Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Żywność w płynie, owady na talerzu i bezmięsne dania gotowe. Ekspertka zdradza trendy kulinarne na 2023 rok

Anna Daniluk
Anna Daniluk
Magdalena Malutko prognozuje, że w 2023 roku wzrośnie zainteresowanie jedzeniem gotowym przygotowywanym z jakościowych składników.
Magdalena Malutko prognozuje, że w 2023 roku wzrośnie zainteresowanie jedzeniem gotowym przygotowywanym z jakościowych składników. 123rf.com/foodandcook
Polacy biorą pod uwagę, że kiedyś będą mogli lub będą musieli spożywać owady, ale się do tego nie kwapią – stwierdza Magdalena Malutko, właścicielka agencji kreatywnej „Od kuchni”. Ekspertka ostatnio wraz z zespołem opublikowała darmowy e-book „Food and design”, który prognozuje przyszłość gastronomii i żywności w latach 2023-2030. Porozmawialiśmy o trendach kulinarnych na 2023 rok.

W darmowym e-booku „Food and design” zebrane zostały przypuszczenia dotyczące food designu, czyli projektowania wszystkich doświadczeń związanych z kulinariami i dotyczące jedzenia. Rozmowa z Magdaleną Malutko, pomysłodawczynią trendbooka i CEO agencji kreatywnej „Od kuchni”.

Anna Daniluk: Jaki trend kulinarny prognozowany na 2023 rok uważa Pani za najważniejszy?

Magdalena Malutko: Moim zdaniem będzie to robienie zakupów spożywczych przez Internet, a co za tym idzie – coraz bardziej rozwinięte możliwości dostaw jedzenia do domu. Ten trend postępuje już od kilku lat, ale mam przekonanie, że teraz jeszcze bardziej zawojuje rynek, i to nie tylko pod kątem powszechnych dziś dostaw jedzenia z restauracji. Ludzie coraz częściej korzystają z różnego rodzaju aplikacji na smartfony do zamawiania jedzenia online. I to zarówno w formie przetworzonej, jak i nieprzetworzonej.

Skoro coraz chętniej korzystamy z aplikacji związanych z dostarczaniem jedzenia, czy widzi Pani przyszłość dla tzw. ghost restaurant?

Te restauracje mają to do siebie, że są „szarą eminencją” w branży gastronomicznej. Nie można tam pójść i sprawdzić, jak one wyglądają. Niektóre osoby może odstraszyć to, że nie widzą fizycznej lokalizacji. Wiem to z doświadczenia agencyjnego. Współpracując z takimi konceptami, wielokrotnie spotykaliśmy się z prośbami od gości o podanie adresu restauracji. Myślę, że taki rodzaj restauracji będzie najbardziej atrakcyjny dla osób, które potrzebują urozmaicenia, gdy często zamawiają jedzenie do domu. Koncepty typu „dark kitchen” posiadają taki plus, że można zamawiać kilka dań z różnych kuchni świata w ramach jednego zamówienia. Dzięki temu konsumenci mogą zamówić tajskie i indyjskie jedzenie jednocześnie – to świetne rozwiązanie dla osób otwartych na nowe kulinarne możliwości.

Co według Pani zmieni się lub rozwinie w kwestii żywności w 2023 roku?

Na pewno najbliższa przyszłość przyniesie rozwój segmentu dań gotowych. Dziś dostrzegamy, że nawet największe sieci handlowe podążają w tę stronę. Ludzie mają coraz mniej czasu, a sytuacja na rynku nie jest sprzyjająca. Szukamy gotowych rozwiązań, w tym dań do podgrzania i szybkiego zjedzenia. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę z tego, że nie może to być „śmieciowe” jedzenie, a jakościowy i pełnowartościowy posiłek. Ten trend dostrzegamy także w komunikacji marketingowej. Przykładem może być jedna z sieci sklepów spożywczych, która w najnowszej z kampanii zachęca, aby cieszyć się obecnością bliskich osób, a kompletowanie zakupów spożywczych zlecić im.

W świadomości konsumentów swoją pozycję umacniają „zielone” trendy, takie jak np. zero waste kitchen. W jaki sposób zmienią się w 2023 roku?

Każdego roku obserwujemy coraz śmielsze podejmowanie tematu proekologicznych działań, nie tylko w życiu codziennym, ale także z punktu widzenia osób zajmujących się komunikacją marek. To, co inflacja zmienia i zapewne zmieni, sądząc po dynamicznym wzroście cen, to próby ograniczenia zużycia prądu. Obecnie jest to bardzo istotny problem, z którym prawdopodobnie jeszcze długo będziemy musieli się mierzyć. W ramach ciekawostki dodam, że aktualnie przy zakupie sprzętu gospodarstwa domowego otrzymujemy wyboldowaną informację na temat tego, ile dane urządzenie zużywa prądu i jak przekłada się to na koszty. Zatem trendy ekologiczny i zrównoważonego rozwoju będą dodatkowo poszerzone o mocniejsze skupienie się na oszczędzaniu energii.

Jesteśmy w czasie rosnącej inflacji. W jaki sposób potrzeba ekonomicznego gotowania będzie kształtować zachowania konsumentów w 2023 roku?

Wszechobecna drożyzna i niepewna sytuacja gospodarcza, która niestety nie idzie w parze ze wzrostem zarobków, z pewnością wpłyną na decyzje zakupowe konsumentów. Osoby, które do tej pory nie zwracały uwagi na jakość czy skład produktów, a kierowały się jedynie ceną, prawdopodobnie nadal będą to robić. Osoby szukające jakościowych produktów będą kupować mniej, ale jednocześnie jeść lepiej. Dziś zauważamy duży wzrost sektora marek spożywczych typu premium. Ich klienci, jeśli mają już wydawać pieniądze, to chcą kupować produkty wysokiej jakości. Przekłada się to także na wzrost popularności marek własnych w dyskontach spożywczych. Są to tańsze produkty, nieraz mające nawet lepszy skład niż dużo droższe zamienniki.

Czy zauważa Pani jakieś produkty lub składniki, które wciąż jeszcze odbierane są jako ciekawostki żywieniowe, a 2023 roku chętnie będziemy po nie sięgać?

Wszyscy mówią dziś o owadach. W ramach projektu Food and Design przeprowadziliśmy niedawno badanie konsumenckie, którego wyniki już wkrótce ujrzą światło dzienne. Uchylając jednak rąbka tajemnicy, mogę stwierdzić, że Polacy biorą pod uwagę, że kiedyś będą mogli lub będą musieli spożywać owady, ale póki co nie są tym zainteresowani. Wciąż jest to żywieniowy temat tabu. Owady jadalne na razie będą rozwiązaniem dla odważnych smakoszy i osób poszukujących alternatywnych rozwiązań. Na pewno nie będzie to coś powszechnego.

Tym, co w przyszłym roku zyska na popularności, będą zamienniki mięsa. Grupa fleksitarian i wegetarian w Polsce oraz na świecie z roku na rok rośnie. Gdyby pięć lat temu osobie jedzącej mięso zaoferować burgera z „niemięsem”, z pewnością parsknęłaby śmiechem. Dziś coraz więcej osób sięga po te substytuty, które są smaczne, choć nie zawsze zdrowe. Niestety brak mięsa w składzie i wartościowy produkt nie zawsze idą ze sobą w parze. Myślę, że w kolejnym roku będziemy zwracać jeszcze większą uwagę na składy produktów spożywczych – dla swojego dobra i dla dobra planety.

Powoli zamykamy 2022 rok. Jaki trend według Pani był chętnie wykorzystywany przez konsumentów?

Myślę, że się powtórzę, ale będą to zamienniki mięsa. Na rynku pojawiło się coraz więcej alternatyw dla drobiu, wieprzowiny i wołowiny. Powstały nowe marki produkujące także zamienniki ryb – substytut łososia i tuńczyka – a ostatnio widziałam nawet zamiennik dorsza. Zupełną nowością są bezmięsne krewetki. Myślę, że 2022 rok był także przełomowy, jeśli chodzi o świadomość żywieniową Polaków. Powstawało sporo kampanii społecznych, a marki chętnie edukowały na ten temat. Widać też w statystykach sprzedaży, że ten segment żywności generuje duże przychody.

A jaki trend nie zyskał popularności i z jakiego powodu?

Myślę, że był to trend żywności funkcjonalnej. Prognozy na temat tej żywności w niecodziennej formie były bardzo obiecujące. Żywnością, która miała podbić serca konsumentów, miały być obiady w płynie. Sugerowano, że ludzie mają coraz mniej czasu, a pandemia zrewidowała nasze zachowania i dowiodła, że chcemy jeść zdrowo. Żywność w płynie miała sprawić, że konsumenci będą jeść szybko, a jednocześnie zdrowo. No cóż, powinno być też smacznie. Rzeczywistość zweryfikowała ten trend, który nie spotykał się z uznaniem konsumentów.

Zobacz także inne rozmowy na Stronie Kuchni:

Akcesoria, które ułatwią Ci pracę w kuchni

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Chmieleńskie Babki Wielkanocne 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Żywność w płynie, owady na talerzu i bezmięsne dania gotowe. Ekspertka zdradza trendy kulinarne na 2023 rok - Strona Kuchni