Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koszaliński dworzec szybko znika. Nowy ma być gotowy w 2024 roku [zdjęcia]

Joanna Boroń
Joanna Boroń
Wideo
od 16 lat
Przez wiele lat koszaliński dworzec PKP był antywizytówką miasta. W tym roku turystów wita plac budowy. I jest duża szansa, że pod koniec 2024 roku Koszalin będzie witał jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w kraju.

- Przez lata lobbowaliśmy o nowy dworzec kolejowy w Koszalinie - mówi Robert Grabowski, rzecznik koszalińskiego ratusza. - Udało nam się też zrealizować kilka inwestycji, które z nowym dworcem stworzą spójną całość: przejście podziemne, parking, modernizacja drogi — wymienia.

Patrząc na ruiny dworca trudno sobie wyobrazić nową bryłę. Przestrzeń koszalińskiego dworca będzie się składać z części pasażerskiej i handlowej, które oddzieli otwarty, ale zadaszony pasaż prowadzący na perony. Na teren dworca będzie się można dostać bezpośrednio z przejścia podziemnego. W części pasażerskiej będzie hol kasowy z poczekalnią. Na piętrze znajdzie się siedziba Straży Ochrony Kolei oraz pomieszczenia biurowe dla spółek kolejowych.

Nowy dworzec został zaprojektowany tak, by spełniać wysokie ekologiczne standardy. Na dachu budynku zaprojektowano miejsce dla 130 paneli fotowoltaicznych. Dworzec zostanie wyposażony w energooszczędne oświetlenie oraz system inteligentnego zarządzania budynkiem. A przy fasadzie zamontowane zostaną stojaki na rowery.

Projektanci postanowili też zachować elementy starego dworca. Na wysokości piętra wyeksponowane będą oryginalne, zachowane ściany dworca z sgraffito z 1962 roku autorstwa artystów plastyków Zawojskich. Będą, podobnie jak cała elewacja dworca, podświetlone nocą.

Przypomnijmy, inwestycja kosztować będzie 44 miliony złotych. W jej zakres wchodzi rozbiórka starego i budowa nowego dworca PKP. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., wykonawcą - firma Alstal z Bydgoszczy.

Nowy koszaliński dworzec będzie jednym z najnowocześniejszych obiektów tego typu w Polsce. W nowej bryle w szczególności uwagę zwracają lekka konstrukcja i w całości przeszklona elewacja. Ciekawie prezentuje się również ażurowy dach budynku z deseniem w postaci trójkątów. Po środku nowego budynku zaprojektowano otwarty pasaż – poczekalnię letnią z trójkątnymi siedziskami z betonu architektonicznego, będącą jednocześnie przejściem do tunelu na perony i przedłużeniem osi widokowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera