Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Historyczny dzień w Świnoujściu. Pierwsze samochody przejechały przez tunel pod Świną! [ZDJĘCIA, WIDEO]

Michał Elmerych, Katarzyna Świerczyńska, Andrzej Szkocki, Bartłomiej Czetowicz
Wideo
od 16 lat
Po wielu latach starań spełniło się marzenie mieszkańców Świnoujścia. Od piątku, 30 czerwca mieszkańcy lewobrzeżnej części mają stałe połączenie z Polską. Inauguracyjna impreza trwała kilka godzin. Najpierw było bardzo oficjalnie i uroczyście, potem mniej. Ale przez cały dzień mimo początkowo nie najlepszej pogody - radośnie. Oto nasza relacja z tego wydarzenia. Godzina po godzinie.

22.50 - podsumowanie

Punktualnie o godzinie 14 prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz zaprosił wicepremiera Jarosława Kaczyńskiego, ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i kilkanaście innych osób, by zechciały towarzyszyć mu w symbolicznym otwarciu tunelu.

Zbiorowe zdjęcie osób, które symbolicznie zainaugurowały działanie tunelu.
Zbiorowe zdjęcie osób, które symbolicznie zainaugurowały działanie tunelu. Marcin Bielecki PAP

Otwarcie zakończyło oficjalną część uroczystości. Z przemówieniami i modlitwą.

Dzisiejszy dzień, 30 czerwca 2023 r. to dzień historyczny, kiedy nasze wyspy Uznam i Wolin w sposób trwały uzyskały stałe połączenie. Oddając tę inwestycję do eksploatacji, przyłączyliśmy Świnoujście do Polski. Janusz Żmurkiewicz

Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz
Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz Marcin Bielecki PAP

Mój świętej pamięci brat mówił, że silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu. Polska racja stanu to jedność naszego państwa, jego siła, jego sprawność, jego gotowość do wykonywania wszelkich zadań. Jego gotowość do kierowania tym wielkim i ważnym, decydującym dla naszej przyszłości procesem doganiania przez Polaków, przez nasz naród poziomu życia, poziomu gospodarczego, kulturalnego tych wszystkich, którzy mieli na zachodzie Europy więcej historycznego szczęścia niż my. Jarosław Kaczyński

Wicepremier Jarosław Kaczyński
Wicepremier Jarosław Kaczyński Marcin Bielecki PAP

Mamy ambicje i te ambicje realizujemy; w części one są już zrealizowane. Teraz czas na zachodnią obwodnicę Szczecina. To musi zostać wykonane. To jest nasz obowiązek wobec Polski, to jest nasz obowiązek wobec polskiej gospodarki, wobec tych, którzy oczekują od nas wykonania zadań na najwyższym poziomie. Andrzej Adamczyk

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk
Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk Marcin Bielecki PAP

Dziękuję za tę inwestycję i że to dzieło jest dopełnione. Chcę podkreślić że na każdym etapie tego dzieła jest obecna tutaj modlitwa. Boże przedwieczny błogosław ludziom którzy to czynią, i błogosław tych i tym, którzy będą z tego dzieła korzystać. Abp. Andrzej Dzięga

Arcybiskup metropolita szczecińsko-kamieński Andrzej Dzięga
Arcybiskup metropolita szczecińsko-kamieński Andrzej Dzięga Marcin Bielecki PAP

Jako pierwsi w tunelu pojawili się biegacze

Ponad 800 biegaczy przebiegło trasę Uznam - Wolin - Uznam
Ponad 800 biegaczy przebiegło trasę Uznam - Wolin - Uznam AndrzeJ Szkocki

po nich rowerzyści

Ponad 300 rowerzystów przejechało trasę Uznam - Wolin - Uznam
Ponad 300 rowerzystów przejechało trasę Uznam - Wolin - Uznam AndrzeJ Szkocki

i w końcu mieszkańcy i turyści w ciuchciach

Mieszkańcy mogli przejechać pod Świną turystyczną ciuchcią
Mieszkańcy mogli przejechać pod Świną turystyczną ciuchcią Andrzej Szkocki

Samochody wjechały do tunelu kilkanaście minut po godzinie 20.

22.22

Zachwyty nad tunelem, to jedno, a codzienność drugie. Dotychczas komunikację między Uznamem, a Wolinem zapewniała Żegluga Świnoujska. Teraz promy nie zostaną całkiem wycofane. Po otwarciu tunelu pod Świną przestanie funkcjonować przeprawa promowa "Centrum" obsługiwana przez promy Karsibór. Przewóz pieszych i rowerzystów bez zmian będzie odbywał się przez przeprawę "Warszów" promami Bielik. Przeprawa pozostanie bezpłatna, zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Świnoujście.

Musimy umożliwić mieszkańcom i turystom przemieszczanie się na rowerach, a tymi tunelem nie przejadą. Autobusy będą przystosowane do przewozu rowerów, ale w ograniczonej liczbie. Natomiast promami Bielik będą pływali rowerzyści bez żadnych ograniczeń" – powiedział prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

21.55

Tak jak piosenka musi posiadać tekst, tak i tunel musi mieć swoją nazwę. Przynajmniej tak uważają niektórzy. Niegdyś świnoujski port określano mianem Świnoportu, ale Świnotunel raczej nie jest zbyt fortunną nazwą. Ostatnio 1600 osób złozyło podpisy chcąc by nazywał się Unii Europejskiej. Wcześniej była propozycja aby nadać tunelowi imię Stanisława Możejki. Przed władzami Świnoujścia ciężki orzech do zgryzienia.

od 16 lat

21.35

W tunelu obowiązuje w tej chwili ograniczenie prędkości do 30 km/h. Ruch jest bardzo duży. Przejazd w kierunku wyspy Wolin trwa osiem minut.

21.30

Pierwsze samochody, które przejechały od strony Wolina witał na wyspie Uznam prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz.

21.25

Skoro samochody już jeżdżą pod nurtem Świny, to oddajmy się wspomnieniom. Tak na zdjęciach wyglądała budowa inwestycji pod nazwą „Usprawnienie połączenia komunikacyjnego pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu – budowa tunelu pod Świną”.

Przypomnijmy sobie jak budowano tunel

21.00

Zaglądamy do Budynku Centrum Obsługi Tunelu. To tutaj bije jego serce. Monitorowane jest wszystko nawet powietrze. Obraz ze wszystkich kamer zainstalowanych na przeprawie zbiega się także tutaj. Stąd można też sterować sygnalizacją między wyspami Uznam i Wolin.

Wnętrze Budynku Centrum Obsługi Tunelu
Wnętrze Budynku Centrum Obsługi Tunelu Katarzyna Świerczyńska
Wnętrze Budynku Centrum Obsługi Tunelu
Wnętrze Budynku Centrum Obsługi Tunelu AndrzeJ Szkocki
Wnętrze Budynku Centrum Obsługi Tunelu
Wnętrze Budynku Centrum Obsługi Tunelu AndrzeJ Szkocki

20.48

W tej chwili w stronę wyspy Uznam jedzie się nie szybciej niż 20km/h. Auta trąbią, ludzie robią zdjęcia i kręcą filmy.

Pierwsze przejazdy odbywały się z prędkością 20 km/h
Pierwsze przejazdy odbywały się z prędkością 20 km/h Katarzyna Świerczyńska

20.35

Od strony Wolina do tunelu wjeżdżają wciąż nowe samochody. Te które jadą z Uznamu kierują się wgłąb Polski.

od 16 lat

20.35

Można odnieść wrażenie, że niektórzy będą jeżdzić tunelem aż im się nie znudzi. Tunel o zachodzącym słońcu w obiektywie Andrzeja Szkockiego.

Wjazd do tunelu od strony wyspy Wolin
Wjazd do tunelu od strony wyspy Wolin AndrzeJ Szkocki
Wjazd do tunelu od strony wyspy Wolin
Wjazd do tunelu od strony wyspy Wolin AndrzeJ Szkocki

20.30

W 1996 roku powstał Społeczny Komitet Budowy Tunelu. Założył go między innymi późniejszy prezydent miasta, nieżyjący już dziś Stanisław Możejko. Jego dzieło w trudach, ale konsekwentnie realizowali inni. Dziś stało się faktem. Tunel pod Świną funkcjonuje. Wyspy Uznam i Wolin zyskały połączenie.

Wjazd do tunelu od strony wyspy Wolin
Wjazd do tunelu od strony wyspy Wolin Andrzej Szkocki

20.20

Ludzie machają w autach, kręcą filmy, robią zdjęcia. Cieszą się ogólnie. Auta na rejestracjach z różnych części Polski i sporo świnoujścian - relacjonuje Katarzyna Świerczyńska, nasza reporterka, która jest na miejscu.

20.15

5... 4... 3... 2... 1... POSZLI!

od 16 lat
Szlaban w górę i jedziemy!
Szlaban w górę i jedziemy! Katarzyna Świerczyńska

20.12

Samochód z naczepą ruszył... można zacząć odliczanie jeżdżąc po rondzie 9... 8... 7... 6...

Zanim otworzono tunel trwała zabawa, samochody jeździły po rondzie polując na moment podniesienia szlabanu
Zanim otworzono tunel trwała zabawa, samochody jeździły po rondzie polując na moment podniesienia szlabanu Katarzyna Świerczyńska

20.05

Auta muszą czekać, bo kłopoty ma auto, które przywiozło scenę dla TVP. Musi odjechać, żeby można było puścić ruch.

Samochód ze sceną o kilkanaście minut opóźnił otwarcie tunelu
Samochód ze sceną o kilkanaście minut opóźnił otwarcie tunelu Katarzyna Swierczyńska

20.03

Samochody po rondzie przed tunelem jeżdżą w kółko. Każdy chce być tym pierwszym, który przejedzie przez nowy tunel.

19.55

Na rogatkach Świnoujścia trwa dostosowywanie oznakowania drogowego do zupełnie nowych warunków drogowych.

Nowe znaki drogowe, prowadzące do przeprawy pod Świną
Nowe znaki drogowe, prowadzące do przeprawy pod Świną AndrzeJ Szkocki

19.40

Trwa sprawdzanie tunelu, policja jest gotowa, aby puścić ruch. Pod przeprawę wciąż przychodzą ludzie, aby zobaczyć inwestycję i zrobić zdjęcia. Prezydent Janusz Żmurkiewicz będzie czekał na pierwszych kierowców po stronie wyspy Uznam. Godzina zero wyznaczona została na 20.00.

Trwa oczekiwanie na możliwość wjazdu
Trwa oczekiwanie na możliwość wjazdu Katarzyna Świerczyńska
Pamiątkowe zdjęcia jeszcze przed oficjalną inauguracją
Pamiątkowe zdjęcia jeszcze przed oficjalną inauguracją Bartłomiej Czetowicz

19.10

Gospodarzem dzisiejszych uroczystości i atrakcji dla mieszkańców związanych z otwarciem tunelu był prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. Jak sam mówi w 1973 roku, czyli pół wieku temu przyjechał do Świnoujścia tylko na dwa lata. Został do dziś. Jak się czuł tuż po otwarciu przeprawy pod Świną?

od 16 lat

18.55

Jeśli ktoś nie jest biegaczem, ani rowerzystą jak wygląda tunel w środku mógł zobaczyć jadąc jedną z turystycznych ciuchci, które przewoziły przez podziemną przeprawę wszystkich chętnych. Pojechał nią również nasz reporter Bartłomiej Czetowicz.

od 16 lat

18.20

Otwarcie tunelu spore zainteresowanie wywołało także za naszą zachodnią granicą. Dziennikarze Ostsee Zeitung nie tylko przeprowadzili relację live, ale również pokusili się o komentarze, co otwarcie tunelu może oznaczać dla jak to określili dwupaństwowej wyspy Uznam. Na otwarciu była burmistrz jednego z cesarskich kurortów - Heringsdorfu - Laura Isabelle Marisken.

Niemiecka prasa o polskim tunelu
Niemiecka prasa o polskim tunelu Michał Elmerych

18.10

Peleton rowerzystów, którzy przejechali pod tunelem robił imponujące wrażenie.

17.30

Wiele ciepłych słów i oklasków zebrali dziś wykonawcy tunelu.
- Otwarcie tunelu w Świnoujściu jest dla mnie dowodem na to, że nawet skomplikowane, długofalowe inwestycje mogą zmierzać do szczęśliwego końca. Tak było i tym razem - sprawna realizacja tej historycznej inwestycji to zasługa zdeterminowania i zaangażowania wszystkich uczestników tego projektu – zamawiającego, wykonawcy, partnerów biznesowych, a także społeczności Świnoujścia, która od początku wierzyła w jego powodzenie – powiedział Piotr Kledzik, Prezes Zarządu PORR S.A. – Dla nas, jako firmy, koniec budowy tunelu jest również symbolicznym zwieńczeniem 30-lecia działalności PORR w Polsce. Przeprawa, która połączyła Uznam i Wolin, to najlepsze odzwierciedlenie naszej misji, która brzmi: inteligentne budowanie łączy ludzi – dodał.
A jego biuro prasowe dołączyło urokliwe zdjęcie.

Dwa pasy na niebie, na dwa pasy na ziemi
Dwa pasy na niebie, na dwa pasy na ziemi PORR

17.05

Ruszyły kolejki z mieszkańcami i turystami. Ciuchcie mają przewieźć wszystkich chętnych. Zainteresowanie jest spore.

Pamiątkowe zdjęcie z przejazdu ciuchcią
Pamiątkowe zdjęcie z przejazdu ciuchcią Katarzyna Świerczyńska

16.45

Dzisiejszy dzień to także ważny moment dla Andrzeja Adamczyka i kierowanego przez niego Ministerstwa Infrastruktury. Szef resortu tłumaczy jak i dlaczego zostały wykorzystane fundusze europejskie.

od 16 lat

16.15

Pod Świną przejechali także turyści z Niemiec. Nie omieszkali zabrać ze sobą psa. To pierwszy pies, który jeździł tunelem. Tym tunelem.

Niemieckie turystki przyjechały specjalnie na inaugurację tunelu
Niemieckie turystki przyjechały specjalnie na inaugurację tunelu Katarzyna Świerczyńska

16.08

Co mówią rowerzyści? Jak wrażenia? - Jedną ręka jechałam, druga filmowałam. Z górki, pod górkę, ale wrażenie jest. Pan Mieczysław ze Świnoujskiej Inicjatywy Rowerowej ma 72 lata: - Jedyna taka okazja, nie mogło mnie zabraknąć. - W tę stronę pędziłem, teraz będę oglądał...

16.00

Rowerzyści z Uznamu dotarli już do Wolina, tam nawracają i wracają na lewy brzeg Świny

15.50

W sieci pojawia się coraz więcej relacji z uroczystego otwarcia tunelu. Oto, co na Twitterze udostępnił Zbigniew Bogucki, zachodniopomorski wojewoda

od 16 lat

Jednym z zaproszonych na uroczystość otwarcia gości był europoseł Bogusław Liberadzki. On także zamieścił relację zdjęciową z otwarcia

15.44

Pierwsi biegacze kończą historyczny "Bieg przez Tunel"

15.40

Kiedy biegacze przemierzają tunel, jest czas na rozmowy z oficjalnymi gośćmi.

Tunel pod Świną to nie tylko zwiększenie komfortu podróży, zwiększenie bezpieczeństwa miasta Świnoujście, ale także ważny impuls dla rozwoju gospodarczego regionu i Polski. To ważny symbol integralności i suwerenności naszego kraju. Przy realizacji inwestycji udało się wykorzystać środki z polskiej części funduszy europejskich - 775 676 244,69 zł. Wielkie, strategiczne inwestycje to znak firmowy rządów Zjednoczonej Prawicy. Grzegorz Puda - minister funduszy i polityki regionalnej

15.35

Teresa: wspaniale! Cieszę się że mogłam tego doczekać i że mam 65 lat i mogę jeszcze biegać! Jarosław przyjechał na bieg specjalnie z Poznania. - Biegam w różnych miejscach na świecie to nie mogłem przegapić takiego wydarzenia. Jest super.

To tylko kilka zdań jakie udało nam się złapać od biegaczy kiedy wykonywali nawrót na Wolinie.

15.25

W tunelu są już biegacze. Trasę Uznam - Wolin - Uznam pod korytem Świny pokonuje około 800 osób.

15.20

Na zewnątrz idących przez tunel przywitała ulewa. Trwają przygotowania do biegu i Rowerowej Masy Krytycznej. - Wspaniały dzień! Pięknie jest! - zachwycali się idący przez tunel. Ale nie brakowało też żartów: - A w hydrantach to woda morska czy słodka? A co te ściany takie mokre? A wyjdziemy w Polsce czy w Niemczech?

15.00

Jak wyglądało samo uroczyste otwarcie tunelu? Zobaczcie ten moment z perspektywy dziennikarzy.

14.37

Mieszkańcy na rowerach i biegacze, a także turystyczne ciuchcie opanują teraz tunel. Samochody mają wjechać około godziny 20.00

14.25

W tunelu wciąż tłumy. Jest spacer, okazja do robienia zdjęć i filmów. To jedyna szansa, bo kiedy ruszy ruch samochodów przeprawa pod Świną będzie niedostępna dla pieszych. Wychodzących z tunelu wita rzęsisty deszcz.

14.05

Wszyscy uczestnicy uroczystości mają teraz okazję przespacerować się tunelem.

14.00

Prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz zaprosił do otwarcia tunelu premiera Jarosława Kaczyńskiego ministrów Andrzeja Adamczyka, Grzegorza Pudę, europosła Joachima Brudzińskiego, marszałka Olgierda Geblewicza i innych. Przy ferii świateł i muzyce punktualnie o 14.00 tunel pod Świną został oficjalnie otwarty.

13.50

Chcę podkreślić że na każdym etapie tego dzieła jest obecna tutaj modlitwa. Boże przedwieczny błogosław ludziom którzy to czynią, i błogosław tych i tym, którzy będą z tego dzieła korzystać. abp. Andrzej Dzięga

13.45

Metropolita szczecińsko-kamieński ksiądz arcybiskup Andrzej Dzięga poświęcił tunel. "Dziękujemy za tę inwestycję. Dziękujemy, że to dzieło jest dopełnione. Dziękujemy tym, którzy je wybiudowali. I dziękujemy tobie Polsko za troskę o ten lud nad Odrą i Bałtykiem".

13.40

Piotr Kledzik z firmy PORR zdradzał tajniki budowy. O tym, że drążaca tunel maszyna TBM "Wyspiarka" nagle stanęła, że trzeba było zwoływać inżynierskie konsylium, by zaradzić. O mrożeniu gruntu, żeby móc otworzyć tunel w nurcie Świny.

13.35

Zawsze ten tunel był dla nas najważniejszy, wiedzieliśmy ze trzeba dobrze pracować, wzięliśmy tutaj najlepszych pracowników. Mamy ten sukces ale łatwo nie było. Wykonaliśmy go w czasie pandemii i wojny - podkreślał Bulent Ozdemir prezes wykonawcy firmy Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A. Ş. - Panie ministrze pan wspomniał o zachodniej obwodnicy Szczecina. Jesteśmy w stanie natychmiast podpisać umowę - żartował. Podziękował też mieszkańcom Świnoujścia: byliśmy tu cztery lata, ale nas już teraz nie będzie. To jest wasze.

13.20

Przedstawiciel Komisji Europejskiej podkreśla transgraniczny wymiar inwestycji. Tunel ma znaczenie nie tylko dla Polski, ale dla całej Europy w tym rejonie.

13.20

Joachimie Brudziński, prezydencie Żmurkiewicz - warto marzyć. Marzenia się spełniają. Andrzej Adamczyk

13.29

Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk mówił o spełniających się marzeniach, ale podkreślał szczególną rolę jaką w budowie tunelu odegrali polscy inżynierowie. Zwrócił też uwagę, że wciąż zadania inwestycyjne na Pomorzu Zachodnim są w trakcie realizacji. "Polska nie jest zaściankie, nie jesteśmy na peryferiach. Droga S3 wprowadzi nas ze Skandynawii do Polski i dalej na południe Europy. Mamy ambicje i te ambicje realizujemy. Teraz czas na zachodnią obwodnicę Szczecina. Z najdłuższym pięciokilometrowym tunelem" - mówił.

13.20

List od Prezydenta Rzeczypospolitej Andrzeja Dudy odczytał sekretarz stanu Paweł Szrot. Prezydent zwracał uwagę, na znaczenie otwarcia tego dla przyszłości nie tylko Pomorza Zachodniego, ale i całej Polski."Po wielu dziesięcioleciach Świnoujście przestanie być jedynym polskim miastem, niemającym stałego połączenia drogowego z pozostałym terytorium naszego kraju" - napisał Duda.
Zwrócił również uwagę, że w Świnoujściu znajduje się strategiczny obiekt - terminal LNG im. Lecha Kaczyńskiego. Przypomniał słowa jego patrona, prezydenta Kaczyńskiego, że "w Świnoujściu Polska się nie kończy, lecz dopiero zaczyna".
"Miasta takie, jak to mają potencjał, który trzeba wykorzystać i również one mogą być wizytówkami naszego kraju. Także w mniejszych miejscowościach mieszkają Polacy, obywatele RP, prawdziwi gospodarze naszego kraju i jego zbiorowy suweren. To z myślą o nich powstają liczne inwestycje, takie, jak otwierany dziś tunel"

13.11

Mamy dzisiaj piękny dzień, w którym otwierana jest inwestycja potrzebna całej Polsce, ale takich dni będzie jeszcze w Polsce bardzo wiele. Bo ten marsz trwa. Ten proces trwa. Jarosław Kaczyński

13.10

Ja ich dobrze rozumiem. Każdy musi dbać o własne interesy. I proszę im przekazać, że ten problem rozwiążemy - nawiązał do prośby prezydenta Żmurkiewicza w sprawie mieszkańców świnoujskiego prawobrzeża, wicepremier Jarosław Kaczyński.

13.05

Chcę powiedzieć, że tego rodzaju dobrych dni będzie w najbliższych miesiącach i latach w Polsce wiele, bardzo wiele, bo ten marsz do przodu, te nowe inwestycje, polskie i zewnętrzne, to sięganie po nowe zasoby, te zasoby, które niesie postęp, postęp techniki na niebywałym dzisiaj poziomie, te zasoby, które muszą być do Polski sprowadzane z zewnątrz, ale które musimy także budować sami, korzystając z polskich możliwości, a są one dzisiaj naprawdę niemałe. Tylko dziś często rozpraszają się w świecie. Musimy je ściągać do siebie. Wiem, że to już w jakiejś mierze następuje i następuje także na tej ziemi. Tą drogą musimy iść i będziemy szli. Ten dzień, w tym kontekście, w tym wymiarze, jest dniem ważnym, można powiedzieć i w praktyce i jeżeli chodzi o jego znaczenie symboliczne - dodał wicepremier Kaczyński

13.00

Imposybilizm. Niezdolność do działania to już tylko historia. Przed nami wielka szansa. Jeszcze tylko kilka kroków i ten cel, jakim jest doścignięcie tych, co mieli więcej historycznego szczęścia, zostanie osiągnięty. Jarosław Kaczyński

13.00

Premier Jarosław Kaczyński: - Mój świętej pamięci brat powiedział kiedyś, że Zachodnie Pomorze to polska racja stanu. Polska racja stanu to jedność naszego państwa, jego siła, jego sprawność, jego gotowość do wykonywania wszelkich zadań. Jego gotowość do kierowania tym wielkim i ważnym, decydującym dla naszej przyszłości procesem doganiania przez Polaków, przez nasz naród poziomu życia, poziomu gospodarczego, kulturalnego tych wszystkich, którzy mieli na zachodzie Europy więcej historycznego szczęścia niż my" - mówił wicepremier.

12.53

Warto żyć jak ma się marzenia. Jak żyje człowiek, którego marzenia się spełniły, proszę mnie zapytać. Opowiem. Janusz Żmurkiewicz

12.50

Spotykamy się dzisiaj 30 czerwca, by dokonać otwarcia. Stając jako prezydent i jako mieszkaniec z 50-letni stażem jestem ogromnie szczęśliwy, że mogę tu być z wami, jednak moją radość zakłóca jeden problem, którego doświadczają mieszkańcy Prawobrzeża. Podzielamy pogląd o tym, że bezpieczeństwo jest najważniejsze, ale panie premierze proszę o udostępnienie naszym mieszkańcom dostępu do morza i plaży. Myślę, że jest to możliwe - mówi Żmurkiewicz. (Protest mieszkańców odbywał się na drodze dojazdowej do miasta)

12.40

Oddając tę inwestycję do eksploatacji przyłączyliśmy Świnoujście do Polski - mówi Janusz Żmurkiewicz

Przypomina też historię powstania tunelu. I wizytę Jarosława Kaczyńskiego w 2007 o której mówi: "od tego wszystko się zaczęło".

Przeczytaj jak to z tunelem w Świnoujściu było

12.35

Janusz Żmurkiewicz też rozpoczął od powitań. Wyraźnie wzruszony prezydent Świnoujścia szczególnie serdecznie powitał Joachima Brudzińskiego, wspominając, że ten niegdyś mieszkał w Świnoujściu.

12.30

Trwają powitania oficjalnych gości, premiera Jarosława Kaczyńskiego, przedstawiciela Prezydenta RP ministra Pawła Szrota, wojewody Zbigniewa Boguckiego, parlamentarzystów, europarlamentarzystów, samorządowców, przedstawiciele Komisji Europejskiej. Są przedstawiciele Kościoła, naukowcy i przedstawiciele wykonawców. Tych ostatnich powitały rzęsiste brawa.

12.17

"Jeszcze Polska nie zginęła" - rozlega się w tunelu. Wszyscy stoją i śpiewają. Uroczyste otwarcie tej historycznej inwestycji rozpoczęte.

12.22

Uroczystość za chwilę powinna się już rozpocząć. Na miejscu jest już wicepremier, prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński. To on 16 lat temu zapowiedział, stojąc na przeprawie promowej, że tunel w Świnoujściu powstanie. Orkiestra Marynarki Wojennej z muzyką wychodzi z tunelu. Zaczyna się uroczystość.

12.20

Wśród zaproszonych gości jest także dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Szczecinie Andrzej Szelążek.

My jesteśmy od tych działań na powierzchni, ale ten tunel będzie służył nam wszystkim - zażartował w oczekiwaniu na początek uroczystości.

12.10

Kilkuset zaproszonych gości i ponad 150 dziennikarzy i reporterów czeka na początek uroczystości. W Świnoujściu panuje dziś nie najlepsza pogoda. Nadmorskie miasto targane jest falami deszczu. Humory jednak gościom dopisują. Wewnątrz tunelu nie pada na głowę.

Czekaliśmy tyle lat, poczekamy jeszcze kilka minut - mówią.

12.00

Za chwilę powinna rozpocząć się główna część uroczystości. Na razie największą atrakcją dla wszystkich jest podświetlone na niebiesko wnętrze tunelu. W ruch idą aparaty fotograficzne i telefony komórkowe. Relacje prowadzą również niemieckie media: "Wielu turystów na wyspie Uznam i urlopowiczów tęskniło za tym dniem. Teraz nadszedł czas: tunel w Świnoujściu zostaje otwarty. To znacznie ułatwia dotarcie na wakacyjną wyspę Uznam." - napisał korespondent Ostsee Zeitung.

11.50

Wspomnianych już rowerzystów ma być prawie ośmiuset, biegaczy około trzystu. Kiedy sportowcy zakończą swoje zmagania, mieszkańcy wjadą do tunelu specjalnymi turystycznymi ciuchciami. Ciuchcie mają kursować tak długo, aż przejadą nimi wszyscy chętni. Zielone światło dla samochodów powinno zapalić się wieczorem.

11.40

Coraz więcej osób gromadzi się w świnoujskim tunelu. Otwarcie odbędzie się wewnątrz inwestycji. Przed chwilą do tunelu wmaszerowała orkiestra Marynarki Wojennej. Od strony wjazdu na wyspie uznam, gromadzą się już rowerzyści, którzy po otwarciu przejadą przez tunel. Pobiegną nim też miejscowi biegacze.

To najdłuższy podwodny tunel w Polsce. Inwestycja ważna nie tylko dla mieszkańców miasta, regionu, ale także kraju. Co więcej, jej znaczenie zauważane jest nawet za granicą. Uznam bowiem to przecież w części wyspa również niemiecka, a tunel skróci drogę każdemu bez względu na paszport, czy opcję polityczną.

W otwarciu weźmie udział wielu gości, którzy przez lata pracowali, by ta największa w dziejach Pomorza Zachodniego inwestycja drogowa wyszła poza sferę marzeń. Z czym można porównać tę chwilę? Dla najdalej na zachód i północ wysuniętego miasta w Polsce jest to moment tak ważny jak ten sprzed blisko 43 lat, kiedy na położony na Warszowie (czyli w prawobrzeżnej części miasta) dworzec kolejowy wjechał pierwszy elektryczny pociąg. Był wówczas grudzień 1980 roku. Czas podróży między Szczecinem a Świnoujściem zmniejszył się wówczas o kwadrans. Dzięki tunelowi też będzie szybciej.

Tunel ma długość blisko 1,5 km, będzie w nim obowiązywać ograniczenie prędkości do 50 km/h. Przestrzeganie przepisów będzie sprawdzane przez odcinkowy pomiar prędkości. Tunel wraz z dojazdami będzie monitorowany przez 143 kamery.

Świnoujście zapewni też komunikację autobusową pomiędzy prawo- a lewobrzeżną częścią miasta. Miejskim autobusem będzie można dotrzeć z wyspy Uznam przez tunel do dworca PKP na Warszowie. Komunikacją miejską do centrum bez przesiadek dojadą mieszkańcy Karsiboru, Ognicy i Przytoru.

Po otwarciu tunelu pod Świną przestanie funkcjonować przeprawa promowa "Centrum" obsługiwana przez promy Karsibór. Przewóz pieszych i rowerzystów bez zmian będzie odbywał się przez przeprawę "Warszów" promami Bielik. Przeprawa pozostanie bezpłatna, zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających Świnoujście.

Przez następne dwa tygodnie promy będą kursowały jak dotychczas, co 20 minut. Później będą odpływać jednocześnie z wyspy Uznam i Wolin co pół godziny. Nocne kursy ma zabezpieczyć jeden prom Bielik.

Na przeprawie Karsibór jeden prom będzie przeznaczony wyłącznie do przewozu materiałów niebezpiecznych w eksploatacji codziennie w godzinach 8 - 16.

Tunel pod cieśniną Świny jest jednorurowy. W każdym kierunku zaplanowano po jednym pasie ruchu o szerokości 3,5 metra oraz pasy awaryjne po około 2 metry szerokości. Łączna szacunkowa długość inwestycji to 3,2 tys. m, długość tunelu drążonego maszyną TBM to 1483,80 m. Najgłębsze miejsce tunelu pod dnem cieśniny Świny wynosi ok. 38 m p.p.m.

Inwestorem jest Świnoujście, a inwestorem zastępczym - szczeciński oddział GDDKiA. Wykonawcą jest konsorcjum firm PORR/Gülermak. Koszt budowy to ponad 900 mln zł, z czego prawie 775,7 mln zł pochodzi ze środków unijnych. Pozostałą część Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Tunel pod Świną w liczbach

  • 912 mln zł to koszt inwestycji. Ponad 775 mln zł to dofinansowanie unijne, resztę miasto dołożyło z własnego budżetu
  • 28 metrów pod poziomem morza to najgłębsze miejsce tunelu pod dnem rzeki Świny. Tunel biegnie tu 11 metrów pod dnem.
  • 3120 ton ważyła maszyna drążąca tunel.
  • 8,5 mln taczek ziemi wydrążyła maszyna, aby wybudować tunel. To 400 tysięcy m3 ton urobku.
  • 1448 metrów to długość tunelu wydrążonego maszyną TBM.
  • 11 metrów liczy szerokość jezdni
  • 13,46 m ma zewnętrzna średnica tunelu
  • 3,5 m to szerokość pasów ruchu (po jednym w każdym kierunku)
  • 2 m to szerokość pasów awaryjnych
Już dzisiaj najbardziej wyczekiwana inwestycja w regionie zostanie oficjalnie zakończona. Zobacz jak przebiegała budowa tunelu pod Świną na archiwalnych zdjęciach gs24.pl >>>

Wielkie otwarcie tunelu pod Świną! Tak przebiegała budowa in...

Tunel datami

  • 17 września 2018 – rozpoczęciu budowy tunelu
  • 17 lipca 2019 – opracowanie Projektu Budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej)
  • 7 października 2019 – uzyskanie decyzji ZRID
  • 13 marca 2021 – rozpoczęcie drążenia tunelu
  • 1 października 2021 – zakończenie drążenia tunelu
  • Styczeń-czerwiec 2023 – prace wykończeniowe, testy, odbiory techniczne i wreszcie otwarcie tunelu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Historyczny dzień w Świnoujściu. Pierwsze samochody przejechały przez tunel pod Świną! [ZDJĘCIA, WIDEO] - Głos Szczeciński