W sali kinowej Centrum Kultury 105 w Koszalinie odbył się szereg prelekcji, a do zgromadzonych w sali osób - nauczycieli, pracowników Wydziału Edukacji i innych - przemawiali pedagodzy, psychologowie, czy wykładowcy. Wśród tematów znalazły się między innymi zapisy orzeczeń i opinii wydawanych przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne - jak je interpretować, mając na uwadze indywidualne potrzeby dziecka. Poruszono kwestię organizacji kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole, czy to, jak funkcjonować powinno dziecko ze spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole.
A kim w ogóle są uczniowie o specjalnym potrzebach edukacyjnych? To między innymi osoby z niepełnosprawnością intelektualną, niewidomi i słabowidzący, ze spektrum autyzmu, w tym zespołem Aspergera, z chorobami przewlekłymi, z ADHD, ale też uczniowie wybitnie zdolni.
- Problem związany z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest ogromny - powiedział Przemysław Krzyżanowski, zastępca prezydenta miasta ds. polityki społecznej. - Sfera bodźców zewnętrznych i wewnętrznych oddziałujących na psychikę dziecka jest znacznie większa niż kiedyś. To, co wydarzyło się w ostatnich latach, głównie pandemia, zostawiło trwały ślad w systemie edukacyjnym i w ogóle na zdrowiu Polaków. Co czwarta osoba jest doświadczona przez kryzys psychiczny. W pandemii zobaczyliśmy też jak zmieniło się funkcjonowanie dzieci i młodzieży, które zamknęły się w domach. Ujawniły się pewne dysfunkcje i teraz trzeba sobie z tym radzić. W Koszalinie uczy się 17 tysięcy 800 dzieci i młodzieży. 766 osób ma wydane orzeczenie, a z tej grupy aż 310 osób zmaga się z zespołem Aspergera i innymi pochodnymi autyzmu. Choć środki na pomoc psychologiczno-terapeutyczną wzrosły, to wciąż brakuje terapeutów. Stąd pracownicy edukacyjni muszą się dokształcać w formułach związanych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi dzieci. Potrzeba zmiany mentalnej, zmiany jakościowej - dodał.
Na konferencji wspomniano m.in. o rozwiązaniach systemowych, proponowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. W tym celu opracowano projekt ustawy o wsparciu dzieci, uczniów i rodzin. Do jej założeń należy np. wprowadzenie nowego modelu wczesnego wspomagania dzieci i wsparcia rodzin, zmiana sposobu oceny potrzeb dzieci i uczniów, czy uregulowanie możliwości pełnienia przez szkoły i placówki specjalne nowej roli i zadań w zakresie wspierania przedszkoli i szkół ogólnodostępnych i integracyjnych (te miałaby nosić miano Specjalistycznych Centrów Wspierających Edukację Włączającą).
W ramach tzw. edukacji włączającej realizowany jest projekt Dostępna szkoła. Na terenie Koszalina realizują go dwie placówki: Szkoła Podstawowa nr 13 im. Jana Brzechwy w Koszalinie i Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Koszalinie. Szkoły testują model dostępnej placówki w obszarze architektonicznym (infrastruktura przystępna dla osób z niepełnosprawnościami) oraz technicznym (wyposażenie stal, stołówki, biblioteki, gabinetów profilaktyki, czy przestrzenne wyciszenia).
Organizatorem konferencji był prezydent Koszalina we współpracy z Miejską Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną.
iPolitycznie - Czy słowa Stefańczuka o Wołyniu to przełom?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?