Wsparcie pokrywa prawie połowę kosztów inwestycji. Całość to blisko 9 mln euro (ponad 40 mln zł przy obecnym kursie euro).
- Inwestycja obejmuje dwa zadania - informuje Monika Woźniak-Lewandowska z ZMPSiŚ. - Pierwszy to budowa placu przeładunkowego o dużych nośnościach na zapleczu nabrzeży Fińskiego i Norweskiego, w sąsiedztwie nowo wybudowanego, całkowicie zelektryfikowanego układu torowego na Ostrowie Grabowskim. Z kolei w ramach drugiego nastąpi przebudowa istniejącej rampy ro-ro na nabrzeżu Spółdzielczym-Fińskie (ro-ro to typ statku towarowego, pasażersko-towarowego lub barki przystosowanego do przewożenia ładunków tocznych i pojazdów - samochodów osobowych, ciężarówek lub wagonów kolejowych - dop. red.). Poszerzona do 30 metrów rampa umożliwi obsługę większych statków typu ro-ro, które przy Kanale Dębickim korzystać będą mogły z głębokości technicznej 12,5 m. Będzie tu możliwa obsługa, w tym przeładunek ciężkich pojazdów i urządzeń wojskowych.
Nowy plac o powierzchni prawie 28 tys. metrów kwadratowych (486 m na 65 m) pozwoli na równoległą obsługę dwóch składów pociągów blokowych o długości 750 m każdy oraz zapewni dostępność do infrastruktury kolejowej na zapleczu nabrzeża Norweskiego i Fińskiego.
- Dodatkowo planowany jest remont, ewentualnie wymiana, układu podczyszczającego wody opadowe – dodaje Woźniak-Lewandowska. - Powstanie też ogrodzenie wzdłuż działki 4/9, a tym samym - nowy obszar chroniony portu.
Przy okazji będzie zmodernizowany istniejący plac przeładunkowy (depo) przylegający do bocznic kolejowych. Powstanie również droga łącząca te place z nabrzeżem i placami składowymi dla kontenerów i ciężkich elementów. Bocznica kolejowa obsługiwać będzie wyłącznie ładunki tzw. drobnicowe, przeładowywane z nabrzeża Norweskiego, Fińskiego oraz ze Spółdzielczego-rampa ro-ro.
W związku z budową utwardzonego placu zlikwidowane będą istniejące rowy. Wody opadowe i roztopowe będą zbierane poprzez projektowany system kanalizacji deszczowej i oczyszczane w osadnik piasku.
Plac przeładunkowy zlokalizowany będzie w bezpośrednim sąsiedztwie przeładunkowej rampy ro-ro przy nabrzeżu Fińskim.
Tajemnicze słowo multimodalny
Określenie "transport multimodalny" oznacza przewóz towarów lub osób przy użyciu dwóch lub więcej rodzajów transportu (np. statek i pociąg). Przy transporcie multimodalnym możliwa jest zmiana jednostki transportowej (np. kontener, nadwozie wymienne, naczepa). W multimodalnych węzłach możliwy jest sprawny przeładunek kontenerów/jednostek ładunkowych np. z pociągu na statek lub odwrotnie.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?