Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zadowolenie Polaków z pracy

(N)
Co drugi pracownik zatrudniony w średnim lub dużym przedsiębiorstwie byłby skłonny przyjąć propozycję pracy za granicą - wynika z ogólnopolskiego badania satysfakcji pracowników, zrealizowanego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych (IIBR) we współpracy z Pracuj.pl.

Czynniki skłaniające do podjęcia takiej decyzji to przede wszystkim wysokość przyszłego wynagrodzenia oraz możliwość poznania obcego języka.
Już po raz drugi IIBR zapytał pracowników średnich i dużych przedsiębiorstw o ich zadowolenie z wykonywanej pracy, czynniki, które motywują do pracy, stosunki interpersonalne panujące w miejscu zatrudnienia oraz o ich plany zawodowe. Nowością badania było sprawdzenie, czy respondenci rozważają podjęcie pracy poza granicami kraju.
Mniej zadowolonych
W porównaniu z ubiegłorocznymi wynikami badania, zadowolenie Polaków z obecnego miejsca pracy spadło o 7,7 punktów procentowych i wynosi 65,9 proc. Obniżony poziom zadowolenia z pracy nie wpłynął jednak na plany związane ze zmianą miejsca zatrudnienia. Taką chęć deklaruje 40 proc. respondentów. Ci, którzy myślą o podjęciu nowego zajęcia, najczęściej szukają pracy przeglądając oferty w internecie (75,6 proc.) oraz w prasie (57 proc.). Część ankietowanych ma już za sobą bardziej zdecydowane działania, takie jak wysyłanie dokumentów aplikacyjnych (47,8 proc.) oraz spotkanie z potencjalnym pracodawcą (25,8 proc.).
Gotowi do wyjazdu
Przy tegorocznej realizacji badania po raz pierwszy zapytano respondentów o to, na ile są zainteresowani możliwością pracy poza granicami Polski oraz co skłania ich do podjęcia decyzji o ewentualnym wyjeździe. Okazuje się, że zagraniczną propozycję pracy na stanowisku podobnym do aktualnie zajmowanego mogłoby przyjąć niemal 50 proc. respondentów. Dla prawie wszystkich respondentów (99,1 proc.) najważniejszym czynnikiem motywującym jest wynagrodzenie, wyższe niż oferowane w kraju. Istotna jest również możliwość rozwijania znajomości języka obcego i zdobycia doświadczenia zawodowego.
Pracownik wymaga
Uczestnicy badania zostali poproszeni również o dokonanie oceny poziomu satysfakcji z poszczególnych aspektów pracy. Podobnie, jak w roku 2005, respondenci bardzo korzystnie oceniali relacje interpersonalne w miejscu pracy. Zdecydowana większość jest zadowolona z kontaktów ze współpracownikami (97,1 proc.), nieco niższy odsetek pozytywnie ocenia relacje z bezpośrednim przełożonym (88,5 proc.). Mniej korzystnie wypadła w badaniu ocena wynagrodzenia. Zadowolona z jego wysokości jest ponad połowa ankietowanych (55,5 proc.). W porównaniu z rokiem ubiegłym pracownicy są mniej obciążeni pracą, przede wszystkim rzadziej uznają swoją pracę za męczącą.
- Coraz częściej na rynku pracy warunki zatrudnienia zaczynają dyktować pracownicy. Dlatego pracodawcy powinni ze szczególną uwagą śledzić informacje na temat ich potrzeb, a także poziomu satysfakcji z wykonywanej pracy. Tylko w ten sposób będą mogli w efektywny sposób zarządzać zespołem, a tym samym całą firmą - komentuje Przemysław Gacek, prezes Pracuj.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!