Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czarny i niebezpieczny

(jak)
Czarny lód to niebezpieczne zjawisko występujące w porach przejściowych. Prawie niewidoczna, cienka warstwa zamarzniętej wody pokrywająca jezdnię - to jedno z większych niebezpieczeństw czyhających na kierowców. Według danych Szwedzkiego Instytutu Transportu, na drogach pokrytych czarnym lodem liczba wypadków może być nawet 16-krotnie większa niż na jezdni o suchej nawierzchni.

Czarny lód powstaje wtedy, gdy wilgotne powietrze, deszcz, mgła lub roztopiony śnieg zamarza na powierzchni jezdni. Dzieje się tak zwykle w nocy albo wcześnie rano, szczególnie podczas okresów dużej wilgotności, gdy temperatura powietrza spada poniżej zera. Niewidoczna warstwa lodu jest tym groźniejsza, że tworzy się szybko i niespodziewanie. Jest ona tak cienka, że mogą roztopić ją pierwsze promienie słońca, ale w miejscach zacienionych lub tam, gdzie temperatura szybko się zmienia, czarny lód może utrzymywać się przez dłuższy czas.
Droga pokryta czarnym lodem lekko się świeci, wyglądając na mokrą. To jedyny widoczny znak, jaki możemy zauważyć, bo czarny lód jest cienki i przezroczysty. Warto również obserwować pobocze, drzewa i ogrodzenia wzdłuż jezdni. Jeśli pokrywa je lód, to znak, że droga, po której jedziemy również może być nim pokryta. Sygnałem, że jezdnia pokryta jest czarnym lodem będzie też luz, wyczuwalny w układzie kierowniczym i brak odgłosu, jaki wytwarzają zwykle opony w zetknięciu z nawierzchnią drogi. - Nie wolno wtedy hamować ani gwałtownie skręcać kierownicą. Należy w takiej sytuacji zredukować prędkość zdejmując nogę z pedału gazu. Najlepiej przećwiczyć to w bezpiecznych warunkach na płytach poślizgowych, podczas kursu doskonalenia techniki jazdy - radzą instruktorzy Szkoły Jazdy Renault.
Zdejmowanie nogi z gazu nie powinno odbywać się w sposób gwałtowny. Nagła zmiana prędkości może sprawić, że auto wymknie się spod kontroli kierującego.
Miejscami szczególnie zagrożonymi powstaniem czarnego lodu są obszary niezabudowane, głównie okolice jezior i rzek, tereny lesiste, pagórkowate, a także mosty, tunele i wiadukty. Tam zwłaszcza trzeba utrzymać większy niż zazwyczaj dystans w stosunku do poprzedzającego pojazdu. Należy też zwolnić, bo w ten sposób będziemy mieć więcej czasu, by zauważyć znaki świadczące o tym, że drogę pokrywa lód, a w razie poślizgu mamy więcej czasu na odpowiednią reakcję. Mniej doświadczeni kierowcy dla własnego i pasażerów bezpieczeństwa powinni zrezygnować z jazdy do czasu ustąpienia trudnych warunków.
Liczba wypadków na drogach pokrytych lodem zależna jest od czasu trwania tych niekorzystnych warunków. Im krócej lód pokrywa jezdnię, tym większa jest liczba zdarzeń, bo kierowcy nie zdążą przyzwyczaić się do warunków, jakie panują na drodze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!