Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrażenia z jazdy. Kia pro cee'd 2.0 CRDI

Grzegorz Hilarecki
Dwulitrowy diesel o dobrych osiągach i umiarkowanym apetycie na paliwo to wystarczająca zachęta do kupna testowanej Kii pro_cee'd 2.0 CRDi 140 KM. Cóż, gdyby tylko takie auta były tańsze.

Koreańczycy postanowili nazwać trzydrzwiową odmianę swojego kompaktu pro_cee'd. Tak by auto odróżniało się od zwykłego hatchbacka także nazwą. Wygląd wszak jest inny i nie sposób z daleka nie odróżnić obu odmian nadwoziowych.

Testowany trzydrzwiowiec dzięki zwężającym się ku tyłowi bocznym szybom i ciekawie poprowadzonym wytłoczeniom karoserii, ładnym alufelgom i spoilerom już z daleka obiecywał dobre osiągi.

Koreańczycy ściągnęli to od Renault, które podobny zabieg zrobiło z Megane, którego trzydrzwiowa odmiana jest nazwana coupe i jest sportowo stylizowana. Tak samo Pro_cee' d, który na prawdę wygląda sportowo i za to należy się mu plus.

Plusy i minusy wnętrza

Wrażenia z jazdy. Kia pro cee'd 2.0 CRDI
Fot. Kamil Nagórek

(fot. Fot. Kamil Nagórek)

W środku też jest inaczej niż w cee'dzie. Zresztą w ubiegłym roku model ten odnowiono i w trzydrzwiowej wersji pozmieniano wnętrze. Po pierwsze nowa wielofunkcyjna kierownica, która jest wygodna w użyciu, ma sportowy styl. Do tego jest krótki sportowy drążek dźwigni zmiany biegów (plus, bo w końcu w Kii dodano funkcjonalny guzik służący przy wyrzucaniu wstecznego biegu). Na koniec panel centralny i panele klimatyzacji (dwustrefowa w testowanym modelu) i nawigacji.

Zatrzymamy się przy tej ostatniej, bowiem nie dość, że jest w języku polskim to jeszcze ma dokładne mapy kraju. Dobrze poprowadziła nas podczas testu po bocznych pomorskich drogach. Ostatnio taka próba w drogim Volkswagena zakończyła się na szutrówce, bo skończył się asfalt, a mapa tego nie pokazywała. Dlatego chwalimy nawigację Kii.

Miejsca z przodu jest pod dostatkiem, więc kierowca znajdzie dobrą pozycję za kółkiem (regulowanym w dwóch płaszczyznach). Z tyłu też miejsca nie brakuje, no może na głowę wyjątkowo wysokim. Gorzej, że przednie fotele, które trzeba przesunąć by wpuścić pasażera, nie zapamiętują ustawienia. To już standard w tej klasie pojazdów.

Mało wizyt przy dystrybutorze

Wrażenia z jazdy. Kia pro cee'd 2.0 CRDI
Fot. Kamil Nagórek

(fot. Fot. Kamil Nagórek)

Diesel, najmocniejszy w ofercie w tym modelu, zasługuje na same superlatywy. Osiągi są bardzo dobre, 140-koni to wszak całe stado jak na tak mały i stosunkowo lekki samochód. 10 sekund do setki zadowoli nawet młódzież lubiącą ostro ruszyć spod świateł.

Największą jednak zaletą jest elastyczność motoru. Maksymalny moment obrotowy jest w szerokim zakresie od 1.800 do 2.500 obr./min. Dodając do tego krótki lewarek, dobrze, precyzyjnie (niczym w niemieckim aucie) działającej skrzyni, to napęd daje frajdę z jazdy, a kierowca może wykrzesać z auta naprawdę wiele. Więcej niż np. w konkurencyjnej megance o nazwie Robert Kubica, która ma większą o 20 koni moc.

Za to wszystko nie trzeba płacić wyjątkowymi nakładami na paliwo. Samochód nawet ostro goniony na trasie Warszawa - Słupsk zadawalał się mniej niż 5 litrami ON na 100 km. średnia z testu to 5,7 l/100 km. Gdzie jednak większość to była jazda po Trójmieście, więc w korkach.

Wypas w cenie

(fot. Fot. Kamil Nagórek)

W testowanej wersji pro_cee'd jest bardzo dobrze wyposażony. Alufelgi, radio, dwustrefowa klimatyzacja, wspomniana nawigacja i systemy wspomagające kierowcę. Auto miało nawet monitorowane ciśnienie w oponach, które nie wyprawiało cudów podczas testu.

A do dziś pamiętamy jak w Peugeocie, co dzień wzywało nas do serwisu, bo wskaźniki wariowały, choć ciśnienie w oponach było odpowiednie. Był nawet system wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC) i tempomat.

Tak wyposażony kompakt kosztuje 73.900 zł, sporo jak na tej wielkości samochód. Płaci się jednak za mocnego i ekonomicznego diesla oraz wyposażenie. Dodajmy, że konkurenci w porównywalnych wersjach są jeszcze drożsi. Np. za Renault Megane 2.0 dCi 160 KM trzeba zapłacić w promocji aż 88,6 tys. zł. No cóż, nowe samochody w fajnych wersjach są u nas za drogie jak na kieszeń przeciętnie zarabiającego. Niestety.

Dane techniczne i wyposażenie
Dł./ szer./ wys./ rozst. osi: 4.250/1.790/1.450/2.650 mm
Silnik: turbodiesel, 1.991 ccm, R4, 16V
Moc maks: 140 KM przy 3800 obr./min
Maks. moment obrotowy: 305 Nm przy 1800-2500 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna 6-stopniowa
Prędkość maksymalna: 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1 s
Średnie zużycie paliwa na 100 km (miasto, trasa, średnio): 7,3/ 4,4/ 5,5 l
Wyposażenie standardowe: m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS, ESP, klimatyzacja automatyczna dwustrefowa, radioodtwarzacz CD/MP3, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka boczne.
Cena: 73.900 zł

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!