Zawodowi kierowcy. Jak często muszą się badać? Czy wiek ma znaczenie? Osoby starsze są najszybciej rosnącą grupą kierowców

Krzysztof Dunaj
Krzysztof Dunaj
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne KMP Gdańsk
Udostępnij:
W sobotę 6 sierpnia tego roku cały kraj obiegła tragiczna wiadomość o wypadku polskiego autobusu w Chorwacji, który przewoził pielgrzymów do Medjugorie. Zginęło w nim 13 osób, w tym dwóch kierowców. 31 osób zostało rannych. Według ustaleń, w momencie utraty panowania nad autobusem, pojazd prowadził 72-letni mężczyzna. Chorwackie media wskazują na zaśnięcie lub zasłabnięcie kierowcy. Takie sytuacje wzbudzają sporo pytań - jak często kierowcy muszą się badać? Jak wyglądają przygotowania do jazdy? Czy wiek u zawodowych kierowców ma znaczenie?

Chorwacka państwowa telewizja HRT nieoficjalnie ustaliła, że 72-letni kierowca nie był pod wpływem alkoholu oraz innych środków odurzających. Co więcej, nie cierpiał na żadne ostre lub przewlekłe choroby. Jak często kierowcy muszą się badać? W związku z tym, że zawodowi kierowcy m.in. często przewożą pasażerów, mają zdecydowanie bardziej rozbudowane badania od zwykłych kierowców.

Badania dla zawodowych kierowców. Jak wyglądają?

Zawodowy kierowca musi wykonać badania okulistyczne, laryngologiczne, psychologiczne oraz ogólne pozwalające ocenić kondycję kierowcy. Po raz pierwszy są one robione przed uzyskaniem uprawnień, ponieważ to wynik decyduje, czy kierowca może zajmować się przewożeniem osób zawodowo. Według przepisów osoby przed 60. rokiem życia zobowiązane są do chodzenia na badania co 5 lat. Natomiast starsi kierowcy co 30 miesięcy.

ZOBACZ TAKŻE: Wypadek autokaru w Chorwacji. Znamy nieoficjalne wyniki sekcji zwłok kierowcy - był trzeźwy, nie cierpiał na poważne choroby

Podczas badań psychologicznych lub tzw. psychotechnicznych przeprowadza się bezpośredni wywiad i obserwację pacjenta pod względem sprawności intelektualnej i procesów poznawczych, osobowości oraz sprawności psychomotorycznej. Takie badania trwają od 30 minut do 1,5 godziny. Pracownia Psychologiczna podaje, że do badania cech osobowości wykorzystują zazwyczaj test EPQR(S). Przykładowe pytanie w teście zamkniętym: "czy za bardzo się obwiniasz? Czy jesteś nerwusem?" Ponadto podczas wizyty lekarz medycyny pracy używa również aparatu krzyżowego oraz miernika czasu reakcji.

ZOBACZ TAKŻE: Wypadek polskiego autokaru w Chorwacji. Uczestnicy opowiadają o swoich doświadczeniach

- Aparat krzyżowy (ewentualnie aparat Piórkowskiego) służy do badania koordynacji wzrokowo-ruchowej. Osoba badana w możliwie szybkim czasie powinna nacisnąć przycisk w miejscu skrzyżowania się dwóch czerwonych diod LED – jednej w linii pionowej i jednej w linii poziomej - czytamy na stronie Pracowni Badań Psychologicznych. - Aparat [Miernik czasu reakcji - red.] mierzy czas reakcji na właściwe bodźce (sygnały). Urządzenie emituje w danej chwili jeden z trzech kolorów: czerwony, żółty, zielony bądź sygnał dźwiękowy. Zadaniem osoby badanej jest możliwie najszybsze naciśnięcie przycisku kontrolnego lub pedału (takiego jak w samochodzie).

Osoby starsze są obecnie najszybciej rosnącą grupą kierowców bez podziału na zawodowców

Szacuje się, że w 2050 roku w krajach Unii Europejskiej odsetek osób w wieku powyżej 50 lat będzie wynosił prawie 50%.

- Osoby starsze są najszybciej rosnącą grupą kierowców także w Polsce. Starzenie się społeczeństw krajów uprzemysłowionych ma charakter powszechny i trwały. W Polsce te procesy będą następowały jeszcze szybciej i liczba osób w wieku emerytalnym ulegnie znacznemu powiększeniu już w 2030 roku - poinformował Instytut Transportu Samochodowego.

W 2018 roku w kraju było 8 mln kierowców w wieku 50 lat i więcej posiadających prawo jazdy kategorii B.

Instytut Transportu Samochodowego przebadał w 2017 roku reprezentatywną grupę kierowców z terenu Mazowsza (z co najmniej 30-letni stażem za kierownicą) w wieku 50 lat i więcej. Wyniki pokazały, że kierowcy, pomimo deklarowanej świadomości wpływu wieku na zdolność bezpiecznego kierowania pojazdami, uznają mimo wszystko wiek za jeden z najmniej istotnych czynników warunkujących bezpieczeństwo w ruchu drogowym, zauważyła autorka badań, Maria Dąbrowska-Loranc z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

40% uczestników badania świadomości 50+ dotyczącego bezpieczeństwa ruchu drogowego stwierdziło, że starsi kierowcy poruszają się bezpieczniej, ponieważ lepiej znają kodeks drogowy.

- Dwie trzecie z nich jest zdania, że starsi kierowcy prowadzą bezpieczniej, bo mają większe doświadczenie w kierowaniu samochodami niż młodsi kierowcy. Tyle samo wskazuje, że szybka jazda zawsze jest bardziej niebezpieczna, niezależnie od umiejętności prowadzącego pojazd - podkreśla Instytut Transportu Samochodowego.

CZYTAJ TAKŻE:
Senior za kierownicą. Planowane zmiany w badaniach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Sentech

SENTECH AL 2500 EXPERT

269,00 zł119,00 zł-56%
miejsce #2

Sentech

PROMILER AL 6000 LITE

299,00 zł194,80 zł-35%
miejsce #3

Gtx

GTX Alkomat Elektrochemiczny

399,00 zł269,00 zł-33%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Materiał oryginalny: Zawodowi kierowcy. Jak często muszą się badać? Czy wiek ma znaczenie? Osoby starsze są najszybciej rosnącą grupą kierowców - Dziennik Bałtycki

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Podobnie jest z wieloma innymi uprawnieniami, np. energetycznymi. Im dłużej człowiek pracuje w zawodzie, tym więcej ma wiedzy i doświadczenia. Niestety, w Pl musi co kilka lat zdawać jakieś śmieszne egzaminy odnawiające kwity i oczywiście zapłacić kilka stów narzuconej przez państwo opłaty.
G
Gość
Podobnie jest z wieloma innymi uprawnieniami, np. energetycznymi. Im dłużej człowiek pracuje w zawodzie, tym więcej ma wiedzy i doświadczenia. Niestety, w Pl musi co kilka lat zdawać jakieś śmieszne egzaminy odnawiające kwity i oczywiście zapłacić kilka stów narzuconej przez państwo opłaty.
G
Gość
Kiedyś kierowca zawodowy przechodził okresowe badania lekarskie i psychotechniczne. Obecnie trzeba ponad 1000 zł wydać co 5 lat na szkolenia okresowe, badania z odgórnie narzuconą ceną, wymianę blankietu, kartę kierowcy i tak dalej. Nie licząc straconego na to wszystko czasu, w którym powinno się zarabiać pieniądze.

Czy w kwestii wzrostu bezpieczeństwa coś do dało, czy tylko ma nabijać regularnie kasę urzędom? Bo w mojej opinii (doświadczonego kierowcy) niezbędne są tylko okresowe badania lekarskie i psychotesty oraz karta kierowcy, jeżeli w samochodzie jest tacho nowszej generacji.
S
S11
Kierowcy - nagonka goni nagonkę , może warto zapytać jak często badani są np. lekarze od których zależy ludzkie życie itd ,
88
Kierowcy w Polsce powinni koniecznie co tydzien do psychiatry.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Koszaliński
Dodaj ogłoszenie