Wystawa czynna będzie do 12 kwietnia br.
Artysta o sobie:
Studiowałem filozofię, psychologię, sztuki plastyczne: malarstwo, grafikę i rzeźbę na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pasjonuję się historią sztuki i fotografią
Miałem kilka wystaw indywidualnych: w Toruniu, Grudziądzu, Radomiu, Gnieźnie i Kołobrzegu. Prace moje znajdują się w zbiorach Muzeum Okręgowego w Toruniu, Bibliotece Uniwersyteckiej, zbiorach prywatnych oraz w siedzibie UNESCO w Paryżu.
TWARZE I MASKI
Maska zasłania prawdziwą twarz. Tematyka ta ma swoją długą tradycję.
Maski znane są od czasów prehistorycznych. Były używane wśród pradawnych plemion jako elementy rytuału i ceremonii tańca. Miały charakter magiczny.
Zadaniem zasłaniania twarzy miało być porozumienie z duchami przodków, ze zwierzętami oraz bogami. Stąd ich kultowy charakter połączony z obrzędami religijnymi oraz tańcem.
Maski duchów służą do porozumienia się z nimi i ich złagodzenia. Twarz malowana jest na biało, a nie czarno, bo świat duchów jest odwrotnością świata ludzi.
Ludy pierwotne wierzą, że ich przodkowie pochodzą od zwierząt. Zwierzęta wyobrażają siłę i odwagę i przebiegłość. Ich podobizny mają moc ochrony przed złem.
Maski bogów oznaczają boskie pochodzenie, symbol statusu pośredniczącego między niebiosami a ziemią, lub pomiędzy światem bóstw i ludzi. Tak jak pozycja faraona w starożytnym Egipcie.
Maski, które identyfikują człowieka z bóstwem, duchami, mają kształt antropomorficzny. Te zaś, które są podobiznami przodków - zwierząt, kształt zoomorficzny. Plastyka tych obiektów jest zróżnicowana od form abstrakcyjnych do realistycznych i groteskowych.
Współcześnie maska służy człowiekowi do ukrycia własnej tożsamości (anonimowość) i zmiany jej w inną postać (istotę).
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?