Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zdrowie: Pacjent wybiera doktora

Ilona Stec, [email protected]
Fot. sxc.hu
Wolny wybór lekarza wprowadzony przez reformę służby zdrowia, to duże udogodnienie dla pacjentów. Mogą poszukać sobie doktora, któremu najbardziej ufają.

Każdy, kto zamierza korzystać z opieki zdrowotnej w ramach ubezpieczenia w Narodowym Funduszu Zdrowia, musi wybrać sobie lekarza, a także pielęgniarkę i - ewentualnie - położną w wybranej przez siebie przychodni, poradni.

Związane z tym formalności załatwiamy bezpośrednio w placówce, w której mamy zamiar się leczyć. Niczego nie musimy potwierdzać w NFZ. Podobnie załatwiamy formalności związane z zmianą lekarza, pielęgniarki czy położnej. Deklaracje wyboru lekarza, pielęgniarki i położnej w imieniu niepełnoletnich dzieci (lub w imieniu innych osób pełnoletnich) składają ich opiekunowie prawni. W przypadku dzieci najczęściej tych formalności dopełniają rodzice.

Deklaracje składa się imiennie, wskazując konkretnego lekarza, konkretną pielęgniarkę i konkretną położną. Deklarację do lekarza można złożyć w innej przychodni, a do pielęgniarki czy położnej - w innej. Należy jednak rozważyć ewentualne skutki takiego wyboru. Pielęgniarki zwykle ściśle współpracują z lekarzami w trakcie leczenia pacjenta czy sprawowania nad nim opieki - dotyczy to zwłaszcza osób przewlekle chorych - dlatego ważne jest, by kontakt między nimi nie był utrudniony. Ważne jest też, by placówki, w których pracują wybrani lekarz i pielęgniarka, nie były zbyt oddalone od miejsca zamieszkania pacjenta.

Jak zmienić?
Jeśli z jakiegoś powodu nie chcemy już korzystać z opieki lekarza, pielęgniarki czy położnej, których wybraliśmy, możemy z niej zrezygnować i wybrać nowego lekarza, pielęgniarkę lub położną. Takie prawo bezpłatnie przysługuje pacjentowi dwa razy w roku kalendarzowym. Jeśli zdecyduje się na zmianę po raz trzeci lub kolejny - za każdy następny raz będzie musiał zapłacić 80 złotych.

Opłaty nie są pobierane, jeśli zmiana lekarza czy pielęgniarki związana jest ze zmianą miejsca zamieszkania pacjenta lub, gdy wybrani przez pacjenta lekarz , pielęgniarka albo położna zaprzestaną udzielania świadczeń. Opłat nie pobiera się także wówczas, gdy pacjent musi dokonać zmiany z innych niezależnych od jego woli przyczyn.

Lekarz i pielęgniarka mogą odmówić
Może zdarzyć się, że lekarz czy pielęgniarka, których sobie wybraliśmy odmówią wpisania nas na listę swoich pacjentów. Tak dzieje się najczęściej wówczas, gdy mają już zbyt dużo podopiecznych. Ich górną granicę określają przepisy Narodowego Funduszu Zdrowia. Maksymalna liczba pacjentów zapisanych do jednego lekarza podstawowej opieki zdrowotnej nie powinna przekroczyć 2750 osób. W wyjątkowych sytuacjach NFZ może wyrazić zgodę na zwiększenie liczby osób przypadających na jednego lekarza. Tak się dzieje np. w środowiskach wiejskich, gdzie jest jeden lekarz sprawujący opiekę nad pacjentami z okolicznych miejscowości. Taka sama maksymalna liczba podopiecznych przypada również na jedną pielęgniarkę.

Chodzi o to, by lekarz i pielęgniarka byli w stanie zapewnić właściwą opiekę wszystkim swoim pacjentom. I lekarz, i pielęgniarka mogą mieć też pod opieką mniej osób. Jeśli np. wśród ich podopiecznych jest dużo osób starszych, obłożnie chorych albo duża liczba małych dzieci - mogą odmówić przyjęcia pod opiekę kolejnego pacjenta.
Czy możemy zapisać się do konkretnego lekarza lub pielęgniarki, czy nie - należy pytać w przychodni, w której zamierzamy się leczyć.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!