Wrażenia z jazdy: Seat Ibiza 1.6 LPG Sport

Wojciech Frelichowski
Fot. Wojciech Frelichowski
Cena benzyny ciągle rośnie. Propozycję dla oszczędnych kierowców ma Iberia Motor Company, polski importer Seatów. To Ibiza z silnikiem zasilanym gazem LPG.

Do montażu instalacji gazowej wybrano benzynową jednostkę o pojemności 1,6 litra i mocy 105 KM. Silnik jest już stosowany od ładnych paru lat w wielu modelach Seata. Dzięki temu jest sprawdzony i i raczej pozbawiony niedoróbek, które zdarzają się w nowo opracowanych silnikach. Dlatego też dobrze nadaje się do założenia instalacji gazowej.

Pod maskę trafiła sekwencyjna instalacja włoskiej marki BRC, zaś do bagażnika włożono toroidalny zbiornik na gaz o pojemności 30 litrów, który zainstalowano w miejsce koła zapasowego. Natomiast w kabinie zamontowano przełącznik i diodowy sygnalizator informujący o tym, na jakim paliwie aktualnie pracuje silnik oraz o poziomie gazu z zbiorniku. Naszym zdaniem miejsce montażu, na tunelu pomiędzy fotelami jest niefortunne, bo aby sprawdzić poziom gazu kierowca musi spojrzeć na dół, w okolice dźwigni zmiany biegów. Lepiej, gdyby ten sygnalizator był gdzieś na desce rozdzielczej.

Zimny silnik zawsze odpala na benzynie, dopiero po osiągnięciu optymalnej temperatury (ok. 50 st. Celsjusza) automatycznie przechodzi na gaz. Przełączenie z benzyny na zasilanie LPG jest niewyczuwalne. Jedynymi sygnałami o zmianie paliwa jest zapalenie się zielonej diody oraz charakterystyczne "pyknięcie" zaworu gazu w zbiorniku.
Spadku dynamiki nie zauważyliśmy, ale nie ma się czemu dziwić, bo zastosowana instalacja BRC jest jednym z najnowocześniejszych urządzeń tego typu na rynku. Według danych fabrycznych Ibiza 1.6 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,5 s. Podczas zasilania autogazem auto do setki rozpędziliśmy w 10,7 s.

Podliczamy koszty

Wrażenia z jazdy: Seat Ibiza 1.6 LPG Sport
Fot. Wojciech Frelichowski

(fot. Fot. Seat)

Największą radość z użytkowania Ibizy LPG jej właściciel będzie przeżywać na stacji paliw, podczas regulowania rachunku za gaz. Podczas naszego testu auto spaliło średnio ok. 8,5 litra gazu LPG na 100 km. Ponieważ średnia cena litra autogazu to ok. 2,05 zł, czyli przejechanie 100 km kosztowało 17,42 zł. Żeby pokonać ten sam dystans na benzynie trzeba wydać 28,4 zł, bo średnie spalanie na 100 km wynosi 6,6 l, a średnia cena litra benzyny bezołowiowej 95 to 4,3 zł.

Oczywiście cena przejechania 100 km na gazie poza miastem będzie jeszcze niższa, gdyż spalanie wynosi wtedy 7 litrów. W mieście zużycie LPG wzrasta do 10 litrów. Niestety, żeby tanio jeździć, trzeba najpierw zainwestować. Koszt założenia instalacji gazowej to ok. 5.000 zł. Co prawda sekwencyjną instalację LPG można kupić taniej (już za ok. 3000 zł), ale w tym konkretnym przypadku od polskiego importera Seatów otrzymujemy gwarancję ważną razem z autem.

Zatem cena Ibizy w podstawowej wersji Reference rośnie do 52.590 zł, a w wersji Sport, którą testowaliśmy, cena końcowa wynosi 58.490 zł. Do tego trzeba dodać ok. 150 zł na zestaw naprawczy do opon. Bo pamiętajmy, iż zbiornik na autogaz jest montowany w miejsce koła zapasowego, a bagażnik Ibizy ma pojemność 292 litrów. Wożąc w nim koło zapasowe tracimy niemal połowę jego pojemności.

Wizualna dynamika

(fot. Fot. Wojciech Frelichowski )

Pod względem stylistyki Ibiza jest obecnie jednym z najciekawszych aut z tego segmentu. Projektanci zaproponowali projekt pełen ostrych linii i kształtów. Szczególnie jest o widoczne w przedniej partii karoserii, gdzie dominuje duży wlot powietrza w otoczeniu skośnych reflektorów.

W kabinie centralnym elementem nowego kokpitu są prędkościomierz i obrotomierz schowane w głębokich obudowach. Ciekawszą formę zyskały kratki wentylacyjne oraz panele audio i klimatyzacji. Minusem jest szaro-czarna kolorystyka deski rozdzielczej.

Warto podkreślić też bardzo dobre walory trakcyjne hiszpańskiego modelu. Lekko utwardzone zawieszenie sprawnie radzi sobie z pokonywaniem dziurawych dróg. Auto nie jest podatne na wzdłużne kołysanie, nawet w ciasnych zakrętach.
Jeśli chodzi o układ kierowniczy, to wysoką ocenę należy wystawić wspomaganiu o odpowiednio dobranej sile działania. Natomiast średnica zawracania, wynosząca 10,5 metra, jest trochę za duża jak na takie auto.

Dane techniczne i wyposażenie

Dł./ szer./ wys./ rozst. osi: 4.052/1.693/1.445/2.469 mm
Silnik: benzynowy, 1.598 ccm, R4, 16V
Moc maks: 105 KM przy 5.600 obr./min
Maks. moment obrotowy: 153 Nm przy 3.800 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Prędkość maksymalna: 187 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,5 s
Średnie zużycie benzyny na 100 km (miasto, trasa, średnio): 8,9/ 5,3/ 6,6 l
Wyposażenie standardowe: m.in. 4 poduszki powietrzne, ABS, radioodtwarzacz CD/MP3, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka boczne.
Cena: 53 490 zł (58 490 zł z LPG)

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Od zera do setki w prawie 11 sekund i to ma być sport??? Buahahaha
Dodaj ogłoszenie