Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybka budowa nowej obwodnicy Szczecinka. Zapewnia Elżbieta Bieńkowska

Rajmund Wełnic
Ronda na ulicy Koszalińskiej w Szczecinku, jedno z wąskich gardeł starej obwodnicy Szczecinka.
Ronda na ulicy Koszalińskiej w Szczecinku, jedno z wąskich gardeł starej obwodnicy Szczecinka. Rajmund Wełnic
Szybka budowa obwodnicy Szczecinka pewna, całej krajowej "jedenastki" także, choć nieco późnej. Takie zapewnienia przywiozła do Szczecina wicepremier Elżbieta Bieńkowska, minister infrastruktury i rozwoju.

Wicepremier była w Szczecinie z okazji oddania do użytku kolejnego odcinka ekspresowej drogi S3 ze stolicy Pomorza Zachodniego na południe. Zapowiedziała, że już za rok ruszy także modernizacja S6 ze Szczecina do Koszalina. Z jej ust padła przy okazji jasna deklaracja, że pewna jest - i to szybko - budowa obwodnic Wałcza (S10) i Szczecinka (S11). Szczególnie ta ostatnia arteria to - bez cienia przesady - droga życia dla Szczecinka i całego Pomorza Środkowego. - To już nie obietnice, ale konkretne decyzje, za którymi pójdzie przyjęcie przez rząd załącznika nr 6 do Programu Budowy Dróg Krajowych - mówi burmistrz Szczecinka Jerzy Hardie-Douglas. - Miałem okazję zamienić parę słów z panią wicepremier, która przygotowuje ów załącznik, myślę, że na Radzie Ministrów może to stanąć jeszcze w czerwcu.

To w praktyce oznacza, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie otrzyma zielone światło, aby ruszać z przetargiem. - Koncepcję programową szczecineckiej obwodnicy i decyzję środowiskową już mamy - mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik prasowy oddziału GDDKiA. - Inwestycję zlecimy w systemie "zaprojektuj i zbuduj". Na wykonawcy będzie spoczywało wtedy uzyskanie wszelkich pozwoleń, zrobienie projektu budowlanego i wykonawczego oraz oczywiście wybudowanie drogi. - Zwykle systemie na realizację dajemy 32-36 miesięcy, z wyłączeniem okresu zimowego: rok na przygotowania i dwa na wykonanie - precyzuje Mateusz Grzeszczuk. Konieczne będzie jeszcze wykupienie terenów pod drogę. Dla Szczecinka oznacza to, iż przetarg zostanie zapewne ogłoszony i rozstrzygnięty w roku 2015, a nową obwodnicą miasta przejedziemy latem 2018 roku, może trochę wcześniej.

- To dla nas rewelacyjna wiadomość - nie kryje satysfakcji Jerzy Hardie-Douglas, który ostro lobbował za inwestycją. - Obwodnica nie tylko usprawni przejazd, ale zepnie dwie części specjalnej strefy ekonomicznej w rejonie ulicy Waryńskiego i Koszalińskiej, co będzie miało wielkie znaczenie biznesowe, wokół tej trasy rozkwitnie życie gospodarcze.

Jakie będzie obejście Szczecinka? Obwodnica ma liczyć około 15 kilometrów (od Miękowa na południu do wylotu na Koszalin na północy) i będzie wykonana w standardzie drogi ekspresowej z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu każda. Po "odchudzeniu" powstaną 2 węzły drogowe umożliwiające zjazd do Szczecinka. Wszystko z wiaduktami, mostami, estakadami, drogami dojazdowymi, ekranami dźwiękochłonnymi, czy przejściami dla zwierząt.

Kolejna dobra wiadomość to przyjęcie przez rząd Strategii Rozwoju Polski Zachodniej, czyli ustalenie listy inwestycji ponadregionalnych ważnych dla województw "ściany zachodniej". Znalazła się na niej modernizacja całej S11 od standardów ekspresówki: od Tarnowskich Gór do Kołobrzegu. Droga miałaby być sfinansowana z oszczędności z przetargów (drogi ekspresowe wychodzą teraz o 40 proc. taniej niż kosztorysy) i środków unijnych z perspektywy 2014-20. W praktyce nowa "jedenastka" miałaby szansę powstać do 2022 roku.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!