Równowaga w oponie? Dowiedz się więcej niż mówi ci etykieta

Materiał informacyjny Goodyear
Dla wielu kierowców pierwszym źródłem wiedzy o oponie letniej jest etykieta, która dostarcza informacji o trzech podstawowych parametrach, czyli o przyczepności na mokrej nawierzchni, oporach toczenia i hałasie zewnętrznym. Mimo że są one ważne, stanowią jedynie ułamek pełnego obrazu. W rzeczywistości opony charakteryzuje około 50 różnych parametrów, które mają znaczący wpływ na jakość jazdy, bezpieczeństwo i ekonomię użytkowania.

Sprawdzenie etykiety na oponie to pierwszy krok, by uniknąć złego wyboru przy zakupie - każdemu powinna się zapalić lampka ostrzegawcza, jeśli dana opona letnia znacząco odbiega w trzech wspomnianych parametrach od innych opon w tym samym rozmiarze. Jako rozmiar rozumiemy tu wymiary i indeksy nośności i prędkości, czyli np. 215/40R18 89Y (pełny rozmiar opony). Dodajmy, że trzy parametry dotyczą opon letnich - w przypadku zimowych i całorocznych dochodzi jeszcze oznaczenie 3PMSF, czyli znaczek obrazujący trzy szczyty górskie i śnieżynkę, potwierdzający, że opona przeszła testy zimowe.

Słowo-klucz w świecie opon to równowaga, rozumiana jako optymalny balans pomiędzy różnymi, często sprzecznymi parametrami. Czy możliwa jest taka opona, której etykieta informuje nas o hamowaniu klasy A, ale jednocześnie ma ona słabe parametry w aquaplaningu w zakręcie? Możliwa. Czy etykieta w tej sytuacji wystarcza? Nie. Oczywiście nie chcemy, by kałuża na zakręcie oznaczała walkę o utrzymanie się na torze ruchu. Jak w tej sytuacji podjąć dobrą i świadomą decyzję?

Musimy zapoznać się z wynikami niezależnych testów. Jak zachowa się opona w kałuży na zakręcie i na prostej, jak zareaguje na szybkie manewry na suchej i mokrej nawierzchni, czy ruchy kierownicą przekładają się szybko na manewry samochodu – tego dowiemy się śledząc testy. Zobaczymy też, jak zużywa się dana opona, czyli na jak długo starczy. W ulotce z opisem dowolnej opony znajdziemy informacje, że „została zaprojektowana tak, żeby zapewnić wysoki przebieg”. Wysoki, czyli jaki? 20 czy 80 tys. km? Prognozę przebiegów można znaleźć tylko w testach. Niezależne instytucje, takie jak ADAC i TUV SUD, oraz magazyny branżowe testujące opony, jak na przykład Auto Bild, pomagają kierowcom dokonać racjonalnego wyboru porównując około 15 parametrów.

Posłużmy się przykładem testu opon w popularnym rozmiarze 205/55R16 91V przeprowadzonego przez ADAC w 2023 roku. Porównano 50 różnych opon z różnych segmentów w 10 parametrach [1]. Opona letnia Goodyear EfficientGrip Performance 2 w żadnym parametrze rozważanym z osobna nie była najlepsza w teście. Pamiętajmy jednak o słowie-kluczu, czyli o równowadze. Równowaga uzyskana w tych 10 testowanych parametrach spowodowała, że to właśnie ta opona zajęła w nim pierwsze miejsce. Tu docieramy do pytania, co znaczy premium w świecie opon. To znaczy zaprojektować taką oponę, w której balans pomiędzy różnymi, często sprzecznymi parametrami, jest jak najlepszy - co dla kierowcy w praktyce oznacza, że w każdym warunkach, jakie napotka na drodze od wiosny do wczesnej jesieni, opona zapewni mu najlepsze możliwe do uzyskania bezpieczeństwo. Czy będzie to asfalt rozgrzany sierpniowym słońcem do 60 stopni, czy też koleiny wypełnione wodą na rozjeżdżonej podmiejskiej drodze – kierowca może oczekiwać, że inwestując w opony premium zaopatrzył się w produkt o możliwie najwyższych osiągach, a reszta zależy już tylko od jego umiejętności.

Idealnie, gdy inwestycja w opony premium oznacza też wysokie przebiegi. Który model wypada w tej kategorii najlepiej? Tutaj znowu warto spojrzeć na wyniki testów, na przykład przeprowadzonych przez niemiecki Auto Bild. Eksperci magazynu porównali 20 opon letnich pod względem przebiegu [2]. Pierwsze miejsce zdobyły opony Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 z wynikiem 63 200 km, czyli dwukrotnie większym dystansem niż w przypadku modelu sklasyfikowanego na ostatnim miejscu w teście.

Jeśli nie masz czasu śledzić testów opon, zapytaj o nie sprzedawcę - on jest ekspertem od opon i powinien wiedzieć o nich jak najwięcej. Badania konsumenckie przeprowadzone na zlecenie Goodyear pokazują, że większość konsumentów chce oczywiście, żeby ich opony były bezpieczne, trzymały się drogi i były trwałe [3]. Gdybyśmy stworzyć piramidę potrzeb kierowców, to byłaby jej podstawa – czynniki pozwalające poruszać się samochodem z punktu A do B bez wnikania w szczegóły. To powinny zapewniać opony wszystkich segmentów, bo jest to poziom minimum. Idąc w górę piramidy coraz więcej potrzeb odnosi się do świata potrzeb emocjonalnych. Kierowcy chcą, żeby opony pozwalały im czerpać radość z jazdy (w Polsce jest to bardzo duży odsetek), chcą czuć kontakt z samochodem w każdym manewrze i przy każdej prędkości. To, co kierowcy opisują z punktu widzenia emocji kiedy wsiadają za kółko, można odzwierciedlić suchymi danymi: aquaplaning, hałas wewnętrzny, czas okrążenia na torze, dopuszczalne przeciążenie w zakręcie itp.

Specjaliści od sprzedaży piszą, że jako konsumenci wybieramy racjonalnie jednak kupujemy emocjonalnie. W oponach Premium te dwie postawy spotykają się, bo z racjonalnego punktu widzenia suchych parametrów opon, jak i emocjonalnego świata odczuwania radości z jazdy to właśnie ten segment jest optymalnym wyborem.

[1] Test opon letnich ADAC 50 Jahre, 50 Reifen. Luty 2023. Samochód testowy: Volkswagen Golf 8. Testowano opony w rozmiarze 205/55 R16. https://www.adac.de/rund-umsfahrzeug/ausstattung-technik-zubehoer/reifen/reifentest/sommerreifen/

[2] AutoBild test opon letnich 2023, porównanie 20 opon letnich pod względem przebiegu.

[3] Badania ilościowe IPSOS III kwartał 2022 r. – Polska, Hiszpania, Wielka Brytania, Francja, Włochy, Niemcy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Równowaga w oponie? Dowiedz się więcej niż mówi ci etykieta - Dziennik Bałtycki

Wróć na gk24.pl Głos Koszaliński