Priusy jeżdżą po naszych drogach już od kilku lat lat (obecnie na rynku jest druga generacja), ale wciąż wywołują zdziwienie i skupiają na sobie uwagę. I jeszcze jedno. Napędy hybrydowe nadal są dal wielu zagadką. Często zagadywani podczas testu odpowiadaliśmy na zasadnicze pytanie: na czym polega hybryda?
Chociaż bryła Priusa nie należy do klasycznych kształtów, to nie o wygląd oczywiście chodzi. Serce hybrydy to jego dwa silniki: spalinowy o pojemności 1,5 l i elektryczny, które w sumie dają moc około 120 KM. Wystarczyły, abyśmy do 100 km/h rozpędzili się w 11 s - czas zupełnie przyzwoity jak na taki samochód. Dodajmy, że napęd jest skonfigurowany z automatyczną skrzynia biegów.
Monitor poglądowy
Wnętrze hybrydowej Toyoty bardziej zaskakuje, przynajmniej na początku, niż kształt nadwozia. Kokpit nie jest typowy. Nie mamy klasycznych zegarów wskazujących obroty, prędkość itd. W tunelu pod szybą są elektroniczne wyświetlacze.
W kierownicy mamy wbudowane sterowniki głośności radia, ustawiania stacji, klimatyzacji czy telefonu. To praktyczny wymysł. Sprawdzał się w czasie jazdy. Testowany model (wersja Sol) wyposażony był również w nawigację satelitarną i inteligentny kluczyk.
Ważnym elementem jest duży monitor umieszczony pośrodku kokpitu, na którym możemy śledzić m.in. dane o spalaniu paliwa. Ale przede wszystkim na tym wyświetlaczu zobaczymy, kiedy auto napędzane jest tylko przez silnik spalinowy, kiedy elektryczny, a kiedy przez obydwa jednocześnie. Widzimy także, kiedy energia kinetyczna z napędu ładuje baterię generatora elektrycznego.
Kabina jest wygodna i bardzo przestronna. Bagażnik ma prawie 410 l pojemności, ale można ją zwiększyć składając siedzenia.
Elektryczne wspomaganie
Silnik uruchamiamy przyciskiem startera. Jest bardzo cichy i o tym, że już pracuje orientujemy się po wyświetlaczach. Natomiast silnika elektrycznego w ogóle nie słychać. Włącza się kiedy przekraczamy prędkość 40 km/h, bądź kiedy ruszamy mocno wciskając pedał gazu. Tylko na silniku elektrycznym, jeśli bateria jest maksymalnie naładowana, można przejechać około 2 km.
Kiedy stajemy na światłach, silnik spalinowy automatycznie się wyłącza. Dlatego ta hybryda jest najbardziej ekonomiczna podczas jazdy po mieście. Nie udało nam się jednak zejść poniżej 5 l/100 km w mieście, ale to i tak dobry wynik.
Na autostradzie w udało nam się przekroczyć 170 km/h, ale komfortowa prędkość tym modelem, to 140 km/h.
Ekologiczność Toyoty Prus nie podlega dyskusji.
- Na 1 kilometr prius wydziela 104 gramy dwutlenku węgla - podkreśla Maciej Kotowicz z salonu Toyota Kozłowski Szczecin, który nam udostępnił auto do testów. - Dla porównania, malutka Toyota IQ z litrowym silnikiem wydziela 112 gramów dwutlenku węgla.
Dane techniczne i wyposażenie
Toyota Prius Sol+ Navi
Dł./szer./wys./rozst. osi: 4450/1490/1725/2700 mm
Silniki: spalinowy, 1.5 l, R4, 16V; elektr: 500V
Moc dodana: 120 KM
Skrzynia biegów: automatyczna, bezstopniowa
Prędkość maksymalna: 170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s
Średnie zużycie paliwa na 100 km (miasto, trasa, średnio): 5,0/6,0/5,5 l
Wyposażenie standardowe: m.in. - 8 poduszek powietrznych, systemy stabilizacji pojazdu, kontroli trakcji, ABS+EBD+BA, automatyczna klimatyzacja,inteligentny kluczyk, pełna elektryka, radioodtwarzacz CD/MP3, nawigacja satelitarna, komputer pokładowy, zestaw głośnom. + Bluetooth, inteligentny system parkowania
Cena: 120000 zł
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?