Zmiany w logowaniu do banków i płaceniu kartą. Co się zmieni we wrześniu 2019? Co robić w razie włamu na konto 20.09.2019

FitzZaktualizowano 
archiwum
Od 15.09.2019 zmiany w logowaniu do banków i w płaceniu kartą. Co robić w razie włamu na konto.

Od połowy września 2019 r. inaczej będziemy się logować do systemów bankowości internetowej i częściej wbijać PIN płacąc w sklepach. Powód? Banki muszą się dostosować do europejskiej dyrektywy PSD2, która wymaga silnego uwierzytelniania. Ma to lepiej chronić nasze konta przed złodziejami.

Podaj hasło z SMS

Logując się, klient każdego banku będzie musiał podać nie tylko login i hasło, ale także kod z SMS-u, który dostanie, albo potwierdzić dyspozycję za pomocą mobilnej autoryzacji.

Część banków, zdając sobie sprawę, że ludzie nie lubią nadmiaru czynności, a zarazem mając inne dobre zabezpieczenia, zaproponuje klientom, aby dodali swój komputer do zaufanych urządzeń – wtedy dodatkowe hasło będzie wymagane tylko raz po raz.

W niektórych bankach podanie kodu SMS będzie wymagane również podczas przejścia do niektórych elementów serwisu, np. historii ponad 90 dni.

Zbliżeniowo wbij PIN

Nowe zabezpieczenia obejmą także płacenie kartami. Obecnie małe opłaty traktowane są przez banki lekko – płacący zbliżeniowo rzadko klikają PIN albo w ogóle nie muszą go podawać.

Od 15 września 2019 r. banki będą częściej domagały się od nas PIN-u przy płatnościach zbliżeniowych do 50 zł. W większości banków kod będzie wymagany co pięć transakcji.

Ludzi młodych zirytuje wydłużenie procedur bankowych. Osoby starsze niepokoi wszystko, co nowe. Ale złodzieje się doskonalą, więc nigdy dość zabezpieczeń. Owszem, czas to pieniądz, ale pieniądz nieraz wymaga czasu.

Włam na konto – co robić

Im wcześniej zauważysz, że ktoś wszedł na twoje konto, tym lepiej. Powinno cię zaalarmować wszystko, co cię zaskoczy, np. automatyczny SMS o nieautoryzowanym przez ciebie działaniu – transakcji lub zmianie numeru rachunku. Natychmiast poinformuj bank. Nawet jeśli przestępcy przejęli oszczędności, bank może zdążyć anulować transakcję.

Należy również zawiadomić policję. Jeżeli nawet nie schwyta przestępcy, zgłoszenie pomoże w pozytywnym rozpatrzeniu reklamacji przez bank.

Jeżeli korzystając wcześniej z konta zachowałeś procedury bezpieczeństwa (a trudno wykonać jakikolwiek manewr, jeśli się ich nie zachowa), bank nie będzie mógł przypisać winy tobie.

Kiedy jednak bank odrzuci twoją reklamację, zwróć się do sądu, który rozważy, kto dopuścił do ataku hakerskiego.

  • o włamaniu na konto zawiadom bank
  • od razu także zgłoś to policji
  • gdy bank nie uzna reklamacji, złóż pozew

Zobacz także: Kołobrzeg/Dygowo: Prezes PiS Jarosław Kaczyński z wizytą w Dygowie

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Zwyczajne utrudnianie....

Prawda jest taka, że jeśli ktoś będzie chciał nas okraść to i 20 zabezpieczeń nic nie da....

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3