Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dodatkowy kanał dla żeglarzy. Z Jamna będzie można wpłynąć do Bałtyku

Jakub Roszkowski
Regaty na jeziorze Jamno
Regaty na jeziorze Jamno archiwum
Z około miesięcznym poślizgiem, ale wreszcie rusza budowa dodatkowego kanału dla żeglarzy. Dzięki tej inwestycji z jeziora Jamno będzie już można bez przeszkód wypłynąć na Bałtyk.

- Umowy są już wreszcie podpisane, wykonawcą będzie firma Bobrowski z Darłowa, plac budowy przekażemy w przyszłym tygodniu - krótko, ale konkretnie poinformował nas Tomasz Płowens, dyrektor Zachodniopomorskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Szczecinie. Skąd wzięło się spóźnienie? - Wymagane były jeszcze pewne opinie środowiskowe, które już jednak otrzymaliśmy - odpowiada Płowens. Termin zakończenia budowy? - Jesień tego roku. Pod warunkiem, że wszystko pójdzie sprawnie. Tu był poligon wojskowy, dlatego razem z budowlańcami będą też pracować saperzy.

Inwestycja będzie kosztowała 5,9 mln złotych. Za te pieniądze powstanie, obok istniejącego kanału, dodatkowy tor dla żeglugi jachtowej, który ominie wrota sztormowe, przeszkodę nie do pokonania dla jakichkolwiek jednostek pływających.

Na wyremontowanym w ubiegłym roku za ponad 20 mln zł kanale jamneńskim powstały wrota sztormowe chroniące wybrzeże jeziora Jamno przed podtopieniami. Wrota uniemożliwiły jednak żeglugę, tę ma więc teraz umożliwić ten dodatkowy tor. Zostanie poprowadzony po zachodniej stronie kanału, ma mieć około 200 m długości, 6 m szerokości i 3,5 m głębokości. Od strony morza wejście będzie usytuowane na wysokości wrót sztormowych, a od strony jeziora tuż przed istniejącym mostem. Tor przetnie drogę powiatową, nad którą wybudowany zostanie nowy most - zwodzony. To jednak jedyny dojazd do miejscowości Łazy. - Wykonawca ma przygotować szczegółowy projekt organizacji ruchu. Na pewno do końca sierpnia droga nie zostanie zamknięta. Most pontonowy na czas budowy mostu zwodzonego nie wchodzi w grę. Za drogo. Trzeba się więc przygotować na utrudnienia. Ale szczegóły będą jeszcze omówione z wójtem Mielna i starostą koszalińskim, któremu droga podlega - odpowiada Płowens.

Budowa toru będzie finansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

Ostroga
Urząd Morski w Słupsku ogłosił też już przetarg na pełnienie nadzoru inwestorskiego nad wycenianym na 92,8 mln zł projektem ochrony brzegów morskich Pobrzeża Koszalińskiego. W ramach tej inwestycji ma powstać m.in. ażurowy falochron przy ujściu kanału jamneńskiego do morza. Będzie to pierwsza tego typu budowla w Polsce. Ta inwestycja będzie kosztowała 30 mln złotych. Powinna się rozpocząć też przed wakacjami, zakończyć w czerwcu 2015 roku.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!