Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jedyny taki terminal w Polsce. Świnoujście ma się czym chwalić [ZDJĘCIA]

Katarzyna Świerczyńska
Katarzyna Świerczyńska
Terminal promowy w Porcie Świnoujście ma stać się jednym z największych na Bałtyku. W zamierzeniu inwestycja stanowi element projektu dotyczącego usprawnienia i optymalizacji transportu i łańcuchów logistycznych pomiędzy państwami skandynawskimi, a pozostałymi, leżącymi na południe
Terminal promowy w Porcie Świnoujście ma stać się jednym z największych na Bałtyku. W zamierzeniu inwestycja stanowi element projektu dotyczącego usprawnienia i optymalizacji transportu i łańcuchów logistycznych pomiędzy państwami skandynawskimi, a pozostałymi, leżącymi na południe Andrzej Szkocki
- Stoimy na bramie, która prowadzi nas w świat - mówił w piątek w Świnoujściu wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Właśnie została zakończona modernizacja Terminalu Promowego w Świnoujściu.

Inwestycja jest kluczowa dla terminala, bo został on przystosowany do obsługi transportu intermodalnego, w tym obsługi promów o długości do 270 metrów (transport intermodalny / transport międzygałęziowy to przewóz ładunków wykorzystujący więcej niż jeden środek transportu, np. pociąg, statek, samolot, ale korzystający z jednej jednostki ładunkowej, np. kontenera lub nadwozia wymiennego, na całej trasie przewozów; a więc po drodze przeładowywany jest kontener czy nadwozie, a nie sam towar - red.).

Jednak terminal to nie tylko infrastruktura morska, ale także lądowa. Na nowych placach parkingowych czeka obecnie na TIR-y tysiąc miejsc, a długość bocznic kolejowych na terenie terminalu wynosi aż dwa kilometry.

W ramach zwiększenia wydajności i sprawności przeładunków została zainstalowana również nowa, mierzącą 35 metrów szerokości i mającą 180 ton nośności, rampa przeładunkowa.

- Stoimy na bramie, która prowadzi nas w świat - mówił obecny na piątkowej uroczystości Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej. Podkreślił, że inwestycja ma znaczenie zarówno w szerokiej perspektywie, bo jak powiedział terminal to hub europejski i hub światowy, ale też lokalnej, dla samego Świnoujścia, które staje się coraz atrakcyjniejsze pod kątem pasażerskim i turystycznym.

Z kolei poseł Leszek Dobrzyński zwrócił uwagę, że to nie jest koniec inwestycji w terminalu. - Czekamy na więcej, naszym kierunkiem powinien być rozwój - stwierdził.

A Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin-Świnoujście podał konkretne liczby. Już teraz terminal chwali się 77 zawinięciami tygodniowo, czym bije Gdynię (21 zawinięć) i Gdańsk (6). - To obecnie jedyny w Polsce terminal intermodalny - podkreślił.

Modernizacja kosztowała ponad 186 mln zł. 96 mln zł stanowi dofinansowanie z pieniędzy unijnych.

W styczniu rozpocznie się kolejna inwestycja w tym miejscu - przebudowa rampy numer 4.

- Będzie gotowa za rok i będziemy mogli wówczas obsługiwać największe promy, które dziś operują na Bałtyku - powiedział Urbaś.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jedyny taki terminal w Polsce. Świnoujście ma się czym chwalić [ZDJĘCIA] - Głos Szczeciński