Wrażenia z jazdy. Skoda Fabia 1.2 70 KM Style

Wojciech Frelichowski
Skoda ma w Polsce ugruntowaną pozycję, a model Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli tej marki. "Głos" testował wersję Style z silnikiem benzynowym 1.2.

Obecna, druga generacja Fabii, jest na rynku od prawie trzech lat. Od poprzedniego modelu jest o 22 mm dłuższa (ma teraz niecałe 4 m długości) i o 62 mm wyższa. Natomiast zdaniem malkontentów Fabia straciła na urodzie. Według tych opinii auto jest nieforemne i zbyt toporne. Jednak jeśli się spojrzy na dane sprzedaży, to trudno uwierzyć w te oceny. Fabia to jeden z najczęściej kupowanych samochodów w Polsce.

Od samochodu z segmentu B nie należy oczekiwać cudów jeśli chodzi o przestrzeń w kabinie. Jednak w Fabii powiększenie rozstawu osi oraz skrócenie maski silnika spowodowało zwiększenie miejsca w kabinie. Zatem przybyło również nieco miejsca dla osób siedzących z tyłu.

Co ważne, urósł także bagażnik. Teraz kufer Fabii ma 300 litrów pojemności i jest jednym z największych w tej klasie samochodów. Ponadto bagażnik wyposażono w praktyczne dodatki, jak haczyki na siatki i specjalny składany kosz, w którym można umieścić np. butelki. Za to minusem kufra jest wysoki próg załadunku, co może być utrudnieniem w zapakowaniu cięższych bagaży.

Polepszono też konstrukcję przednich foteli. Są solidne i zapewniają odpowiednia wygodę nawet podczas długich podróży.

Kokpit nie jest szczytem elegancji, ale co do jego funkcjonalności nie można mieć zastrzeżeń. Naprzeciwko fotela pasażera są dwa zamykane schowki, w centralnej konsoli przed dźwignią zmiany biegów dwie, głębokie podstawki do napoi. Ponadto napoje można też umieścić w kieszeniach drzwi.

Zastosowane materiały to w większości plastiki, ale o przyjemniej w dotyku strukturze i raczej nie powinny trzeszczeć po kilku latach eksploatacji auta.

Trzycylindrowy napęd

Wrażenia z jazdy. Skoda Fabia 1.2 70 KM Style
Fot. Wojciech Frelichowski

(fot. Fot. Wojciech Frelichowski)

Najbardziej ciekawił nas napęd. Testowane auto było wyposażone w trzycylindrowy, benzynowy silnik o pojemności 1,2 litra i mocy 70 KM. To mocniejsza wersja podstawowego silnika w Fabii, który ma moc 60 koni.

Co ciekawe, pomimo trzech cylindrów jednostka pracuje dość żwawo, jest w miarę cicha, a i z elastycznością nie jest najgorzej. Do tego całkiem zadowalająca jest kultura pracy tego silnika.

Podczas próby rozpędzenia auta od 0 do 100 km/h uzyskaliśmy 15,3 sekundy, czyli trochę więcej niż podaje producent (14,9 s). Nie jest to wartość oszałamiająca, ale przyznać trzeba, że w warunkach miejskich wystarczy. Jeśli chodzi o elastyczność, to 12,4 s, uzyskane przy przyspieszaniu na czwartym biegu z prędkości 60 km/h do 100 km/h, należy uznać za całkiem niezły czas. Gorzej było podczas przyspieszania na piątym biegu z prędkości 80 km/h do 120 km/h. W tej próbie zanotowaliśmy 18,6 s.

Natomiast bardzo dobry wynik dotyczy zużycia paliwa. Podczas naszego testu trzycylindrowa jednostka zużyła średnio na 100 km ok. 6 litrów, czyli niemal tyle samo, co dane fabryczne (5,9 l/100 km).
Skrzynia biegów pracuje poprawnie, a i sama dźwignia dobrze leży po ręką.

Dobrze zawieszony

(fot. Fot. Wojciech Frelichowski)

Na trasie Fabia spisuje się poprawnie, choć trzeba przyznać, że mogło być lepiej. Przede wszystkim denerwują odgłosy pędu powietrza, który przy większych prędkościach załamuje się gdzieś w okolicach środkowego słupka. Na szczęście ten hałas nie zagłuszał muzyki z radioodtwarzacza. Dodajmy, że poziom hałasu silnika, jaki dochodzi do kabiny nie jest dokuczliwy.

Zawieszenie, chociaż o dość miękkiej charakterystyce, bardzo dobrze radzi sobie z pokonywaniem dziurawych dróg. Ale jednocześnie, na zakrętach, nadwozie zbyt mocno się wychyla.

Żywiołem tego samochodu jest przede wszystkim miasto. Tutaj auto jest zwinne i łatwe do zaparkowania. W miejskim gąszczu docenimy też zawieszenie, które nie boi się dziur i krawężników. Dobrze tłumi nierówności, a nadwoziem i kierownicą nie wstrząsają konwulsje.

Dane techniczne i wyposażenie

Dł./szer./wys./rozst. osi: 3992/1642/1498/2462 mm
Silnik: benzynowy, 1198 ccm, R3, 12V
Moc maks.: 70 KM przy 5400 obr./min
Maks. moment obr.: 112 Nm przy 3000 obr./min
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Prędkość maksymalna: 163 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 14,9 s
Średnie zużycie paliwa na 100 km (miasto/trasa/średnio): 7,7/4,9/5,9 l
Wyposażenie standardowe: m.in. 4 poduszki powietrzne, ABS, elektrycznie sterowane lusterka i szyby, centralny zamek z pilotem, komputer pokładowy, reflektory przeciwmgielne.
Cena: 41200 zł

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie