Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrota sztormowe i jezioro Jamno w parlamencie. O sprawę wypytywał poseł ziemi koszalińskiej Czesław Hoc

Jakub Roszkowski
Jakub Roszkowski
Jezioro Jamno to jedno z nielicznych jezior przybrzeżnych w Polsce. Do niedawna było słono-słodkim, dziś jest akwenem tylko słodkowodnym. To przede wszystkim przez wrota sztormowe
Jezioro Jamno to jedno z nielicznych jezior przybrzeżnych w Polsce. Do niedawna było słono-słodkim, dziś jest akwenem tylko słodkowodnym. To przede wszystkim przez wrota sztormowe Radek Koleśnik
Jutro w cotygodniowym „Głosie Koszalina” nasza obszerna rozmowa z Krzysztofem Najdą, szefem Fundacji Ekologicznej Jantar, o tym, co już wydarzyło się w sprawie wrót sztormowych i co stanie się z naszym jeziorem Jamno. Ale sprawą, i to na poważnie, zajął się także poseł Czesław Hoc, który poruszył ją na posiedzeniu Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej w połowie grudnia ubiegłego roku oraz kilka dni temu.

Odpowiadali mu szefowie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Oto fragmenty tych obszernych pytań i wypowiedzi, które opublikował właśnie poseł Hoc.

- Proszę pana prezesa o odpowiedź na piśmie co do etapu prac - przebudowy wrót sztormowych na Kanale Jamneńskim - zaczął poseł, zwracając się do Przemysława Dacy, prezesa Wód Polskich.

- Jest to jezioro Jamno w powiecie koszalińskim w województwie zachodniopomorskim. Dochodzi do tego, że osobliwe przybrzeżne jezioro Jamno ulega totalnej degradacji. W niedalekiej przyszłości może się stać po prostu bajorem. Jest to właśnie konsekwencja afery melioracyjnej, konsekwencja budowy takich obiektów hydrotechnicznych, które potem powodują totalną katastrofę. Teraz jest pytanie i jednocześnie prośba do pana prezesa. Wiem, że odbywają się już konsultacje, są trzy warianty, Wody Polskie działają. Oczywiście, dosyć późno to wszystko jest robione, ale zdajemy sobie sprawę, że dopiero powstaliście i dopiero się organizujecie. Bardzo proszę o odpowiedź, na jakim jest to etapie i jaka jest niedaleka przyszłość. Trzeba pilnie i szybko postępować, gdyż jezioro Jamno przestanie istnieć, co byłoby niepowetowaną katastrofą ekologiczną, bardzo niebezpieczną i bardzo niedobrą na przyszłość.

Osiągający prędkość do nawet 50 km/h północno-zachodni wiatr znowu dał się we znaki. Po wschodniej stronie Kanału Jamneńskiego, w kierunku Łaz, została przerwana wydma. Powstała widowiskowa "brama". Wprawdzie wiatr już cichnie, kolejne sztormy mogą w tym miejscu doprowadzić nawet do przerwania mierzei. Zobacz także: Sztorm na Bałtyku. Sytuacja w Darłowie

Silny wiatr i sztorm nad Bałtykiem. Zobacz zdjęcia

Odpowiedź Przemysława Dacy była jednak dość ogólnikowa, choć prezes zapewnił, że „jeżeli chodzi o Jamno, jest to priorytet Wód Polskich”.

- A myślę, że to także priorytet dla pana ministra Marka Gróbarczyka, który osobiście tego pilnuje. Sprawa Jamna będzie załatwiona. Prowadzimy szeroko zakrojone prace dotyczące przygotowania pełnej dokumentacji inwestycyjnej. Prowadzimy dialog ze wszystkimi organizacjami i mieszkańcami terenów nad Jamnem. Mamy zabezpieczone środki na inwestycje. Będziemy rozmawiać z marszałkiem województwa zachodniopomorskiego, żeby także partycypował w kosztach naprawy. Zapewniam pana posła, że temat ten będzie zamknięty.Na kolejnym spotkaniu członków wspomnianej komisji poseł Hoc zadawał pytania m.in. Annie Moskwie, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Prosił ją o ministerialny nadzór nad sprawami Jamna.

Odpowiedzi udzielił też zastępca prezesa Państwowego Gospodarstwa Wodnego „Wody Polskie” do spraw Ochrony przed Powodzią i Suszą Krzysztof Woś. Przyznał, że kwestia Kanału Jamneńskiego jest rzeczywiście sprawą, którą Wody Polskie próbują w tej chwili naprawić.

Wrota sztormowe na Kanale Jamneńskim pod okiem kamer [ZDJĘCIA]

- Wrota sztormowe nie były sterowalne, więc spowodowało to niebezpieczeństwo wystąpienia bomby ekologicznej. Jak pamiętamy, woda na jeziorze opadła bardzo nisko. Był to problem, który spowodował, że bardzo szybko musieliśmy znaleźć jakieś rozwiązanie. Rozwiązaniem tym jest jak najszybsze przywrócenie sterowalności wrót.

W tej chwili jesteśmy na etapie konsultacji społecznych po zrealizowaniu koncepcji. Koncepcja przewiduje trzy warianty możliwych rozwiązań. Warianty były konsultowane ze społeczeństwem. Został wskazany wariant, który jest wariantem najbardziej bogatym. Będzie wymagał podjęcia współpracy z Wodami Polskimi także włodarzy miast, dlatego że mieszkańcy wskazali, że np. dobrze by było, żeby po koronie jazu poprowadzić most. Oczywiście, wykracza to poza zakres i możliwości Wód Polskich, ale jesteśmy gotowi na rozmowę i ewentualną współpracę.

Koszt przebudowy Kanału Jamneńskiego? Nawet 313 milionów złotych

Tak czy inaczej w budżecie i w planach mamy założone, że w tym roku chcielibyśmy wyłonić projektanta, jak również podjąć działania, które spowodują, że w połowie roku wrota będą już sterowalne. Docelowe rozwiązanie problemu na Kanale Jamneńskim jest takie, że zostanie tam wybudowana śluza dla możliwości przepływania statków. Zostanie uruchomiona droga wodna pomiędzy jeziorem Jamno a Morzem Bałtyckim. Tak czy inaczej prace są mocno zaawansowane, toczą się.

Trzymamy rękę na pulsie. Chcemy rozwiązać ten problem jak najszybciej. Oczywiście, wiąże się to z wielofunkcyjnym wykorzystaniem jeziora, także z jego funkcją przeciwpowodziową - zakończył.

Koncepcja nr 2 przebudowy węzła wodnego na Kanale Jamneńskim jest, według zainteresowanych, najbardziej optymalną

Likwidacja wrót na Kanale Jamneńskim. Trzy koncepcje przebu...

Zobacz także Konsultacje w sprawie przyszłości jeziora Jamno i wrót sztormowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo