Celem projektu jest stworzenie jednoznacznych zasad zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego (korytarz życia) oraz gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów (suwak).
Korytarz życia w kodeksie drogowym
Jak informuje resort infrastruktury, w przypadku korytarzy życia przepisy będą określały zasady tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów służb ratunkowych oraz ustępowania im pierwszeństwa, w tym właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza.
Większość krajów Unii Europejskiej, podobnie jak i Polska, nie uregulowało dotychczas tej kwestii w sposób kompleksowy i ustawowo zakładając, że użytkownicy dróg znają zasady ruchu i zachowują zdrowy rozsądek w sytuacjach awaryjnych. Np. w Finlandii, Francji czy Wielkiej Brytanii kierowcy muszą zapewnić pierwszeństwo pojazdom ratowniczym z migającymi światłami i włączonymi syrenami, jednak jak dokładnie to zrobią, zależy tylko od nich. Ale kraje takie jak Austria, Chorwacja, Czechy, Dania, Hiszpania czy Niemcy przyjęły przepisy zobowiązujące kierowców w takich sytuacjach do
podejmowania bardzo konkretnych działań w celu utworzenia przejezdnego pasa ruchu, zwanego korytarzem życia lub pasem ratunkowym, a za ich nieprzestrzeganie (lub nadużywanie korytarza!) wprowadziły surowe sankcje.
Według badań austriackiej agencji Autobahnen und Schnellstraßen Finanzierungs Aktiengesellschaft (odpowiedniczka naszej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) utworzenie korytarza życia przyspiesza przybycie pojazdów ratunkowych, zwiększając – zależnie od odległości – szanse na przeżycie ofiar nawet o 40 proc.
W projekcie ustawowych zmian są dokładne zasady, w którą stronę i z jakich pasów będą ustępować kierowcy, dając wolną drogę pojazdom ratunkowym. Do tego przejrzyste ilustracje poglądowe, które dotyczą także tzw. suwaka drogowego – drugiej kwestii ujętej w projekcie zmian.
Suwak drogowy albo mandat
W przypadku jazdy na suwak przepisy precyzyjnie określą zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje zator. Sformalizują też zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.
Innymi słowy, suwak wymusi grzeczność, dzięki której zmaleją korki i upłynni się ruch na wszystkich pasach – nie będzie już tak, że na jednym pasie godzinami czeka sznur aut, bo na drugim nader rzadko trafia się kierowca, który zechce kogoś wpuścić.
Zostanie wprowadzone adekwatne oznakowanie, a za niestosowanie suwaka będą mandaty. Oznakowanie gdzieniegdzie już jest, ale tylko jako sugestia, którą łatwo zignorować i tak często się dzieje.
Propozycje Ministerstwa Infrastruktury dotyczące przepisów o drogowym korytarzu życia i suwaku zbliżone do sprawdzonych od lat rozwiązań funkcjonujących w tych krajach Europy, gdzie już są.
Korzyści z nowych rozwiązań:
- krótszy przejazd służb podejmujących działania ratunkowe w przypadku wystąpienia zdarzenia drogowego, a co za tym idzie – zwiększenie szans na przeżycie lub na mniejszy uszczerbek zdrowia ofiar;
- zmniejszeniu długości zatorów, a w konsekwencji zapewnienie bardziej płynnego i bezpieczniejszego ruchu w przypadku zmiany pasa ruchu, gdy na jezdni z co najmniej dwoma pasami w jednym kierunku co najmniej jeden zanika.
Po uzgodnieniach międzyresortowych projekt ustawowych zmian drogowych trafi do konsultacji publicznych, europejskich, ekonomicznych, po czym rząd skieruje go do Sejmu.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?