamaniu covidowym jaki nas dotknął - wspominał minister Marek Gróbarczyk, sekretarz stanu Ministerstwa Infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej. - Mieliśmy konkretne plany, rozmawialiśmy o inwestycjach, o zmianach jakie dotknęły branżę. Po roku okazało się, że musimy się zmierzyć z kolejnym wyzwaniem, którego nikt nie był wtedy w stanie przewidzieć - z tragedią w Ukrainie. A to, co się stało u naszych wschodnich sąsiadów spowodowało, że zupełnie inaczej musimy myśleć o przyszłości, musimy przybrać inne podejście do transportu morskiego - podkreślił.

Dodał jednak, że to całkiem nowe otoczenie, ten nowy kryzys i związane z nim zagrożenia, gospodarka morska musi przekuć w sukces.

- Bo każdy kryzys może być dla biznesu szansą - mówił minister Marek Gróbarczyk.

Przypomniał o rozwijającej się infrastrukturze w portach (pogłębienie toru wodnego w portach Szczecin Świnoujście do 12,5 metra), o planach związanych z budową w Świnoujściu dużego portu kontenerowego, o rozszerzeniu portu gdyńskiego o Ustkę, o rozbudowie terminalu LNG w Świnoujściu.

- Okazuje się, że dziś każdy hektar gruntu na terenie portu jest na wagę złota - zaznaczył minister. - Bo w tej chwili nie ma portu na świecie, który by nie notował wzrostu.

Mówił o nowym, bo coraz bardziej międzynarodowym charakterze żeglugi śródlądowej, która musi się przestawić w tej chwili na przykład na transport ładunków niebezpiecznych.

- I jeszcze sztandarowy nasz projekt, czyli offshore - podkreślił minister Gróbarczyk.

Zdradził, że w tej chwili rząd dysponuje już ponad 130 ofertami na budowę pól offshorowych.

- Zainteresowanie offshorem na całym świecie dynamicznie wzrasta - tłumaczył minister i jednocześnie zapowiedział, że w 2025 roku powinniśmy otworzyć w Polsce już pierwsze farmy wiatrowe.

- Ten kongres jest przełomowy - zaznaczył Gróbarczyk. - Bo stoimy na krawędzi nowego porządku. Dziś jesteśmy w kontekście wojny w Ukrainie, krajem najważniejszym - zaznaczył.

Tę myśl o kryzysie, a przede wszystkim jego konsekwencjach podchwycił prof. dr hab. inż kap. Janusz Uriasz, prorektor ds. Innowacji i rozwoju Akademii Morskiej w Szczecinie.

- W tej chwili jest bardzo trudny czas dla branży morskiej - mówił profesor i wskazał na szereg czynników, między innymi na pandemię, wzrosty cen energii, wojnę w Ukrainie, inflację, czy choćby klimat.

Szerzej mówił o tym Tim Power z brytyjskiej firmy Drewry, który jasno na liczbach wytłumaczył z jakimi, i to w krótkim czasie, zagrożeniami branża morska miała do czynienie, ale także o tym, że wojna w Ukrainie postawiła całkiem nowe wyzwania na przyszłość i to wcale nie tę odległą.

- Bo na przykład dziś już musimy się zastanowić, co się stanie z niektórymi towarami, gdzie powinny one trafić, skąd będą pochodzić - zastanawiał się głośno. - Ale też na przykład, gdzie niektórych towarów będziemy szukać, co będzie nam potrzebne w 2024 czy w 2026 roku. Musimy pamiętać, że za te dwa, cztery lata będą już zupełnie inne rynki, bo będą zupełnie inne towary.
Zaznaczył, że w tej chwili najpilniejszą potrzebą jest zmiana myślenia i konieczność przestawienia się na szybkie działanie.

Zauważył również znaczący wzrost logistyki w całym procesie przewożenia towarów.

- Wcześniej, w tych spokojniejszych czasach, tej logistyki nie zauważaliśmy- mówił. - Wszystko dobrze i sprawnie działało. Te ostatnie kryzysy spowodowały, że zaczęliśmy ją doceniać, bo zmieniły się kierunki dostaw, zmienił się towar. Niektóre porty nie działają, inne zmieniły swój zakres. A my musimy coraz szybciej działać. To są nowe wyzwania.

W czwartek paneliści dalej rozmawiać będą o nowych wyzwaniach z jakimi musi teraz mierzyć się gospodarka morska - rozwojem portów, digitalizacją czy zielonym transportem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wojna w Ukrainie, inflacja, klimat, energia czyli nowe wyzwania dla gospodarki morskiej - Głos Szczeciński