Jak uchronić nasz mózg przed zardzewieniem?

Supernowa
Aktywni fizycznie są przeważnie ludzie młodzi. Im jesteśmy starsi, tym rzadziej wsiadamy na rower lub - na przykład - gramy w piłkę.

Tymczasem - jak podkreśla psycholog James Blumenthal z amerykańskiej uczelni Duke University - dobra kondycja fizyczna jest potrzebna przede wszystkim ludziom w średnim i starszym wieku. Wtedy bowiem zaczyna pogarszać się pamięć i szybkość myślenia. Coraz rzadziej zdarzają się nam cięte riposty i błyskotliwe puenty. Można temu przeciwdziałać, stosując umiarkowany trening ciała - uważa Blumenthal. Uważa on też, że aktywność fizyczna może zapobiegać depresji.

- Nawet niewielki wysiłek fizyczny sprawia, że nasz układ nerwowy zaczyna pracować wydajniej i staje się mniej podatny na dolegliwości - mówi amerykański badacz. W jego najnowszych badaniach uczestniczyło około dwustu osób w wieku od 50 do 77 lat. Wszystkie cierpiały na różne schorzenia neurologiczne. Podczas doświadczeń jedna trzecia pacjentów robiła to co dotychczas, czyli wyłącznie przyjmowała leki, jedna trzecia odstawiła swoje lekarstwa i zaczęła uprawiać ćwiczenia fizyczne (trzy razy w tygodniu po 30 minut); ostatniej grupie zaaplikowano terapię mieszaną - leki plus ćwiczenia.

Po szesnastu tygodniach podsumowano wyniki eksperymentu. U wszystkich stwierdzono niemal identyczną poprawę stanu zdrowia. Różnice, i to znaczne, dotyczyły sprawności umysłowej pacjentów. Ci, którzy eksperymentu jeździli na rowerze, gimnastykowali się, biegali lub uprawiali inne sporty, wypadli lepiej w testach sprawdzających jakość pracy umysłu. A testowano między innymi: szybkość zapamiętywania, podzielność uwagi, koordynowanie rozmaitych czynności oraz planowanie zajęć.

Dlaczego wysiłek fizyczny wpływa tak korzystnie na pracę mózgu? Blumenthal przypuszcza, że jest to związane z większą ilością tlenu dostarczanego przez naczynia krwionośne do komórek mózgowych. - U osób, które konsekwentnie unikają gimnastyki i innych form aktywności ruchowej następuje stopniowe obniżenie dostaw tlenu do mózgu. Tymczasem wystarczy tak niewiele, bo trzy razy tygodniowo po pół godziny, aby po kilku miesiącach ćwiczeń wszystko powróciło do normy. Jeśli więc nie chcemy mieć kłopotów z pamięcią, ćwiczmy również ciało. Gnuśny tryb życia nie służy mózgowi człowieka - podsumowuje Blumenthal.

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Prześlijcie ten artykuł Indze. Może nie zdąży zardzewieć.

Dodaj ogłoszenie