Województwo zachodniopomorskie to pierwszy region w Polsce, który do obsługi regularnych połączeń wprowadził hybrydy. Dwa nowoczesne pociągi z Newagu już w styczniu 2021 r. zabrały pasażerów ze Szczecina do Kołobrzegu. Samorząd skorzystał z tzw. prawa opcji i zamówił jeszcze pięć pojazdów.
Pojazdy dwunapędowe kursują ze Szczecina do Kołobrzegu, Koszalina, Szczecinka, Słupska. Będą również mogły obsługiwać Szczecińską Kolej Metropolitalną.
Pociągi o podwójnym napędzie, elektrycznym i spalinowym, przejechały już ponad pół miliona kilometrów. Sprawdziły się w codziennej eksploatacji. Podwójny napęd, możliwość zmiany źródła zasilania oznacza oszczędność paliwa i ograniczenie emisji zanieczyszczeń. Przy obecnej strukturze tras zastąpienie jednego pojazdu spalinowego hybrydą to rocznie ponad 132 tony dwutlenku węgla mniej. Do atmosfery trafia również mniej tlenku azotu i sadzy HS. Oszczędności paliwa liczone są w setkach ton.
Pociągi zapewniają duży komfort podróżnym. Są ekologiczne. Ułatwiają organizację przewozów na trasach częściowo niezelektryfikowanych. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, bezprzewodowy internet, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. Przewidziano w nich 150 miejsc siedzących plus 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.
Pięć pojazdów, które wzmocnią hybrydową flotę, ma kosztować 123 mln zł brutto. Na siedem zakupionych dotychczas hybryd Województwo Zachodniopomorskie przeznaczyło ponad 170 mln zł brutto. Zakupy taboru są możliwe dzięki dofinansowaniu środkami Unii Europejskiej.
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?