Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Budowa multimodalnego węzła przeładunkowego w porcie Szczecin z unijnym dofinansowaniem

Piotr Jasina
Unia Europejska z programu CEF2027 dofinansuje w połowie budowę multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie
Unia Europejska z programu CEF2027 dofinansuje w połowie budowę multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w porcie w Szczecinie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście otrzymał ponad 4,3 mln euro dofinansowania z unijnego programu Łącząc Europę (CEF2027) na budowę multimodalnego, kolejowego węzła przeładunkowego na Ostrowie Grabowskim w Szczecinie.

Wsparcie pokrywa prawie połowę kosztów inwestycji. Całość to blisko 9 mln euro (ponad 40 mln zł przy obecnym kursie euro).

- Inwestycja obejmuje dwa zadania - informuje Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ. - Pierwszy to budowa placu przeładunkowego o dużych nośnościach na zapleczu nabrzeży Fińskiego i Norweskiego, w sąsiedztwie nowo wybudowanego, całkowicie zelektryfikowanego układu torowego na Ostrowie Grabowskim. Z kolei w ramach drugiego nastąpi przebudowa istniejącej rampy ro-ro na nabrzeżu Spółdzielczym-Fińskie (ro-ro to typ statku towarowego, pasażersko-towarowego lub barki przystosowanego do przewożenia ładunków tocznych i pojazdów - samochodów osobowych, ciężarówek lub wagonów kolejowych - dop. red.). Poszerzona do 30 metrów rampa umożliwi obsługę większych statków typu ro-ro, które przy Kanale Dębickim korzystać będą mogły z głębokości technicznej 12,5 m. Będzie tu możliwa obsługa, w tym przeładunek ciężkich pojazdów i urządzeń wojskowych.

Nowy plac o powierzchni prawie 28 tys. metrów kwadratowych (486 m na 65 m) pozwoli na równoległą obsługę dwóch składów pociągów blokowych o długości 750 m każdy oraz zapewni dostępność do infrastruktury kolejowej na zapleczu nabrzeża Norweskiego i Fińskiego.

- Dodatkowo planowany jest remont, ewentualnie wymiana, układu podczyszczającego wody opadowe – dodaje Woźniak-Lewandowska. - Powstanie też ogrodzenie wzdłuż działki 4/9, a tym samym - nowy obszar chroniony portu.

Przy okazji będzie zmodernizowany istniejący plac przeładunkowy (depo) przylegający do bocznic kolejowych. Powstanie również droga łącząca te place z nabrzeżem i placami składowymi dla kontenerów i ciężkich elementów. Bocznica kolejowa obsługiwać będzie wyłącznie ładunki tzw. drobnicowe, przeładowywane z nabrzeża Norweskiego, Fińskiego oraz ze Spółdzielczego-rampa ro-ro.

W związku z budową utwardzonego placu zlikwidowane będą istniejące rowy. Wody opadowe i roztopowe będą zbierane poprzez projektowany system kanalizacji deszczowej i oczyszczane w osadnik piasku.

Plac przeładunkowy zlokalizowany będzie w bezpośrednim sąsiedztwie przeładunkowej rampy ro-ro przy nabrzeżu Fińskim.

Tajemnicze słowo multimodalny

Określenie "transport multimodalny" oznacza przewóz towarów lub osób przy użyciu dwóch lub więcej rodzajów transportu (np. statek i pociąg). Przy transporcie multimodalnym możliwa jest zmiana jednostki transportowej (np. kontener, nadwozie wymienne, naczepa). W multimodalnych węzłach możliwy jest sprawny przeładunek kontenerów/jednostek ładunkowych np. z pociągu na statek lub odwrotnie.

od 7 lat
Wideo

iPolitycznie - Przemysław Czarnek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Budowa multimodalnego węzła przeładunkowego w porcie Szczecin z unijnym dofinansowaniem - Głos Szczeciński