MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zbadano dno Zatoki Gdańskiej, by zbudować terminal. Odnaleziono historyczne artefakty

Andrzej Kowalski
Andrzej Kowalski
Zbadano dno Zatoki Gdańskiej, by zbudować terminal. Odnaleziono historyczne artefakty
Zbadano dno Zatoki Gdańskiej, by zbudować terminal. Odnaleziono historyczne artefakty Przemyslaw Swiderski
W celu zbudowania terminalu LNG i gazociągu podmorskiego firma GAZ-SYSTEM zleciła szczegółowe badania na dnie Zatoki Gdańskiej. Podczas analizy otoczenia morskiego przyszłej inwestycji zlokalizowano materiały niebezpieczne, ale także przedmioty wartościowe z punktu widzenia archeologicznego. GAZ-SYSTEM współpracuje z Marynarką Wojenną RP, Urzędem Morskim w Gdyni oraz Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku.

Wrak statku na trasie inwestycji

Projektowanie terminalu FSRU trwa już od jakiegoś czasu, a samo badanie okolicy przyszłej inwestycji na dnie Zatoki Gdańskiej od jesieni 2023 roku. W tym czasie statek badawczy wyszukiwał na trasie gazociągu podmorskiego oraz w miejscu lokalizacji nabrzeża dla FSRU metalowych obiektów ferromagnetycznych. Wyniki, jakie uzyskano, pozwoliły stworzyć listę potencjalnych materiałów niebezpiecznych. Wśród nich mogą być niewybuchy, niewypały, ale też zdeponowane substancje chemiczne.

ZOBACZ TAKŻE: Do rzeki Raduni ponownie trafiły nieczystości. To najprawdopodobniej zrzut ścieków od jednego z przedsiębiorstw na terenie gminy Żukowo

To nie jedyne przedmioty, jakie znaleziono na dnie zatoki. Niektóre z nich mogą mieć bardzo ważne znaczenie z punktu widzenia archeologów. Jednym z nich jest 12-metrowy wrak statku, który leży właśnie na trasie przyszłej inwestycji. Oprócz tego badania wykazały tam drewniany kabestan - urządzenie służące do ułatwienia wciągania bądź luzowania lin na pokładzie - a także kilka kotwic statków.

Marynarka zajęła się niebezpiecznymi materiałami

- W procesie przygotowania morskiej części projektu FSRU przykładamy szczególną wagę do bezpieczeństwa. Współpracujemy na bieżąco z Marynarką Wojenną RP, Urzędem Morskim w Gdyni oraz Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku. Dzięki koordynacji działań oraz połączeniu doświadczenia i specjalistycznej wiedzy wszystkich podmiotów zachowamy cenne zabytki, które skrywają wody Zatoki i zapewnimy niezakłóconą realizację prac budowlanych w przyszłości - mówi Sławomir Hinc, Prezes GAZ-SYSTEM.

Specjalistyczne sonary i urządzenia umożliwiające wykrywanie anomalii działały w pierwszym etapie. W drugim rozpoczęto prace pod wodą, które miały na celu sprawdzenie obiektów przez doświadczonych nurków. Następnie do akcji włączyła się Marynarka Wojenna RP, która miała za zadanie neutralizację niebezpiecznych obiektów.

Program FSRU

Program FSRU wpisuje się w ramy polskiej i europejskiej polityki zapewnienia stabilności rozwoju gospodarki poprzez możliwość sprowadzenia do Polski paliwa gazowego z nowych źródeł.

ZOBACZ TAKŻE: Niedawny pożar w pustostanie w Gdańsku to zabójstwo? Zatrzymano 23-latka

Komisja Europejska w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na działanie pod nazwą: "Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)". Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

od 7 lat
Wideo

Wybory na Litwie - Miażdżące zwycięstwo obecnego prezydenta

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zbadano dno Zatoki Gdańskiej, by zbudować terminal. Odnaleziono historyczne artefakty - Dziennik Bałtycki