Na plastykowych kartach, wydawanych od 1 stycznia 2015 roku, nie będzie też zeskanowanego podpisu właściciela dowodu. Format i wymiary dokumentu pozostaną niezmienione, ale fotografię trzeba będzie zrobić sobie taką, jaka obowiązuje w paszportach - czyli en face (na wprost), a nie z lewego półprofilu. I, co ważne, ma być wykonana nie wcześniej niż pół roku przed złożeniem wniosku o wydanie dowodu.
- Po 1 stycznia 2015 roku dotychczasowe dowody osobiste zachowają ważność do upływu terminów w nich określonych. Nie będzie konieczności wymiany dokumentów - informuje Maria Lis, dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich w Urzędzie Miejskim w Koszalinie. - Warto przy tej okazji sprawdzić, do kiedy nasz dowód zachowuje ważność i miesiąc przed tym terminem złożyć wniosek o wydanie nowego dokumentu.
Dzięki temu, że dowody nie będą masowo wymieniane, urzędnicy nie spodziewają się kolejek. Nie zmieni się też nic w systemie opłat - wydanie dowodu nieć nie będzie kosztowało. Ale budżet państwa na tym zarobi. Jak? - Ponieważ na dowodzie nie znajdzie się informacja o adresie, przy zmianie zameldowania nie trzeba będzie wymieniać dokumentu na nowy - odpowiada Maria Lis.
Rewolucji zatem nie będzie. Nie wprowadzony zostanie elektroniczny podpis, który miał ograniczyć liczbę wizyt w urzędach, nie będzie też chipów z zapisanym m.in. wzorem linii papilarnych. Dlaczego więc kosmetyczna zmiana? Otóż gdyby Ministerstwo Spraw Wewnętrznych nie wprowadziło nowych dowodów z początkiem przyszłego roku, Polsce groziłaby dotacji unijnej, przeznaczonej właśnie na ten cel.
Znaczącą zmianą będzie za to uruchomienie Rejestru Dowodów Osobistych. Dostęp do niego będą miały urzędy gmin. - To oznacza, że od przyszłego roku wniosek o wydanie dowodu osobistego będzie można złożyć w dowolnej gminie na terenie całego kraju, niezależnie od miejsca zamieszkania. Ale tam też trzeba będzie dowód odebrać - tłumaczy dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich w koszalińskim magistracie. W przypadku unieważnienia dowodu osobistego odpowiednia adnotacja zostanie wprowadzona do Rejestru Dowodów Osobistych. Znajdą się w niej informacje o dacie i przyczynie unieważnienia dokumentu. Unieważniony dowód osobisty, przedłożony w gminie, zostanie przecięty lub przedziurkowany w taki sposób, aby uszkodzeniu uległa fotografia wraz ze znakiem holograficznym.
- Będzie także możliwość elektronicznego przesłania wniosku o wydanie dowodu - dodaje Maria Lis. "Elektroniczny wniosek o wydanie dowodu osobistego będziemy musieli uwierzytelnić podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub profilem zaufanym ePUAP. Do elektronicznego wniosku powinniśmy załączyć fotografię w pliku o wymiarach co najmniej 492x610 pikseli i wielkości nie przekraczającej 2,5 MB." - czytamy na stronie MSW.
Dowód osobisty będzie ważny przez 10 lat od daty wydania. Wyjątkiem jest ten wydawany dzieciom poniżej 5 roku życia - ważny będzie przez 5 lat.
Jak projekt oceniają mieszkańcy Koszalina? Pokazaliśmy wzór nowego dowodu przypadkowym przechodniom. -Na pierwszy rzut oka niczym się nie różni. Dobrze, że nie będzie adresu, bo nie trzeba będzie po przeprowadzce fatygować się do ratusza - zauważyła Anetta Lipiak.
- Mi nie podoba się ta akcja wymiany dowodów, bo jak już coś robić, to raz a porządnie. Nowe karty powinny mieć chipy z infomacja na przykład o grupie krwi. I linie papilarne, jak w paszporcie - ocenił Mariusz Jankowiak.
Miliony kart
W ubiegłym roku Centrum Personalizacji Dokumentów MSW spersonalizowało (innymi słowy - wyrobiło) ponad 3,9 mln dowodów osobistych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?