Zmiany w kodeksie drogowym 2019: korytarze życia i jazda na suwak. Sprawdź nowości w prawie drogowym 20.09.2019

fitzZaktualizowano 
archiwum
Przepisy dotyczące tworzenia drogowych korytarzy życia oraz obowiązkowej jazdy na suwak wkrótce pojawią się w Prawie o ruchu drogowym. Minister infrastruktury skierował do uzgodnień międzyresortowych projekt nowelizacji ustawy.

Celem projektu jest stworzenie jednoznacznych zasad zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego (korytarz życia) oraz gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów (suwak).

Korytarz życia w kodeksie drogowym

Jak informuje resort infrastruktury, w przypadku korytarzy życia przepisy będą określały zasady tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów służb ratunkowych oraz ustępowania im pierwszeństwa, w tym właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza.

Większość krajów Unii Europejskiej, podobnie jak i Polska, nie uregulowało dotychczas tej kwestii w sposób kompleksowy i ustawowo zakładając, że użytkownicy dróg znają zasady ruchu i zachowują zdrowy rozsądek w sytuacjach awaryjnych. Np. w Finlandii, Francji czy Wielkiej Brytanii kierowcy muszą zapewnić pierwszeństwo pojazdom ratowniczym z migającymi światłami i włączonymi syrenami, jednak jak dokładnie to zrobią, zależy tylko od nich. Ale kraje takie jak Austria, Chorwacja, Czechy, Dania, Hiszpania czy Niemcy przyjęły przepisy zobowiązujące kierowców w takich sytuacjach do

podejmowania bardzo konkretnych działań w celu utworzenia przejezdnego pasa ruchu, zwanego korytarzem życia lub pasem ratunkowym, a za ich nieprzestrzeganie (lub nadużywanie korytarza!) wprowadziły surowe sankcje.

Według badań austriackiej agencji Autobahnen und Schnellstraßen Finanzierungs Aktiengesellschaft (odpowiedniczka naszej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) utworzenie korytarza życia przyspiesza przybycie pojazdów ratunkowych, zwiększając – zależnie od odległości – szanse na przeżycie ofiar nawet o 40 proc.

W projekcie ustawowych zmian są dokładne zasady, w którą stronę i z jakich pasów będą ustępować kierowcy, dając wolną drogę pojazdom ratunkowym. Do tego przejrzyste ilustracje poglądowe, które dotyczą także tzw. suwaka drogowego – drugiej kwestii ujętej w projekcie zmian.

Suwak drogowy albo mandat

W przypadku jazdy na suwak przepisy precyzyjnie określą zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje zator. Sformalizują też zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.

Innymi słowy, suwak wymusi grzeczność, dzięki której zmaleją korki i upłynni się ruch na wszystkich pasach – nie będzie już tak, że na jednym pasie godzinami czeka sznur aut, bo na drugim nader rzadko trafia się kierowca, który zechce kogoś wpuścić.

Zostanie wprowadzone adekwatne oznakowanie, a za niestosowanie suwaka będą mandaty. Oznakowanie gdzieniegdzie już jest, ale tylko jako sugestia, którą łatwo zignorować i tak często się dzieje.

Propozycje Ministerstwa Infrastruktury dotyczące przepisów o drogowym korytarzu życia i suwaku zbliżone do sprawdzonych od lat rozwiązań funkcjonujących w tych krajach Europy, gdzie już są.

Korzyści z nowych rozwiązań:

  • krótszy przejazd służb podejmujących działania ratunkowe w przypadku wystąpienia zdarzenia drogowego, a co za tym idzie – zwiększenie szans na przeżycie lub na mniejszy uszczerbek zdrowia ofiar;
  • zmniejszeniu długości zatorów, a w konsekwencji zapewnienie bardziej płynnego i bezpieczniejszego ruchu w przypadku zmiany pasa ruchu, gdy na jezdni z co najmniej dwoma pasami w jednym kierunku co najmniej jeden zanika.

Po uzgodnieniach międzyresortowych projekt ustawowych zmian drogowych trafi do konsultacji publicznych, europejskich, ekonomicznych, po czym rząd skieruje go do Sejmu.

polecane: Flesz: Ukraińcy chcą więcej zarabiać

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 44

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-08-12T18:12:10 02:00, Gość:

Tylko byście karali a edukacja gdzie?

20 sierpnia, 14:51, Gość:

Skoro masz prawo jazdy to musiales zdobyc odpowiednia wiedze i zobowiazales sie do aktualizowania tej wiedzy.

30 sierpnia, 23:53, Kid:

20 godzin teoria, 20 godzin jazda i heyja z prawkiem w Polskę....

Co ty gadasz o edukacji...

2 września, 14:00, Ja:

No tu akurat wystarczy pomyśleć tego nie trzeba się uczyć

jak ktoś nie umie liczyć do 1 to nie powinien posiadać prawka

G
Gość
2019-08-21T09:25:29 02:00, Gościu:

Jestem zdecydowanie za doprecyzowaniem przepisów, ale "suwak" suwakowi nierówny.. Na zwezeniach w zabudowanym, czy takich gdzie kilkaset metrów przed zwężeniem jest sygnalizacja świetlna powinien być suwak na pacholkach zanikajacego pasa, natomiast na autostradach, ekspresowkach i innych z conajmniej dwoma pasami suwak powinien mieć miejsce na początku korka - wtedy damy sobie szansę na przejechanie zwezeniach z prędkością zbliżoną do max dopuszczalnej zamiast 5 czy 10 km/h

24 sierpnia, 1:26, Gość:

Dokladnie... Jak mozna mowic o jezdzie na suwak gdzie znak o zwezeniu stoi 800m przed, a korek ma ponad 2km...!!!! I wtedy lewy pas idzie a prawy stoi bo na poczatku korka wszyscy wpuszczaja suwakowiczow i za chwile mamy 3km korka na prawym a lewy suwakowy idzie... 👍😋

2 września, 14:04, JA:

No właśnie bo nie jadą na sówak tylko na cwaniaka

To właśnie na końcu tej kolejki trzeba się już ustawić obok ostatniego na lewym bądź prawym pasie i wtedy 1 na 1 i do zwężenia dojeżdżamy równo.

A
Andrzej

Zmiany jakie chce się zaimplementować są słuszne i celowe. Wiem, że mentalnie i emocjonalnie spora rzesza jest na to nie przygotowana bo któż chce ograniczać swoją wolność na koszt innej jednostki. Jednakże chcąc budować silny, współpracujący naród wprowadzenie zmian jest niezbędnym testem czy takim społeczeństwem możemy się stać. Czas skończyć z partykularnym zachowaniem i przyjąć postawę koncyliacyjną. Czas przestać toczyć spór o drobiazgi. Dobre prawo dla utrwalania dobrych postaw.

G
Gość

Jak dla mnie jazda na suwak jest oczywista tak samo jak prosta droga dla pojazdów uprzywilejowanych

W
W Gruzji

W Gruzji tego problemu niema, Ti się tak popprostu jeździ 😀 to taka ciekawostka..

G
Gość

To ze nie potrafi narod polski produkować to moge zrozumiec bo Kraje afryki tez nie produkują ale by na suwak nie wszyscy zrozumieli jak sie jezdz

G
Gość
4 września, 13:31, Gość:

korki zmaleją? zapewne się skrócą ale zmaleją? ze stu aut na jednym pasie zrobi się po pięćdziesiąt na dwóch 😁

I długość kolejki będzie dwa razy mniejsza, a to jeśli kolejka pojazdów rozciąga się na sąsiadujące skrzyżowanie lub skrzyżowania jest bardzo istotne

G
Gość

korki zmaleją? zapewne się skrócą ale zmaleją? ze stu aut na jednym pasie zrobi się po pięćdziesiąt na dwóch 😁

K
Kierowca😆
27 sierpnia, 5:25, SWNS:

I wszystkie chamy będą jechać lewym, bo będzie ich trzeba wpuścić! Brawo minister 😂 teraz dopiero będzie dzwonów i budżet się napełni.

2 września, 9:16, Gość:

Nikt Cie nie zmusza jechanie prawym pasem jedz lewym,nepewno wpusci

2 września, 13:58, Ja:

Ktoś czegoś chyba nie rozumie jedziemy na zamek czyli nie ważne czy prawy pas czy lewy chyba co nie

Ludzie nauczcie się logicznego myślenia!!!! Zasada na suwak jest bardzo prosta!!!! Nikt nie każe wpuszczać 1 kierwocy prawego pasa wszystkich aut znajdujących się na lewym pasie!!!! Dokładnie, każdy może jechać i prawym i lewym ... Jazda na suwak:

1.Jedzie jedno auto prawego pasa,

2.Jedzie jedno auto z lewego pasa,

3.Jedzie jedno auto prawego pasa,

4.Jedzie jedno auto z lewego pasa,

5.Jedzie jedno auto prawego pasa,

6.Jedzie jedno auto z lewego pasa...itd...

Logiczne? Bolesne? Tak dla szeryfów!!!!!!

J
JA
2019-08-21T09:25:29 02:00, Gościu:

Jestem zdecydowanie za doprecyzowaniem przepisów, ale "suwak" suwakowi nierówny.. Na zwezeniach w zabudowanym, czy takich gdzie kilkaset metrów przed zwężeniem jest sygnalizacja świetlna powinien być suwak na pacholkach zanikajacego pasa, natomiast na autostradach, ekspresowkach i innych z conajmniej dwoma pasami suwak powinien mieć miejsce na początku korka - wtedy damy sobie szansę na przejechanie zwezeniach z prędkością zbliżoną do max dopuszczalnej zamiast 5 czy 10 km/h

24 sierpnia, 1:26, Gość:

Dokladnie... Jak mozna mowic o jezdzie na suwak gdzie znak o zwezeniu stoi 800m przed, a korek ma ponad 2km...!!!! I wtedy lewy pas idzie a prawy stoi bo na poczatku korka wszyscy wpuszczaja suwakowiczow i za chwile mamy 3km korka na prawym a lewy suwakowy idzie... 👍😋

No właśnie bo nie jadą na sówak tylko na cwaniaka

J
Ja
2019-08-12T18:12:10 02:00, Gość:

Tylko byście karali a edukacja gdzie?

20 sierpnia, 14:51, Gość:

Skoro masz prawo jazdy to musiales zdobyc odpowiednia wiedze i zobowiazales sie do aktualizowania tej wiedzy.

30 sierpnia, 23:53, Kid:

20 godzin teoria, 20 godzin jazda i heyja z prawkiem w Polskę....

Co ty gadasz o edukacji...

No tu akurat wystarczy pomyśleć tego nie trzeba się uczyć

J
Ja
27 sierpnia, 5:25, SWNS:

I wszystkie chamy będą jechać lewym, bo będzie ich trzeba wpuścić! Brawo minister 😂 teraz dopiero będzie dzwonów i budżet się napełni.

2 września, 9:16, Gość:

Nikt Cie nie zmusza jechanie prawym pasem jedz lewym,nepewno wpusci

Ktoś czegoś chyba nie rozumie jedziemy na zamek czyli nie ważne czy prawy pas czy lewy chyba co nie

G
Gość
27 sierpnia, 5:25, SWNS:

I wszystkie chamy będą jechać lewym, bo będzie ich trzeba wpuścić! Brawo minister 😂 teraz dopiero będzie dzwonów i budżet się napełni.

Nikt Cie nie zmusza jechanie prawym pasem jedz lewym,nepewno wpusci

G
Gość

Za takie coś powinno być minimum 10 pkt. karnych i 1000 zł. mandatu i automatycznie zrobi się kultura u kierowców

B
Brawo

Prawy stoi bo z lewego na chama wchodzi 5 aut , a prawym tylko 1.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3