Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zachodniopomorskie wypadło z programu Kolej Plus. Zgłoszono trzy projekty, ale żaden nie zostanie zrealizowany. Dlaczego?

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Trasa między ul. Wiśniową w Gorzowie i S3. To linia nr 415 z Gorzowa Wielkopolskiego do Myśliborza. Znalazła się wśród propozycji do programu Kolej Plus i przeszła do drugiego etapu. Byłby to powrót ruchu pasażerskiego po prawie 30 latach. Połączenie Gorzów Wielkopolski – Myślibórz uzupełnia inny projekt dotyczący modernizacji i odbudowy kolejowego korytarza komunikacyjnego (Szczecin) - Stargard – Pyrzyce – Myślibórz – Dębno – Kostrzyn w śladzie linii kolejowych nr 411, 422 i 410. Stąd już o krok do bezpośredniego połączenia Szczecina z Gorzowem.
Trasa między ul. Wiśniową w Gorzowie i S3. To linia nr 415 z Gorzowa Wielkopolskiego do Myśliborza. Znalazła się wśród propozycji do programu Kolej Plus i przeszła do drugiego etapu. Byłby to powrót ruchu pasażerskiego po prawie 30 latach. Połączenie Gorzów Wielkopolski – Myślibórz uzupełnia inny projekt dotyczący modernizacji i odbudowy kolejowego korytarza komunikacyjnego (Szczecin) - Stargard – Pyrzyce – Myślibórz – Dębno – Kostrzyn w śladzie linii kolejowych nr 411, 422 i 410. Stąd już o krok do bezpośredniego połączenia Szczecina z Gorzowem. Zwolennicy reaktywacji linii kolejowej nr 415 Gorzów Wlkp. - Myślibórz/fb.com
Udział w krajowym programie rozbija się o pieniądze i to niemałe. Samorząd województwa szacuje, że własny wkład finansowy wyniósłby aż 400 mln złotych. To za dużo, tym bardziej, że samorząd nie zamierza inwestować w infrastrukturę kolei.

Nasz region zgłosił do Programu Kolej Plus trzy projekty: modernizację i odbudowę kolejowego korytarza transportowego (Szczecin) Stargard – Pyrzyce – Myślibórz – Dębno – Kostrzyn, w śladzie linii kolejowych 411, 422 i 410 oraz odbudowę i rewitalizację linii kolejowej nr 415 dla przywrócenia połączenia kolejowego Myślibórz – Gorzów Wielkopolski. Trzeci pomysł to „Poprawa przepustowości linii kolejowej nr 403 poprzez budowę stacji Tuczno Krajeńskie”, który dotyczy odbudowy mijanki w Tucznie na linii nr 403 Piła – Ulikowo.

Zapytaliśmy Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego czy zostało zlecone opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla projektów zgłoszonych do programu Kolej Plus. Zgodnie z założeniami i harmonogramem, do 24 listopada wnioskodawcy zobowiązani są na opracowanie wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych, które mają określić niezbędny zakres prac. Jeśli nie złożymy tej dokumentacji, czy to oznacza rezygnację z programu?

- Koszty realizacji projektów zgłoszonych przez Województwo Zachodniopomorskie do drugiego etapu Programu Kolej Plus zostały określone przez PKP PLK na 2,7 mld zł, podczas gdy całkowity budżet Programu Kolej Plus wynosi nieco około 6 mld zł. Szacunkowa wartość wszystkich projektów zgłoszonych przez samorządy wynosi około 30 mld zł - tłumaczy Tomasz Maciejewski z UMWZ. - Program zakłada 15 procentowy wkład finansowy samorządów zgłaszających projekty – w przypadku projektów zgłoszonych przez Województwo Zachodniopomorskie wyniósłby on łącznie około 400 mln zł (dla porównania pełne dofinansowanie inwestycji PKP PLK w ramach szczecińskiego projektu SKM ze środków UE wynosi 428 115 031 zł). Zgłoszenia projektów dokonano w ścisłym związku z zapowiadaną możliwością pokrycia wkładu własnego ze środków Krajowego Programu Odbudowy, co niestety później okazało się niemożliwe. Z perspektywy Województwa nie ma możliwości finansowania ze środków własnych inwestycji w obce środki trwałe, dodatkowo odbywałoby się to kosztem zadań własnych. W tej sytuacji odstąpiono od zamiaru zlecenia opracowania wstępnych studiów planistyczno-prognostycznego (ich koszt przekracza milion złotych).

Województwo liczy na to, że PKP Polskie Linie Kolejowe zrealizują we własnym zakresie którykolwiek z projektów zgłoszonych w ramach Kolej Plus. Co wówczas?

ZOBACZ RÓWNIEŻ:

Linia nr 415, tak wygląda na stacji Gorzów Wielkopolski Wieprzyce

Pociągniem ze Szczecina do Gorzowa? Może w końcu się uda

- Województwo, które w ramach zadań własnych organizuje kolejowe pasażerskie przewozy regionalne, wywiąże się ze swego zobowiązania do uruchamiania dziennie minimum czterech par połączeń, co będzie związane z wydatkowaniem znacznych środków na dofinansowanie tych przewozów - deklaruje Tomasz Maciejewski.

Przypomnijmy, że rządowy Program Kolej Plus umożliwi połączenie z miastami wojewódzkimi miejscowości liczących powyżej 10 tysięcy mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do kolei pasażerskiej lub towarowej.

Bądź na bieżąco i obserwuj:

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zachodniopomorskie wypadło z programu Kolej Plus. Zgłoszono trzy projekty, ale żaden nie zostanie zrealizowany. Dlaczego? - Głos Szczeciński