"Zdrowie w czasie pandemii", część 7. NFZ podpowiada - tradycyjna świąteczna kuchnia wcale nie musi być ciężka

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia. Czy tradycję i smak dzieciństwa można połączyć z lżejszą kuchnią? Tradycyjna kolacja wigilijna składała się z postnych potraw. Są zdrowe, pełne probiotyków, witamin i mikroelementów. Powinny, więc na stałe gościć w naszym menu. Tym bardziej, że produkty tej zimowej kuchni są niedrogie i łatwo dostępne w pobliskim sklepiku.

Dietetycy zauważają, że potrawy wigilijne, choć niektóre bywają kaloryczne, pełne są dobroczynnych składników. Na co zwracają szczególną uwagę?

Chodzi przede wszystkim o warzywa. To one muszą pojawić się na wigilijnym stole. W mniejszej ilości owoce. W grudniu cytrusy są łatwo dostępne, w krajach śródziemnomorskich trwa czas zbiorów, dlatego właśnie w tym okresie są pełnowartościowe i świeże.

Czego powinniśmy unikać na świątecznym stole

Co jeszcze podpowiadają dietetycy na święta? Radzą, aby przyrządzając posiłki, skorzystać z prostych sposobów, by były one lżejsze i bardziej służyły zdrowiu.

Unikajmy więc:

  • panierki,
  • pieczmy ciasto bez spodu,
  • nie zabielajmy zupy,
  • użyjmy do wypieków pełnoziarnistej mąki,
  • ograniczmy ilość soli,
  • w razie możliwości pieczmy nie smażmy.

Ale tych przypraw nie unikajmy

- Nie musimy rezygnować ze świątecznych smaków, aby podać wigilijną wieczerzę w odświeżonej odsłonie - zauważają eksperci od jedzenia. - Duże znaczenie mają przyprawy. To one są źródłem odświętnego zapachu i smaku, ale nie tylko...

Goździki - dodawane do pierniczków i kompotu, wspomagają układ trawienny, mają działanie przeciwbólowe, odkażające.

Cynamon rozgrzewa i pobudza krążenie, wspomaga trawienie, obniża ciśnienie krwi.

Imbir to przyprawa korzenna, nieodłączny składnik tradycyjnego piernika, działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo, odkażająco, obniża cieśnie tętnicze, rozrzedza krew, wspomaga układ trawienny.

Zalety zimowej kuchni

Zimowe miesiące wbrew pozorom oferują całą gamę produktów sezonowych. Zaczynając od warzyw korzeniowych, takich jak: marchew, buraki, seler, pietruszka, przez kapustne, takie jak: kalafior, brokuł, kapusta, brukselka, jarmuż.

Świetną propozycją w codziennej kuchni jest wykorzystywanie mrożonek. Są przygotowywane w szczycie sezonu, gdy owoce i warzywa są dojrzałe, świeże i zawierają najwięcej wartości odżywczych.

Dobrym uzupełnieniem diety mogą być suche nasiona roślin strączkowych, które wystarczy namoczyć w wodzie dzień przed przyrządzeniem.

Tradycyjne w polskiej kuchni kiszonki z kapusty, ogórków czy buraków są doskonałym źródłem witamin i bakterii probiotycznych, które powstają podczas procesu fermentacji z udziałem mikroorganizmów. W fermentowanych produktach, podobnie jak w probiotykach, obecne są bakterie kwasu mlekowego, wspomagające odporność.

Kolejną grupą produktów łatwo dostępnych zimą, są orzechy - bogate w tłuszcze omega 3 i wspomagające układ sercowo - naczyniowy.

Najważniejsza rada - nie przesadzać

Odkrywajcie smaki, ograniczając użycie soli, na rzecz suszonych ziół, takich jak: majeranek, bazylia, oregano, tymianek, jałowiec, lubczyk. Z warzyw zimowych można bez wielkiego wysiłku skomponować pyszny, zdrowy, a przede wszystkim pełnowartościowy posiłek.

Przy kolacji wigilijnej nie przesadzajmy z objadaniem się, a na talerz nakładajmy małe porcje. Pamiętajmy, że mózg dopiero po kwadransie odbiera sygnał, że organizm jest najedzony.

Warto natomiast pamiętać, że spacer po kolacji sprawi, że szybciej spalimy, to co zjedliśmy przy świątecznym stole.

"Zdrowie w czasie pandemii", cz. 7:

"Zdrowie w czasie pandemii", cz. 1:

"Zdrowie w czasie pandemii", cz. 2:

"Zdrowie w czasie pandemii", cz. 3:

"Zdrowie w czasie pandemii", cz. 4:

"Zdrowie w czasie pandemii", cz. 5:

"Zdrowie w czasie pandemii", cz. 6:

RAPORT:

zachodniopomorskie
  • Zakażonych134 854
    + 295
  • Zmarło2 978
    + 3

6. miejsce pod względem liczby nowych zakażeń.

polska
  • Zakażonych:+6 274(2 968 200)
  • Zmarło:+75(76 434)
  • Szczepienia:+74 120(38 589 845)
więcej
Dane zaktualizowano: 23.10.2021, godz. 10:47 źródło: Ministerstwo Zdrowia

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Ćwiczenia WOT w pasie przygranicznym z Białorusią

Wideo

Materiał oryginalny: "Zdrowie w czasie pandemii", część 7. NFZ podpowiada - tradycyjna świąteczna kuchnia wcale nie musi być ciężka - Głos Szczeciński

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie