Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Motoarmagedon: Szczecinek zostanie zakorkowany przez auta?

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Ostatnio wiceburmistrz Szczecinka Daniel Rak wspomniał o pomyśle budowy wielopoziomowego parkingu w miejsc tymczasowego postoju przy ulicy Zamkowej. Na zdjęciu: korek na ulicy Ordona
Ostatnio wiceburmistrz Szczecinka Daniel Rak wspomniał o pomyśle budowy wielopoziomowego parkingu w miejsc tymczasowego postoju przy ulicy Zamkowej. Na zdjęciu: korek na ulicy Ordona Rajmund Wełnic
Poziom motoryzacji w Szczecinku zbliża się do punktu krytycznego. Bez inwestycji utkniemy w korkach, bez szans na zaparkowanie auta.

Oficjalnie w powiecie mieszka nieco ponad 77 tysięcy osób, a przypada na nich 31 tysięcy samochodów osobowych. Wszystkich pojazdów (motocykli, skuterów, ciężarówek, autobusów, przyczep) jest zaś ponad 66 tysięcy…

Większość tego przypada na sam Szczecinek, zamieszkany przez 38 tysięcy osób (faktycznie - jak wynika z danych do podatku śmieciowego - pewnie kilka tysięcy mniej). Uwaga, te dane mogą zszokować - w stolicy powiatu zarejestrowanych jest większość, bo około dwóch trzech wszystkich aut w powiecie - dokładnie 21 309 samochodów osobowych! Wychodzi więc na to, że w statystycznej rodzinie są nawet dwa auta! Wiele osób dojeżdża także do pracy w Szczecinku z ościennych miejscowości.

I to coraz bardziej widać, słychać i czuć. Ulice Szczecinka, który ma układ komunikacyjny oparty w dużej mierze na ulicach z czasów, gdy jeździły furmanki, nie są w stanie przyjąć takiej masy pojazdów. Poranne i popołudniowe korki na głównych arteriach miasta są już normą. Wystarczy jakakolwiek przebudowa i remont, aby przybrało to - jak na szcze-cineckie warunki - rozmiary plagi. Ostatnio zaś ruch utrudniają jeszcze tabuny samochodów szkół nauki jazdy, które zjeżdżają nad Trzesiecko poćwiczyć przed egzaminami (w Szczecinku od niedawna można zdobyć prawo jazdy). Tu wystarczy jedno auto z „eLką” i kursantem, aby doprowadzić zmotoryzowanych do rozpaczy.

Sieci ulic w centrum Szczecinka nie da się zmienić. Miasto robi więc co może, aby ruch upłynnić i eliminować kolizyjne miejsca. Stąd m.in. budowa wielu rond. Powstała także mała obwodnica za Trzesieką. Sytuację też na wiosnę 2019 roku poprawi budowana właśnie duża obwodnica Szczecinka, która wyprowadzi tranzyt.

Skutki zmotoryzowania Polaków odczuwają także przewoźnicy. Z roku na rok spada liczba pasażerów powiatowego PKS Szczecinek i Komunikacji Miejskiej, co z kolei coraz więcej kosztuje dopłacających do nich podatników.

Dramatycznie także brakuje postojów. Zagospodarowano na nie np. miejsce planowane kiedyś pod drugą nitkę ulicy Jana Pawła II. Już w kampanii wyborczej w roku 2014 burmistrz Jerzy Hardie-Douglas zapowiadał wprowadzenie strefy płatnego parkowania, aby odkorkować postoje w centrum. Temat jednak nie ruszył z miejsca.

Popularne na gk24:

Gk24.pl

Zachęcamy również do korzystania z prenumeraty cyfrowej Głosu Koszalińskiego

Zobacz także: Szczecinek: Pożar w Bugnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo