Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ksenon zamiast żarówki

(jak)
Królową reflektora niemal od samego początku istnienia samochodu była żarówka. Rewolucja w oświetleniu samochodowym rozpoczęła się dopiero w latach 90., gdy pojawiły się lampy ksenonowe.

Lampa ksenonowa zapewnia większy zasięg świateł, bardziej równomierne oświetlenie obszaru przed samochodem i lepsze oświetlenie poboczy. Ten rodzaj oświetlenia emituje jaśniejsze światło o barwie zbliżonej do światła dziennego, co zapewnia kierowcy dużo większy kontrast widzenia, szczególnie przy jeździe w trudnych warunkach (deszcz, mgła). Dzięki lampom ksenonowym oko ludzkie dostrzega więcej szczegółów i o wiele dokładniej rozpoznaje kolory oświetlanych przedmiotów.
Zasada działania lampy wyładowawczej, bo taka jest fachowa nazwa lampy ksenonowej, jest zupełnie inna niż w zwykłej żarówce. W tej ostatniej źródłem światła jest rozgrzana do białości spirala. W lampie ksenonowej świeci natomiast łuk elektryczny "przeskakujący" pomiędzy elektrodami. Do zainicjowania łuku potrzebny jest krótkotrwały, ale potężny impuls elektryczny o napięciu 6-12 kV. Stąd też opóźnienie działania reflektorów przy ich włączaniu. Układ sterujący ksenonem przez sekundę do dwóch zbiera energię, by uruchomić lampy. Później jest już znacznie łatwiej. Do utrzymania łuku wystarczy napięcie minimum 85 V. W związku z wysokimi napięciami producenci lamp ksenonowych przestrzegają, aby nie próbować zakładać samodzielnie zrobionych lamp wyładowczych. Grozi to bowiem porażeniem.
W porównaniu do zwykłej żarówki lampa wyładowcza wytwarza co najmniej dwa razy więcej światła. To duża zaleta, którą docenią przede wszystkim starsi kierowcy. Ludzkie oko z wiekiem zatraca "światłoczułość". Przeciętny kierowca w wieku 40 lat potrzebuje około dwóch razy więcej światła od o połowę młodszego, by po zmierzchu widzieć równie dobrze jak on!
Innymi zaletami ksenonów są niższe zużycie energii, mniejsza ilość emitowanego ciepła, a także duża odporność na wstrząsy. Dzięki temu żywotność lampy jest znacznie większa niż zwykłej żarówki. Lampa ksenonowa powinna pracować przez 15-20 tys. godzin, podczas gdy żywotność najlepsze żarówki wynosi ok. 1500 godzin.
Zgodnie z przepisami reflektory ksenonowe powinny być uzupełnione przez spryskiwacze oraz automatyczną regulację wysokości. Tylko taki zestaw gwarantuje, że światło ksenonowe nie będą oślepiać innych kierowców.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!