O kilku lat Koleje Państwowe w porozumieniu z wybranymi szkołami tworzą specjalistyczne klasy o profilu kolejowym. Dla kolei to szansa na wykształcenie przyszłych kadr, a dla młodych ludzi okazja na zdobycie ciekawego zawodu. Szkoły, takie jak Zespół Szkół nr 2 im. Bolesława III Krzywoustego w Kołobrzegu, dzięki współpracy z Kolejami Państwowymi mogą młodym ludziom wiele zaproponować — dobre wykształcenie teoretyczne oraz praktyki, który w przyszłości zmienić się mogą w angaż.
Szkoła rozpoczęła rekrutację na kierunku technik transportu kolejowego. W planach jest utworzenie klasy patronackiej, w której edukować się będzie 25 uczniów. Nauka trwać będzie pięć lat, podczas których uczniowie nauczą się podstaw zawodu podczas zajęć teoretycznych, które prowadzić będą pedagodzy i kolejarze, oraz zdobędą doświadczenie podczas praktyk zawodowych zorganizowanych przez partnera szkoły, czyli Polskie Koleje Państwowe.
Podczas nauki uczniowie poznają tajniki obsługi przewozów pasażerskich, tj. obsługi taboru pasażerskiego, obsługi podróżnych oraz urządzeń wykorzystywanych do realizacji tych zadań, obsługi przewozów towarowych. Zdobędą też wiedzę na temat obsługi infrastruktury kolejowej stacyjnej i liniowej, a po ukończeniu dodatkowych kursów nauczą się obsługi taboru kolejowego.
Podczas praktyk uczniowie będą mieli okazję przekonać się jak naprawdę wygląda praca u największego polskiego przewoźnika i podjąć decyzję, czy jest to praca, w której poczują się zawodowo spełnieni.
Praca na kolei, do której najprostszą drogą jest właśnie nauka w kołobrzeskiej szkole, ma wiele zalet. Wśród nich jest z całą pewnością gwarancja zatrudnienia. Kolej w Polsce się zmienia, unowocześnia — do tego potrzebuje nowej kadry, dobrze wykształconej i zmotywowanej. Dzięki współpracy z wybranymi szkołami PKP właśnie inwestuje w takich pracowników. Nie tylko pewność przyszłości jest zaletą zatrudnienia na kolei. To ciekawa praca, w której nie ma miejsca na nudę. To też dobre zarobki i dodatkowe profity.
- dróżnik przejazdowy, czyli obsługa urządzeń zabezpieczających przejazd, osłanianie pociągów zatrzymywanych na szlaku, konserwowanie i utrzymywanie przejazdu i nawierzchni kolejowej w granicach przejazdu
- zwrotniczy - obsługa i utrzymanie zwrotnic i wykolejnic, nastawianie ręczne lub automatyczne
- nastawniczy - obsługa urządzeń sterowania ruchem kolejowym, sprawdzanie stanu i działania zwrotnic, wykolejnic i sygnałów, prowadzenie dokumentacji ruchowej
- dyżurny ruchu - prowadzenie ruchu pociągów na stacji i przyległych szlakach, zarządzanie, nadzorowanie i wykonywanie innych czynności związanych z ruchem pociągów i pracą manewrową stacji.
Uważacie, że to praca dla was? Zastanawiając się nad wyborem klasy o profilu kolejowym, musicie pod uwagę wziąć stan swojego zdrowia. Kandydat do pracy na kolei musi odznaczać się dobrym zdrowiem, w szczególności bardzo dobrym wzrokiem i słuchem. Zgodnie z procedurą rekrutacji wymagane jest od kandydata zaświadczenie od lekarza medycyny pracy (Kolejowa Medycyna Pracy) o braku przeciwwskazań do podjęcia nauki w tym zawodzie.
Nie tylko o niedźwiedziach, które mieszkały w minizoo w Lesznie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?