Kwota odszkodowania
Kwota odszkodowania
Zgodnie z wchodzącymi właśnie w życie przepisami, minimalna kwota odszkodowania wynosić będzie 25 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut a maksymalna - 50 proc. ceny biletu w przypadku opóźnienia wynoszącego 120 minut lub więcej.
Od 1 lipca wszedł w życie w życie art. 17 Rozporządzenia (WE) NR 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym.
- Jedna z najważniejszych zmian: pasażer może ubiegać się o odszkodowanie nie tracąc jednocześnie prawa do skorzystania z przejazdu. Tym samym, nawet jeżeli pociąg będzie miał opóźnienie, to podróżny może nim pojechać, a później tak czy inaczej wystąpić do przewoźnika o zwrot pieniędzy za bilet, mimo iż usługa przewozowa została w zasadzie wykonana - mówi Maciej Żyłka, prawnik D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej S.A.
- Rozporządzenie przewiduje możliwość otrzymania odszkodowania, gdy spóźnienie dotyczy kolejowych krajowych połączeń pasażerskich realizowanych pociągami rodzaju Ekspres, InterCity, Express InterCity, EuroCity oraz EuroNight, a także połączeń międzynarodowych między państwami Unii Europejskiej. Przynajmniej do dnia 3 grudnia 2014 r. przepisów nie stosuje się do połączeń realizowanych pociągami miejskimi, podmiejskimi i regionalnymi - wyjaśnia prawnik.
W celu uzyskania odszkodowania należy złożyć przewoźnikowi wniosek o jego wypłatę. Odszkodowanie może zostać wypłacone w postaci kuponów lub innych usług, jeżeli ich warunki są elastyczne (szczególnie w odniesieniu do okresu ważności oraz miejsca docelowego). Jeśli wybieramy opcję wypłaty odszkodowania w formie gotówki, koniecznie należy zaznaczyć we wniosku żądanie zwrotu pieniędzy za przejazd.
Do tego trzeba dołączyć bilet oraz zaświadczenie o opóźnieniu, które powinien wystawić i opieczętować pracownik kasy, kierownik pociągu lub konduktor już w dniu spóźnienia.
Przepisy umożliwiają przewoźnikom kolejowym wprowadzenie progu minimalnego, poniżej którego odszkodowanie nie będzie wypłacane. Jego wysokość nie może przekraczać kwoty 4 EURO.
Pasażerowi nie przysługuje prawo do odszkodowania, jeżeli został poinformowany o opóźnieniu przed zakupem biletu lub jeżeli opóźnienie w wyniku kontynuacji podróży innym połączeniem lub poprzez zmianę trasy, jest krótsze niż 60 minut.
Wikt i opierunek
- Według nowych przepisów w przypadku opóźnienia przyjazdu oraz odjazdu o ponad 60 minut pasażerom pociągów ekspresowych oferuje się nieodpłatnie posiłki i napoje odpowiednio do czasu oczekiwania.
- Jeśli sytuacja uniemożliwia zapewnienie posiłków i napojów, podróżny może je zakupić we własnym zakresie i na podstawie paragonu domagać się zwrotu poniesionych kosztów.
- W przypadku większych opóźnień, o ile jest to fizycznie możliwe, przewoźnik zapewnia zakwaterowanie w hotelu lub innym miejscu oraz transport pomiędzy stacją kolejową a miejscem zakwaterowania w przypadkach konieczności pobytu przez jedną lub kilka nocy albo jeżeli niezbędny jest pobyt dodatkowy.
- O ile jest to fizycznie możliwe, przewoźnik ma zapewnić transport z pociągu do stacji kolejowej, do miejsca odjazdu zastępczego środka transportu lub do miejsca przeznaczenia, jeżeli pociąg został unieruchomiony na trasie. Tu również, w przypadku braku możliwości przewiezienia zorganizowanym zastępczym środkiem transportu, zwrot powinien nastąpić na podstawie paragonu/faktury potwierdzającej uzasadnione koszty.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?