Dacia Sandrider. Ten pojazd powalczy w Rajdzie Dakar 2025. Kto za kierownicą?

Tomasz Szmandra
Zaprezentowany Sandrider rozpocznie wkrótce długą serię testów dostrojeniowych w różnych krajach. Jego pierwszym wyścigiem będzie Rajd Maroka 2024 stanowiący jedną z rund Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych (W2RC), który odbędzie się w dniach 5–11 października br.
Zaprezentowany Sandrider rozpocznie wkrótce długą serię testów dostrojeniowych w różnych krajach. Jego pierwszym wyścigiem będzie Rajd Maroka 2024 stanowiący jedną z rund Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych (W2RC), który odbędzie się w dniach 5–11 października br. Dacia
Podczas konferencji online, Dacia zaprezentowała dziś Sandridera, prototypowy model, którym należąca do koncernu Renault marka zamierza wystartować już w przyszłorocznym Rajdzie Dakar i całym cyklu Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych (W2RC). W gronie zawodników, którzy poprowadzą rajdowe Dacie znaleźli się tacy mistrzowie jak Sébastien Loeb czy Nasser Al-Attiyah.

Samochód, wzorowany na modelu koncepcyjnym Manifesto, Sandrider będzie homologowany w klasie Ultimate T1+. Jak podkreślaja przedstawiciele marki, poprzez udział w rajdach Dacia będzie mogła przetestować swoje podejście do kluczowych kwestii w rozwoju motoryzacji w najtrudniejszym terenie, a w szczególności działania na rzecz dekarbonizacji – Sandrider będzie napędzany syntetycznym paliwem produkowanym przez koncern Aramco.

Dacia zamierza wziąć udział w Rajdzie Dakar i innych rajdach terenowych, stanowiących bez wątpienia najbardziej wymagające poligony testowe na świecie. Sandrider, wzorowany na modelu koncepcyjnym Manifesto, będącym swoistym laboratorium pomysłów Dacii zaprezentowanym w 2022 roku, jest całkowicie nowym pojazdem zaprojektowanym specjalnie do rajdów terenowych, wykorzystującym sportowe doświadczenie Grupy Renault i konstruktorów z Prodrive, znanej brytyjskiej firmy specjalizującej się w przygotowaniu samochodów do różnych dyscyplin w sportach motorowych.

Prototyp w pomysłowy sposób wykorzystuje wszystkie możliwości, jakie zapewniają mu przepisy dotyczące kategorii Ultimate T1+ i stawia w pierwszej kolejności na zwinność i lekkość – tym sposobem dokładnie wychodzi naprzeciw kluczowym oczekiwaniom kierowców i pilotów. Warto podkreślić, że właśnie zawodnicy aktywnie uczestniczyli w procesie tworzenia Sandridera. Już od pierwszych etapów tego projektu, na długo przed sesjami jazd testowych, dzielili się swoim bogatym doświadczeniem z designerami i konstruktorami, w szczególności w ramach bardzo konkretnych sesji projektowania w wirtualnej rzeczywistości.

Dacia Sandrider. Terenowy design

Wygląd zewnętrzny Sandridera, opracowany przez designerów Dacii, jest prosty, nie ma w nim zbędnych dodatków. Zachowane zostały wyłącznie niezbędne elementy karoserii. Nie pozostawiono żadnego ozdobnego, a więc zbędnego elementu wykończenia. Natomiast bardzo starannie dopracowana została aerodynamika pojazdu. W ramach koncepcji skupionej na najważniejszych potrzebach kierowcy i pilota krótka i opadająca „pływająca” maska znika z pola widzenia załogi. Antyodblaskowy lakier – technika wywodząca się z lotnictwa – zastosowany w górnej części deski rozdzielczej również optymalizuje widoczność kierowcy i pilota.

Przy projektowaniu wnętrza designerzy i inżynierowie Dacii poświęcili szczególnie wiele uwagi wysłuchaniu potrzeb, przyzwyczajeń i ograniczeń kierowców oraz ich pilotów. W rezultacie Sandrider zyskał modułową deskę rozdzielczą, która pozwala dostosować jej ergonomię i rozmieszczenie niektórych elementów do indywidualnych preferencji każdej z załóg.

Dacia Sandrider. Solidna outdoorowa konstrukcja

Rajd Dakar i inne rajdy terenowe, to bez wątpienia najtrudniejsze imprezy samochodowe na świecie. Przy tworzeniu Sandridera konieczne było zatem wierne trzymanie się koncepcji Dacii, posuniętej w tym przypadku do ekstremum, tworzenia „wytrzymałych i outdoorowych” konstrukcji.

Wiąże się to oczywiście ze wzmocnieniem całej konstrukcji pojazdu, w szczególności elementów podwozia i zderzaków, karbonową karoserią oraz wzmocnionym zawieszeniem (z podwójnymi trójkątnymi wahaczami) i układem przeniesienia napędu 4x4 dostosowanym do ekstremalnych warunków rajdów terenowych. Innowacyjny system elektryczny pozwala zapewnić wszystkim akcesoriom pokładowym optymalną moc nawet w najtrudniejszych warunkach.

Oprócz tych kluczowych elementów konstrukcyjnych, solidny i outdoorowy charakter Sandridera obejmuje również elementy, które mogą wydawać się drugorzędne, lecz znacząco ułatwiają życie załogom. I tak na przykład fotele Sabelt są pokryte specjalną antybakteryjną tkaniną regulującą poziom wilgotności. Koła zapasowe nie są obudowane, aby ułatwić wszelkie wykonywane przy nich czynności. Zgodnie z tą samą zasadą załoga ma zapewniony szybki dostęp do narzędzi pokładowych, niewymagający korzystania ze skrzynki narzędziowej. Inny przykład: nakrętki mocujące można odkładać na specjalną magnetyczną płytę wbudowaną w nadwozie, która zapobiega ich zgubieniu w piasku w razie jakiejkolwiek interwencji. To rozwiązanie także zostało zainspirowane doświadczeniem jednego z kierowców Dacii.

Sandrider jest ponadto wyposażony w najnowszej generacji opony BF Goodrich, które zapewniają optymalną przyczepność w każdym terenie przy jednoczesnej wyjątkowej odporności na uderzenia i przebicia.

Dacia Sandrider. Koncepcja eco-smart

Zespół konstruktorów Sandridera szczególnie wiele uwagi poświęcił obniżeniu masy pojazdu, aby m.in. zredukować zużycie paliwa. Całkowita masa pojazdu została zmniejszona o około 15 kg w porównaniu z innymi podobnymi prototypami dzięki zastosowaniu lżejszej ramy rurowej, usunięciu wszystkich zbędnych paneli nadwozia i zastosowaniu włókna węglowego w pozostałych, wyeliminowaniu wszystkich elementów ozdobnych oraz wyborowi bardziej kompaktowego i lżejszego silnika. W celu zoptymalizowania skuteczności napędu i zachowania Sandridera na drodze, rozkład obciążeń na przednią i tylną oś został znacząco przesunięty ku przodowi.

W celu zmniejszenia zużycia paliwa przy jednoczesnej poprawie osiągów konieczne było także dopracowanie aerodynamiki Sandridera. Konstruktorom udało się obniżyć o 10% siłę oporu aerodynamicznego i o 40% siłę oporu wzniesienia w porównaniu z innymi podobnymi prototypami. W ramach tych prac bardzo wiele uwagi poświęcono geometrii wlotów powietrza umożliwiających chłodzenie silnika.

W ekstremalnych warunkach Rajdu Dakar i rajdów terenowych skuteczne odprowadzanie ciepła jest jednym z kluczowych czynników. W celu ograniczenia wzrostu temperatury w kabinie projektanci Sandridera zastosowali pigmenty redukujące pochłanianie promieni podczerwonych wtopione bezpośrednio w karbonowe elementy pojazdu. Technologia ta już została objęta zgłoszeniem patentowym.

Rajdowa Dacia jest napędzana silnikiem zasilanym syntetycznym paliwem dostarczanym. To proste rozwiązanie pozwala zmniejszać ujemne oddziaływanie pojazdu na środowisko. Paliwa syntetyczne opracowane przez koncern Aramco są wytwarzane poprzez łączenie odnawialnego wodoru z wychwyconym CO₂, w wyniku czego powstaje niskoemisyjny produkt kompatybilny ze współczesnymi silnikami. Rajd Dakar ma być dla marki Dacia idealnym poligonem doświadczalnym do testowania tej technologii.

Dacia Sandrider. Pierwszy rajd już w październiku

Zaprezentowany dziś Sandrider wkrótce rozpocznie długą serię testów w różnych krajach. Jego pierwszym występem będzie Rajd Maroka 2024, stanowiący jedną z rund Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych (W2RC), który odbędzie się w dniach 5–11 października br.

The Dacia Sandriders – czyli oficjalny team Dacii w W2RC, weźmie udział w swoim pierwszym Rajdzie Dakar i wszystkich rundach Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych w 2025 roku. Team Dacia Sandriders będzie składać się z trzech załóg łączących w sobie bogate doświadczenie, talent i entuzjazm.

Sébastien Loeb – 49-letni francuski kierowca rajdowy, zwyciężył 9 razy z rzędu w rajdowych mistrzostwach świata w latach 2004–2012. Jest on najbardziej utytułowanym kierowcą rajdowym na świecie, często uznawanym za najlepszego kierowcę w historii rajdowych mistrzostw świata. Loeb bierze udział w Rajdzie Dakar od 2016 roku. Jego pilotem będzie Fabian Lurquin.

Cristina Gutierrez Herrero – jest kierowcą rajdowym i jedną z najwybitniejszych postaci w świecie rajdów terenowych. W wieku 32 lat ma już na swoim koncie udział w ośmiu Rajdach Dakar w latach 2017–2024. W 2021 roku została zdobywcą Pucharu Świata w Rajdach Trenowych w kategorii T3. W styczniu 2024 r. została drugą kobietą, która zwyciężyła w jednej z kategorii (Challenger) Rajdu Dakar (po Jutcie Kleinschmidt, która wygrała w klasyfikacji generalnej). Jej pilotem będzie Pablo Moreno Huete.

Nasser Al-Attiyah – to pięciokrotny zdobywca Pucharu Świata w Rajdach Terenowych i dwukrotny zwycięzca w Mistrzostwach Świata w Rajdach Terenowych. Jest prawdziwą legendą Rajdu Dakar, w którym aż 5 razy stanął na najwyższym stopniu podium. Nazwisko jego pilota poznany nieco później.

Dacia Sandrider - dane techniczne

  • Kategoria FIA: Ultimate T1+
  • Konstrukcja nośna: rama rurowa
  • Nadwozie: włókno węglowe
  • Silnik: V6, 3 litry, biturbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa
  • Maksymalna moc: 265 kW/360 KM przy 5000 obr./min
  • Maksymalny moment obrotowy: 539 Nm przy 4250 obr./min
  • Przeniesienie napędu: 4x4
  • Skrzynia biegów: sekwencyjna, 6-stopniowa
  • Zawieszenie P/T: z podwójnymi, trójkątnymi wahaczami poprzecznymi
  • Skok zawieszenia: 350 mm
  • Koła: aluminiowe obręcze kół, 17 cali
  • Opony: BF Goodrich, 37 cali
  • Długość / Szerokość / Wysokość: 4140 x 2290 x 1810 mm
  • Rozstaw osi: 3000 mm
  • Zwis przedni/tylny: 590/550 mm
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty