Zmiany w kodeksie drogowym 2019: korytarze życia i jazda na suwak. Sprawdź nowości w prawie drogowym 26.08.2019

fitzZaktualizowano 
archiwum
Przepisy dotyczące tworzenia drogowych korytarzy życia oraz obowiązkowej jazdy na suwak wkrótce pojawią się w Prawie o ruchu drogowym. Minister infrastruktury skierował do uzgodnień międzyresortowych projekt nowelizacji ustawy.

Celem projektu jest stworzenie jednoznacznych zasad zachowania kierowców w dwóch istotnych dla bezpieczeństwa i płynności ruchu drogowego sytuacjach: gdy zachodzi potrzeba umożliwienia służbom ratowniczym szybkiego dotarcia na miejsce zdarzenia drogowego (korytarz życia) oraz gdy występuje zwężenie drogi ograniczające liczbę dostępnych pasów (suwak).

Korytarz życia w kodeksie drogowym

Jak informuje resort infrastruktury, w przypadku korytarzy życia przepisy będą określały zasady tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów służb ratunkowych oraz ustępowania im pierwszeństwa, w tym właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza.

Większość krajów Unii Europejskiej, podobnie jak i Polska, nie uregulowało dotychczas tej kwestii w sposób kompleksowy i ustawowo zakładając, że użytkownicy dróg znają zasady ruchu i zachowują zdrowy rozsądek w sytuacjach awaryjnych. Np. w Finlandii, Francji czy Wielkiej Brytanii kierowcy muszą zapewnić pierwszeństwo pojazdom ratowniczym z migającymi światłami i włączonymi syrenami, jednak jak dokładnie to zrobią, zależy tylko od nich. Ale kraje takie jak Austria, Chorwacja, Czechy, Dania, Hiszpania czy Niemcy przyjęły przepisy zobowiązujące kierowców w takich sytuacjach do

podejmowania bardzo konkretnych działań w celu utworzenia przejezdnego pasa ruchu, zwanego korytarzem życia lub pasem ratunkowym, a za ich nieprzestrzeganie (lub nadużywanie korytarza!) wprowadziły surowe sankcje.

Według badań austriackiej agencji Autobahnen und Schnellstraßen Finanzierungs Aktiengesellschaft (odpowiedniczka naszej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad) utworzenie korytarza życia przyspiesza przybycie pojazdów ratunkowych, zwiększając – zależnie od odległości – szanse na przeżycie ofiar nawet o 40 proc.

W projekcie ustawowych zmian są dokładne zasady, w którą stronę i z jakich pasów będą ustępować kierowcy, dając wolną drogę pojazdom ratunkowym. Do tego przejrzyste ilustracje poglądowe, które dotyczą także tzw. suwaka drogowego – drugiej kwestii ujętej w projekcie zmian.

Suwak drogowy albo mandat

W przypadku jazdy na suwak przepisy precyzyjnie określą zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu, gdy następuje zmniejszenie ich liczby, a w miejscu zwężenia powstaje zator. Sformalizują też zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.

Innymi słowy, suwak wymusi grzeczność, dzięki której zmaleją korki i upłynni się ruch na wszystkich pasach – nie będzie już tak, że na jednym pasie godzinami czeka sznur aut, bo na drugim nader rzadko trafia się kierowca, który zechce kogoś wpuścić.

Zostanie wprowadzone adekwatne oznakowanie, a za niestosowanie suwaka będą mandaty. Oznakowanie gdzieniegdzie już jest, ale tylko jako sugestia, którą łatwo zignorować i tak często się dzieje.

Propozycje Ministerstwa Infrastruktury dotyczące przepisów o drogowym korytarzu życia i suwaku zbliżone do sprawdzonych od lat rozwiązań funkcjonujących w tych krajach Europy, gdzie już są.

Korzyści z nowych rozwiązań:

  • krótszy przejazd służb podejmujących działania ratunkowe w przypadku wystąpienia zdarzenia drogowego, a co za tym idzie – zwiększenie szans na przeżycie lub na mniejszy uszczerbek zdrowia ofiar;
  • zmniejszeniu długości zatorów, a w konsekwencji zapewnienie bardziej płynnego i bezpieczniejszego ruchu w przypadku zmiany pasa ruchu, gdy na jezdni z co najmniej dwoma pasami w jednym kierunku co najmniej jeden zanika.

Po uzgodnieniach międzyresortowych projekt ustawowych zmian drogowych trafi do konsultacji publicznych, europejskich, ekonomicznych, po czym rząd skieruje go do Sejmu.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 22

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2019-08-04T12:48:00 02:00, Kierowca:

Może 500 pln za samo zatrzymanie pojazdu narażającego bezpieczeństwo innych z powodu przekroczenia prędkości 50 za każdy kilometr/h przekroczenia. To z pewnością ostudziłoby głowy nie jednemu cwaniakowi.

Hahahahahhaha.

Zezryj sobie te 500 zł

M
Morfeusz

Polacy to jednak chamstwo mocno galopujące..... Ja uważam że w końcu będzie normalność. Jazda na suwak jak najbardziej na tak. Masz auto z lewej wypuszczasz proste!!! Co do niektórych dalej to nie dociera hehe widząc te wpisy prostaków i chamstwo śmiem twierdzić że matka czy ojciec cię kultury nie nauczyli to prawo drogowe cię nauczy choć nie do końca w to wierzę. Będzie tak jak z ograniczeniem prędkości. Znak swoje a Polaczki zapitalaja na złamanie karku swojego i czyjegoś w du. mają jakiekolwiek zasady. Długo i daleko do normalności w tym kraju ale co się dziwić. Widać przy urnach wyborczych PO-PiS i tak do końca życia te same błędy!!!! Cebulą wali na kilometr zero honoru!!!!

G
Gość

Przy jeździe na suwak w przypadku stłuczki będzie duży problem z udowodnieniem , że należało się pierwszeństwo

G
Gość
2019-08-21T09:25:29 02:00, Gościu:

Jestem zdecydowanie za doprecyzowaniem przepisów, ale "suwak" suwakowi nierówny.. Na zwezeniach w zabudowanym, czy takich gdzie kilkaset metrów przed zwężeniem jest sygnalizacja świetlna powinien być suwak na pacholkach zanikajacego pasa, natomiast na autostradach, ekspresowkach i innych z conajmniej dwoma pasami suwak powinien mieć miejsce na początku korka - wtedy damy sobie szansę na przejechanie zwezeniach z prędkością zbliżoną do max dopuszczalnej zamiast 5 czy 10 km/h

Dokladnie... Jak mozna mowic o jezdzie na suwak gdzie znak o zwezeniu stoi 800m przed, a korek ma ponad 2km...!!!! I wtedy lewy pas idzie a prawy stoi bo na poczatku korka wszyscy wpuszczaja suwakowiczow i za chwile mamy 3km korka na prawym a lewy suwakowy idzie... 👍😋

G
Gościu
2019-08-12T16:03:51 02:00, Inka:

No w końcu mamy to pięknie wyrysowane na znaku, bo przecież większość kierowców pojęcia nie ma co znaczy jazda na „suwak”. Większość świata tak jeździ, a w Polsce dla kierowców to czarna magia.

Ślicznie wyrysowane ale dla terenu zbudowanego lub bliskiego skrzyżowania przed zwężeniem... Na "szybkich" drogach zmiana pasa przed pachołkami wymusza czyjąś uprzejmość poprzez hamowanie czy zatrzymanie - dlatego chociaż mamy problem z przekraczanie prędkości to na większości zwezen jeździmy 10 km/h zamiast widocznych 40, 50 czy 70 na znakach

G
Gościu

Jestem zdecydowanie za doprecyzowaniem przepisów, ale "suwak" suwakowi nierówny.. Na zwezeniach w zabudowanym, czy takich gdzie kilkaset metrów przed zwężeniem jest sygnalizacja świetlna powinien być suwak na pacholkach zanikajacego pasa, natomiast na autostradach, ekspresowkach i innych z conajmniej dwoma pasami suwak powinien mieć miejsce na początku korka - wtedy damy sobie szansę na przejechanie zwezeniach z prędkością zbliżoną do max dopuszczalnej zamiast 5 czy 10 km/h

G
Gość
2019-08-12T18:12:10 02:00, Gość:

Tylko byście karali a edukacja gdzie?

Skoro masz prawo jazdy to musiales zdobyc odpowiednia wiedze i zobowiazales sie do aktualizowania tej wiedzy.

G
Gość

Niezwykle długo i nieporadnie toczy się ta nowelizacja. Jak chodziło o zmiany w wymiarze sprawiedliwości, to potrafili uporać się w kilka dni.

G
Gość
2019-08-04T12:44:16 02:00, Kierowca:

Wysokość mandatów w tym kraju jest za niska. Gdyby taki Janusz zapłacił naprzyklad za zbyt szybką jazdę 5x wyższy mandat to noga sama by się zrobiła lżejsza. A u nas mandat to kpina... Najwyżej Janusz zamiast w restauracji po drodze zje w Mc Donald's i różnica się wyrówna.

To jest prawda, u nas mandaty to czysta kpina. Jedzie taki samochodem za sto tysięcy a mandat dostaje przykładowo za 300 zł. Ale co się dziwić Durczok nie dość że pijany to jakieś środki u niego wykryto. I co mnie by zaraz zwinęli ale jak się sra kasą to wszystko wolno.

W
Ww

Niektórzy z komentujących poniżej postulują o zwiększenie wysokości kar za nieprzestrzeganie przepisów. Niestety - choś idea słuszna to pomysł spalony, bo jeśli nie będzie w Polsce większej ilości kontroli (czasem wydaje się, że Policja to tylko instytucja teoretyczna), fotoradarów czy systemów monitoringów, to polscy kierowcy i dalej będą łamać przepisy, czując bezkarność swojego działania.

G
Gość

nie mają o czym pisać to zapychają dziury

G
Gość

czy codziennie zmienia się przepisy drogowe, że trzeba dzień w dzień odgrzewać ten kotlet?

G
Gość

Tylko byście karali a edukacja gdzie?

I
Inka

No w końcu mamy to pięknie wyrysowane na znaku, bo przecież większość kierowców pojęcia nie ma co znaczy jazda na „suwak”. Większość świata tak jeździ, a w Polsce dla kierowców to czarna magia.

G
Gość

Może niech wezmą się za te niedojdy blokujące lewy pas, krew mnie zalewa jak widzę samochód snujący się lewym , porusza się wolniej niż pojazdy na prawym , on przed zwężeniem zdąży wcisnąć się gdzieś na prawy pas a cała karawana jadąca za nim zostaje na lodzie

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3