Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zderzenia: Jak interpretować przepisy o autach z przyczepami

Marcin Barnowski
DMC zestawu pojazdów, którym można  kierować w Polsce mając prawo jazdy kat. B może wynosić 4.250 kg.
DMC zestawu pojazdów, którym można kierować w Polsce mając prawo jazdy kat. B może wynosić 4.250 kg. Fot. Daimler
Ktoś, kto w Polsce porusza się zgodnie z przepisami, w Niemczech może być ukarany mandatem i do tego zmuszony do przerwania podróży. Problemy stwarzają przyczepki doczepiane do aut o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) do 3,5 t włącznie.

Na problem zwrócił nam uwagę czytelnik, który zadzwonił do nas spod Drawska. - Mam prawo jazdy kategorii B, dostawczaka o DMC równej 3,5 t i przyczepkę. No i nie wiem, czy mogę z nią jeździć, czy nie. Słyszałem, że prawo jazdy B uprawnia do kierowania pojazdami o DMC do 3,5 t włącznie, a DMC moich pojazdów po doczepieniu przyczepki to ponad 4 tony - powiedział.

Okazuje się, że polskie przepisy zredagowane są mało przejrzyście i z interpretacją ich mają problemy nawet policjanci. Przeważa obecnie wykładnia korzystna dla kierowców: kto ma B i auto o DMC równej 3,5 t, może bez przykrych konsekwencji podczepić lekką przyczepkę, czyli o DMC do 750 kg.

W sumie więc maksymalna dopuszczalna masa całkowita zestawu pojazdów, którym można u nas kierować mając normalne, "osobowe" prawo jazdy, może wynosić aż 4.250 kg.

- Taka jest wykładnia prawników z Komendy Głównej Policji - uspokaja obawy naszego czytelnika podinspektor Grzegorz Sudakow z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Szczecinie.

Inaczej rzecz wygląda w przypadku tzw. ciężkich przyczep, czyli takich, których DMC przekracza 750 kg. Kierowca posiadający wóz o DMC równej 3,5 t i prawko kategorii "B" nie będzie mógł użytkować takiej przyczepy, bo przepisy precyzują, iż w takim przypadku dopuszczalna masa całkowita zestawu pojazdów, czyli suma DMC auta i przyczepy, nie może przekraczać 3,5 t.

Krótko mówiąc: aby móc wykorzystywać taką przyczepę w zestawie z dużym autem osobowym, kierowca musi mieć prawo jazdy kategorii B + E, uprawniające do kierowania autem osobowym z dowolną przyczepą, nie przekraczającą DMC holującego pojazdu, a więc zestawem o DMC maksymalnie wynoszącym 7 ton.

Dodajmy, że przekroczenie granicy 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej zestawu pojazdów może spowodować, że zainteresuje się nim Inspekcja Transportu Drogowego. Tak będzie, gdy samochód wykorzystywany jest do działalności gospodarczej.

- W takiej sytuacji w aucie powinien być zainstalowany tachograf. Do tego potrzebne będzie albo zaświadczenie o tym, że samochód wykorzystywany jest do przewozów na potrzeby własne, albo licencja transportowa - wyjaśniła nam Zofia Byra z zachodniopomorskiego ITD.

Dodała, że gdy pojazd nie jest samochodem firmowym i przejazd ma charakter prywatny, tacho nie jest wymagane. Taki obowiązek przy przejazdach prywatnych pojawia się dopiero gdy samochód lub zestaw pojazdów przekroczy 7,5 t DMC.

Uwaga: przepisy polskie nie są spójne z niemieckimi i za Odrą kto ma prawko "B", może kierować autem lub zestawem aut nie przekraczającym 3,5 t. Do przekroczenia tego progu DMC uprawnia tylko dodatkowa kategoria E. Kto przekracza 3,5 t DMC i nie ma "E" przy "B", naraża się na mandat, do tego Niemcy mogą odholowac zestaw na policyjny parking i wydać go dopiero takiemu kierowcy, który będzie miał uprawnienia.

Masz problem samochodowy? Zadzwoń pod nr. tel. (59) 848 81 47 lub wyslij e-maila na adres: [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!